3d Morphing And Shape Transformation Using Slices

Secara umum istilah ’Transformasi Rupa Bentuk’ bermaksud transformasi sebuah objek kepada sebuah objek yang lain. Apabila transformasi rupa bentuk melibatkan dua buah objek iaitu objek sumber dan objek destinasi, dan terdapat pelenyapan rupa bentuk objek sumber kepada objek destinasi secara beran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yasmin, Shamima
Format: Thesis
Language:English
Published: 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/41350/1/Shamima_Yasmin24.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.41350
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.413502019-04-12T05:26:59Z 3d Morphing And Shape Transformation Using Slices 2009-12 Yasmin, Shamima QA75.5-76.95 Electronic computers. Computer science Secara umum istilah ’Transformasi Rupa Bentuk’ bermaksud transformasi sebuah objek kepada sebuah objek yang lain. Apabila transformasi rupa bentuk melibatkan dua buah objek iaitu objek sumber dan objek destinasi, dan terdapat pelenyapan rupa bentuk objek sumber kepada objek destinasi secara beransur-ansur, berterusan dan serentak maka transformasi rupa bentuk ini dipanggil ’Pemorfan’. Kebanyakan algoritma transformasi rupa bentuk sedia ada melibatkan banyak campur tangan pengguna, tidak boleh diskalakan dengan rapi apabila bilangan objek input lebih daripada dua dan tidak boleh diskalakan dalam persekitaran perkomputeran selari dan teragih apabila diperlukan. Tesis ini menyentuh isu-isu tersebut dengan mencadangkan algoritma pemorfan 3D yang novel menggunakan hirisan. Pada mulanya objek sumber dan destinasi disusur, dan hirisan dijana daripada penyusuran berkenaan. Penyusuran data tertentu mungkin menjana hirisan yang tidak semestinya selari antara satu sama lain. Bilangan hirisan yang sama dijana bagi kedua-dua objek sumber dan destinasi. Sempadan kedua-dua objek berkenaan diekstrak. Sempadan berkenaan kemudiannya disusur pada satah 2D dan ditransformasikan kepada masing-masing satu awan titik kontur. Interpolasi awan titik kontur sumber dan destinasi yang sepadan dilakukan, dan permukaan yang ditransformasikan dibina semula. Generally the term ‘Shape Transformation’ means transformation of one object into another object. When shape transformation involves two objects i.e. source object and destination object and there is gradual, continuous and simultaneous dissolvement of the shape of source object to destination object, it is called ‘Morphing’. Most of the existing shape transformation algorithms involve a lot of user intervention, do not scale well when the number of input objects is more than two and are not scalable in parallel and distributed computing environment whenever needed. This thesis addresses the above-mentioned issues by proposing a novel 3D morphing algorithm using slices. Firstly source and destination objects are traversed and slices are generated from this traversal. Traversal of a particular data may generate slices which may not be parallel to each other. Equal number of slices is generated for both source and destination objects. Boundaries of both objects are extracted. The boundaries are then traversed on a 2D plane and are transformed into a cloud of contour points each. Interpolation of the corresponding source and destination contour point clouds takes place and transformed surface is reconstructed. 2009-12 Thesis http://eprints.usm.my/41350/ http://eprints.usm.my/41350/1/Shamima_Yasmin24.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Sains Komputer
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic QA75.5-76.95 Electronic computers
Computer science
spellingShingle QA75.5-76.95 Electronic computers
Computer science
Yasmin, Shamima
3d Morphing And Shape Transformation Using Slices
description Secara umum istilah ’Transformasi Rupa Bentuk’ bermaksud transformasi sebuah objek kepada sebuah objek yang lain. Apabila transformasi rupa bentuk melibatkan dua buah objek iaitu objek sumber dan objek destinasi, dan terdapat pelenyapan rupa bentuk objek sumber kepada objek destinasi secara beransur-ansur, berterusan dan serentak maka transformasi rupa bentuk ini dipanggil ’Pemorfan’. Kebanyakan algoritma transformasi rupa bentuk sedia ada melibatkan banyak campur tangan pengguna, tidak boleh diskalakan dengan rapi apabila bilangan objek input lebih daripada dua dan tidak boleh diskalakan dalam persekitaran perkomputeran selari dan teragih apabila diperlukan. Tesis ini menyentuh isu-isu tersebut dengan mencadangkan algoritma pemorfan 3D yang novel menggunakan hirisan. Pada mulanya objek sumber dan destinasi disusur, dan hirisan dijana daripada penyusuran berkenaan. Penyusuran data tertentu mungkin menjana hirisan yang tidak semestinya selari antara satu sama lain. Bilangan hirisan yang sama dijana bagi kedua-dua objek sumber dan destinasi. Sempadan kedua-dua objek berkenaan diekstrak. Sempadan berkenaan kemudiannya disusur pada satah 2D dan ditransformasikan kepada masing-masing satu awan titik kontur. Interpolasi awan titik kontur sumber dan destinasi yang sepadan dilakukan, dan permukaan yang ditransformasikan dibina semula. Generally the term ‘Shape Transformation’ means transformation of one object into another object. When shape transformation involves two objects i.e. source object and destination object and there is gradual, continuous and simultaneous dissolvement of the shape of source object to destination object, it is called ‘Morphing’. Most of the existing shape transformation algorithms involve a lot of user intervention, do not scale well when the number of input objects is more than two and are not scalable in parallel and distributed computing environment whenever needed. This thesis addresses the above-mentioned issues by proposing a novel 3D morphing algorithm using slices. Firstly source and destination objects are traversed and slices are generated from this traversal. Traversal of a particular data may generate slices which may not be parallel to each other. Equal number of slices is generated for both source and destination objects. Boundaries of both objects are extracted. The boundaries are then traversed on a 2D plane and are transformed into a cloud of contour points each. Interpolation of the corresponding source and destination contour point clouds takes place and transformed surface is reconstructed.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Yasmin, Shamima
author_facet Yasmin, Shamima
author_sort Yasmin, Shamima
title 3d Morphing And Shape Transformation Using Slices
title_short 3d Morphing And Shape Transformation Using Slices
title_full 3d Morphing And Shape Transformation Using Slices
title_fullStr 3d Morphing And Shape Transformation Using Slices
title_full_unstemmed 3d Morphing And Shape Transformation Using Slices
title_sort 3d morphing and shape transformation using slices
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Sains Komputer
publishDate 2009
url http://eprints.usm.my/41350/1/Shamima_Yasmin24.pdf
_version_ 1747820916717387776