Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah

Kajian yang berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan menilai keberkesanan aktiviti ‘Brain Gym’ terhadap perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah secara keseluruhan, dan secara khusus dalam tujuh aspek, iaitu dari segi pengelasan, seriasi, konsep nombor, operasi nombor, konsep masa, konsep...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Goh , Siew Siew
Format: Thesis
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/42932/1/Goh_Siew_Siew24.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.42932
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.429322019-04-12T05:26:58Z Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah 2010 Goh , Siew Siew L7-991 Education (General) Kajian yang berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan menilai keberkesanan aktiviti ‘Brain Gym’ terhadap perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah secara keseluruhan, dan secara khusus dalam tujuh aspek, iaitu dari segi pengelasan, seriasi, konsep nombor, operasi nombor, konsep masa, konsep ruang dan penyelesaian masalah. Kajian ini dijalankan di dua buah pusat prasekolah di kawasan Kepong dan Jinjang, Zon Sentul, Wilayah Pesekutuan, Kuala Lumpur. Subjek kajian ini terdiri daripada 60 orang kanak-kanak yang berumur enam tahun di kedua-dua buah pusat prasekolah. Subjek kajian terbahagi kepada 30 orang kanak-kanak dalam kumpulan eksperimen dan 30 orang kanak-kanak dalam kumpulan kawalan. 2010 Thesis http://eprints.usm.my/42932/ http://eprints.usm.my/42932/1/Goh_Siew_Siew24.pdf application/pdf en public masters Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Goh , Siew Siew
Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
description Kajian yang berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan menilai keberkesanan aktiviti ‘Brain Gym’ terhadap perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah secara keseluruhan, dan secara khusus dalam tujuh aspek, iaitu dari segi pengelasan, seriasi, konsep nombor, operasi nombor, konsep masa, konsep ruang dan penyelesaian masalah. Kajian ini dijalankan di dua buah pusat prasekolah di kawasan Kepong dan Jinjang, Zon Sentul, Wilayah Pesekutuan, Kuala Lumpur. Subjek kajian ini terdiri daripada 60 orang kanak-kanak yang berumur enam tahun di kedua-dua buah pusat prasekolah. Subjek kajian terbahagi kepada 30 orang kanak-kanak dalam kumpulan eksperimen dan 30 orang kanak-kanak dalam kumpulan kawalan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Goh , Siew Siew
author_facet Goh , Siew Siew
author_sort Goh , Siew Siew
title Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
title_short Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
title_full Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
title_fullStr Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
title_full_unstemmed Kesan Aktiviti ‘Brain Gym’ Terhadap Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak Prasekolah
title_sort kesan aktiviti ‘brain gym’ terhadap perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2010
url http://eprints.usm.my/42932/1/Goh_Siew_Siew24.pdf
_version_ 1747821130581803008