Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal.
Kajian kes ini ialah llntuk menyiasat penggunaan pengetahaun lalu bleh pelajar dalam pembelajaran konsep-konsep fizik dalam bilik makmal. Dua puluh sembilan pelajar Tingkatan empat, aliran Sains, yang mengambil Fizik sebagai satu matapelajaran, di sebuah sekolah menengah di Pulau Pinang diinterbiuk...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
1994
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/46662/1/Chew%20Keng%20Peng.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.46662 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.466622021-01-26T02:39:36Z Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal. 1994-03 Chew, Keng Peng L7-991 Education (General) Kajian kes ini ialah llntuk menyiasat penggunaan pengetahaun lalu bleh pelajar dalam pembelajaran konsep-konsep fizik dalam bilik makmal. Dua puluh sembilan pelajar Tingkatan empat, aliran Sains, yang mengambil Fizik sebagai satu matapelajaran, di sebuah sekolah menengah di Pulau Pinang diinterbiukan seeara perseorangan. Penumpuan utama kajian ini ialah untuk menentukan jenis pengetahuan fizik lalu yang dipunyai oleh pelajar dan penggunaan pengetahuan fizik lalunya ini semasa melaksanankan linia eksperimen tentang tajuk Tenaga Haba. Masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh pelajar apabila mereka menggunakan pengetahuan fizik lalunya dalam ker:ia amali fizikjuga disiasat. Dua hasil utama tentang pengetahuan lalu pelajar dalam bilik makmal diperolehi daripada analisa data verbal yang telah dikumpulkan. Yang pertama, pengetahuan fizik lalu yang dipunyai oleh pelajar-pelaJar boleh dibahagikan kepada dua jenis terlentu, iaitu, pengetahuan fizik lalu prosedural dan pengetahuan fizik lalu konseptual. Basil utama yang kedlla ialah pelajar-pelajar bolch dibahagikan kepada kepada tiga jenis kumpulan, berasakan pengetahuan fizik lalu mereka didalam bilik makmal 1994-03 Thesis http://eprints.usm.my/46662/ http://eprints.usm.my/46662/1/Chew%20Keng%20Peng.pdf application/pdf en public masters Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies) |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
L7-991 Education (General) |
spellingShingle |
L7-991 Education (General) Chew, Keng Peng Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal. |
description |
Kajian kes ini ialah llntuk menyiasat penggunaan pengetahaun lalu bleh pelajar
dalam pembelajaran konsep-konsep fizik dalam bilik makmal. Dua puluh sembilan pelajar Tingkatan empat, aliran Sains, yang mengambil Fizik sebagai satu matapelajaran, di sebuah sekolah menengah di Pulau Pinang diinterbiukan seeara
perseorangan. Penumpuan utama kajian ini ialah untuk menentukan jenis pengetahuan
fizik lalu yang dipunyai oleh pelajar dan penggunaan pengetahuan fizik lalunya ini
semasa melaksanankan linia eksperimen tentang tajuk Tenaga Haba. Masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh pelajar apabila mereka menggunakan pengetahuan fizik lalunya dalam ker:ia amali fizikjuga disiasat. Dua hasil utama tentang pengetahuan lalu
pelajar dalam bilik makmal diperolehi daripada analisa data verbal yang telah
dikumpulkan. Yang pertama, pengetahuan fizik lalu yang dipunyai oleh pelajar-pelaJar
boleh dibahagikan kepada dua jenis terlentu, iaitu, pengetahuan fizik lalu prosedural
dan pengetahuan fizik lalu konseptual. Basil utama yang kedlla ialah pelajar-pelajar
bolch dibahagikan kepada kepada tiga jenis kumpulan, berasakan pengetahuan fizik
lalu mereka didalam bilik makmal |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Chew, Keng Peng |
author_facet |
Chew, Keng Peng |
author_sort |
Chew, Keng Peng |
title |
Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal. |
title_short |
Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal. |
title_full |
Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal. |
title_fullStr |
Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal. |
title_full_unstemmed |
Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal. |
title_sort |
penggunaan pengetahuan lalu oleh pelajar dalam pembelajaran konsep fizik dalam bilik makmal. |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies) |
publishDate |
1994 |
url |
http://eprints.usm.my/46662/1/Chew%20Keng%20Peng.pdf |
_version_ |
1747821707449597952 |