Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Inkuiri Terhadap Pencapaian Dan Pengetahuan Geografi, Motivasi Dan Perlakuan Inkuiri Pelajar Berbeza Pencapaian: Satu Kajian Eksperimen
Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan pendekatan Pembelajaran Berasaskan Inkuiri terhadap prestasi pencapaian geografi pelajar, pengetahuan geografi, perlakuan inkuiri dan motivasi kumpulan pelajar berbeza pencapaian. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen kumpulan kawalan tidak se...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/45162/1/Nik%20Mohd%20Zaki%20Bin%20Nik%20Mohamed24.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.45162 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.451622019-08-02T07:48:07Z Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Inkuiri Terhadap Pencapaian Dan Pengetahuan Geografi, Motivasi Dan Perlakuan Inkuiri Pelajar Berbeza Pencapaian: Satu Kajian Eksperimen 2013-07 Mohamed, Nik Mohd Zaki Bin Nik L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan pendekatan Pembelajaran Berasaskan Inkuiri terhadap prestasi pencapaian geografi pelajar, pengetahuan geografi, perlakuan inkuiri dan motivasi kumpulan pelajar berbeza pencapaian. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen kumpulan kawalan tidak setara dengan reka bentuk faktorial 3 x 2. Lima orang guru dan 150 orang pelajar daripada tiga buah sekolah di daerah Bera, Pahang terlibat dalam kajian ini. Kumpulan eksperimen telah diberikan olahan pengajaran menggunakan dua model inkuiri iaitu Kitar Pembelajaran 5E dan Inkuiri Geografi 5W. Kumpulan dengan olahan pembelajaran selain inkuiri berfungsi sebagai kumpulan kawalan. Data untuk mengukur pencapaian dan pengetahuan geografi pelajar dalam satu topik pengajaran yang identikal diperoleh menggunakan instrumen ujian. Data berkaitan tingkah laku inkuiri pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran diperoleh menggunakan Inquiry Observation Protocol. Selain itu, satu set borang soal selidik digunakan untuk memperoleh data motivasi pelajar yang telah menerima olahan Pembelajaran Berasaskan Inkuiri. Dari aspek prestasi pencapaian geografi, analisis ANCOVA dua hala menunjukkan perbezaan yang signifikan di antara kumpulan olahan dan perbezaan pencapaian pelajar. Walau bagaimanapun, terdapat kesan interaksi yang signifikan antara faktor utama kaedah pengajaran dan perbezaan pencapaian pelajar ke atas prestasi pencapaian geografi. 2013-07 Thesis http://eprints.usm.my/45162/ http://eprints.usm.my/45162/1/Nik%20Mohd%20Zaki%20Bin%20Nik%20Mohamed24.pdf application/pdf en public masters Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
L7-991 Education (General) |
spellingShingle |
L7-991 Education (General) Mohamed, Nik Mohd Zaki Bin Nik Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Inkuiri Terhadap Pencapaian Dan Pengetahuan Geografi, Motivasi Dan Perlakuan Inkuiri Pelajar Berbeza Pencapaian: Satu Kajian Eksperimen |
description |
Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan pendekatan Pembelajaran Berasaskan
Inkuiri terhadap prestasi pencapaian geografi pelajar, pengetahuan geografi,
perlakuan inkuiri dan motivasi kumpulan pelajar berbeza pencapaian. Kajian ini
menggunakan kaedah kuasi eksperimen kumpulan kawalan tidak setara dengan reka
bentuk faktorial 3 x 2. Lima orang guru dan 150 orang pelajar daripada tiga buah
sekolah di daerah Bera, Pahang terlibat dalam kajian ini. Kumpulan eksperimen
telah diberikan olahan pengajaran menggunakan dua model inkuiri iaitu Kitar
Pembelajaran 5E dan Inkuiri Geografi 5W. Kumpulan dengan olahan pembelajaran
selain inkuiri berfungsi sebagai kumpulan kawalan. Data untuk mengukur
pencapaian dan pengetahuan geografi pelajar dalam satu topik pengajaran yang
identikal diperoleh menggunakan instrumen ujian. Data berkaitan tingkah laku
inkuiri pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran diperoleh menggunakan
Inquiry Observation Protocol. Selain itu, satu set borang soal selidik digunakan
untuk memperoleh data motivasi pelajar yang telah menerima olahan Pembelajaran
Berasaskan Inkuiri. Dari aspek prestasi pencapaian geografi, analisis ANCOVA dua
hala menunjukkan perbezaan yang signifikan di antara kumpulan olahan dan
perbezaan pencapaian pelajar. Walau bagaimanapun, terdapat kesan interaksi yang
signifikan antara faktor utama kaedah pengajaran dan perbezaan pencapaian pelajar
ke atas prestasi pencapaian geografi. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohamed, Nik Mohd Zaki Bin Nik |
author_facet |
Mohamed, Nik Mohd Zaki Bin Nik |
author_sort |
Mohamed, Nik Mohd Zaki Bin Nik |
title |
Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan
Inkuiri Terhadap Pencapaian Dan Pengetahuan
Geografi, Motivasi Dan Perlakuan Inkuiri
Pelajar Berbeza Pencapaian:
Satu Kajian Eksperimen |
title_short |
Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan
Inkuiri Terhadap Pencapaian Dan Pengetahuan
Geografi, Motivasi Dan Perlakuan Inkuiri
Pelajar Berbeza Pencapaian:
Satu Kajian Eksperimen |
title_full |
Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan
Inkuiri Terhadap Pencapaian Dan Pengetahuan
Geografi, Motivasi Dan Perlakuan Inkuiri
Pelajar Berbeza Pencapaian:
Satu Kajian Eksperimen |
title_fullStr |
Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan
Inkuiri Terhadap Pencapaian Dan Pengetahuan
Geografi, Motivasi Dan Perlakuan Inkuiri
Pelajar Berbeza Pencapaian:
Satu Kajian Eksperimen |
title_full_unstemmed |
Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan
Inkuiri Terhadap Pencapaian Dan Pengetahuan
Geografi, Motivasi Dan Perlakuan Inkuiri
Pelajar Berbeza Pencapaian:
Satu Kajian Eksperimen |
title_sort |
kesan pendekatan pembelajaran berasaskan
inkuiri terhadap pencapaian dan pengetahuan
geografi, motivasi dan perlakuan inkuiri
pelajar berbeza pencapaian:
satu kajian eksperimen |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
publishDate |
2013 |
url |
http://eprints.usm.my/45162/1/Nik%20Mohd%20Zaki%20Bin%20Nik%20Mohamed24.pdf |
_version_ |
1747821460764753920 |