Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal.

Kajian kes ini ialah llntuk menyiasat penggunaan pengetahaun lalu bleh pelajar dalam pembelajaran konsep-konsep fizik dalam bilik makmal. Dua puluh sembilan pelajar Tingkatan empat, aliran Sains, yang mengambil Fizik sebagai satu matapelajaran, di sebuah sekolah menengah di Pulau Pinang diinterbiuk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Chew, Keng Peng
Format: Thesis
Language:English
Published: 1994
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/46662/1/Chew%20Keng%20Peng.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.46662
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.466622021-01-26T02:39:36Z Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal. 1994-03 Chew, Keng Peng L7-991 Education (General) Kajian kes ini ialah llntuk menyiasat penggunaan pengetahaun lalu bleh pelajar dalam pembelajaran konsep-konsep fizik dalam bilik makmal. Dua puluh sembilan pelajar Tingkatan empat, aliran Sains, yang mengambil Fizik sebagai satu matapelajaran, di sebuah sekolah menengah di Pulau Pinang diinterbiukan seeara perseorangan. Penumpuan utama kajian ini ialah untuk menentukan jenis pengetahuan fizik lalu yang dipunyai oleh pelajar dan penggunaan pengetahuan fizik lalunya ini semasa melaksanankan linia eksperimen tentang tajuk Tenaga Haba. Masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh pelajar apabila mereka menggunakan pengetahuan fizik lalunya dalam ker:ia amali fizikjuga disiasat. Dua hasil utama tentang pengetahuan lalu pelajar dalam bilik makmal diperolehi daripada analisa data verbal yang telah dikumpulkan. Yang pertama, pengetahuan fizik lalu yang dipunyai oleh pelajar-pelaJar boleh dibahagikan kepada dua jenis terlentu, iaitu, pengetahuan fizik lalu prosedural dan pengetahuan fizik lalu konseptual. Basil utama yang kedlla ialah pelajar-pelajar bolch dibahagikan kepada kepada tiga jenis kumpulan, berasakan pengetahuan fizik lalu mereka didalam bilik makmal 1994-03 Thesis http://eprints.usm.my/46662/ http://eprints.usm.my/46662/1/Chew%20Keng%20Peng.pdf application/pdf en public masters Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Chew, Keng Peng
Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal.
description Kajian kes ini ialah llntuk menyiasat penggunaan pengetahaun lalu bleh pelajar dalam pembelajaran konsep-konsep fizik dalam bilik makmal. Dua puluh sembilan pelajar Tingkatan empat, aliran Sains, yang mengambil Fizik sebagai satu matapelajaran, di sebuah sekolah menengah di Pulau Pinang diinterbiukan seeara perseorangan. Penumpuan utama kajian ini ialah untuk menentukan jenis pengetahuan fizik lalu yang dipunyai oleh pelajar dan penggunaan pengetahuan fizik lalunya ini semasa melaksanankan linia eksperimen tentang tajuk Tenaga Haba. Masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh pelajar apabila mereka menggunakan pengetahuan fizik lalunya dalam ker:ia amali fizikjuga disiasat. Dua hasil utama tentang pengetahuan lalu pelajar dalam bilik makmal diperolehi daripada analisa data verbal yang telah dikumpulkan. Yang pertama, pengetahuan fizik lalu yang dipunyai oleh pelajar-pelaJar boleh dibahagikan kepada dua jenis terlentu, iaitu, pengetahuan fizik lalu prosedural dan pengetahuan fizik lalu konseptual. Basil utama yang kedlla ialah pelajar-pelajar bolch dibahagikan kepada kepada tiga jenis kumpulan, berasakan pengetahuan fizik lalu mereka didalam bilik makmal
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Chew, Keng Peng
author_facet Chew, Keng Peng
author_sort Chew, Keng Peng
title Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal.
title_short Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal.
title_full Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal.
title_fullStr Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal.
title_full_unstemmed Penggunaan Pengetahuan Lalu Oleh Pelajar Dalam Pembelajaran Konsep Fizik Dalam Bilik Makmal.
title_sort penggunaan pengetahuan lalu oleh pelajar dalam pembelajaran konsep fizik dalam bilik makmal.
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
publishDate 1994
url http://eprints.usm.my/46662/1/Chew%20Keng%20Peng.pdf
_version_ 1747821707449597952