Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu
Perkembangan teknologi digital telah mempengaruhi semua aspek dalam kehidupan manusia. Bidang kesusasteraan juga tidak terkecuali daripada menerima kesan ledakan perkembangan bidang ini sehingga mengubah proses penciptaan karya kesusasteraan. Namun begitu, tidak banyak kajian yang dijalankan oleh sa...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/52081/1/MUHAMMAD%20NUR%20SAIFUL%20BIN%20GHAZALI%20-%20TESIS%20cut.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.52081 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.520812022-03-30T05:21:22Z Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu 2020-05 Ghazali, Muhammad Nur Saiful B1-5802 Philosophy (General) Perkembangan teknologi digital telah mempengaruhi semua aspek dalam kehidupan manusia. Bidang kesusasteraan juga tidak terkecuali daripada menerima kesan ledakan perkembangan bidang ini sehingga mengubah proses penciptaan karya kesusasteraan. Namun begitu, tidak banyak kajian yang dijalankan oleh sarjana berkenaan penulisan gaya baharu novel popular Melayu yang berpunca daripada perkembangan bidang teknologi maklumat dan komunikasi. Kajian ini mengkaji penggunaan teknologi digital oleh dua orang pengarang novel popular Melayu iaitu Wan Iman Wan Mohd Nazi dan Rosliza Abu Bakar. Selain itu, tesis ini juga mengenal pasti hubungan antara proses kreatif keterlibatan oleh pengarang-pengarang tersebut dengan menggunakan teori proses pembangunan produk baharu dalam konteks pemasaran dalam talian. Tiga kaedah kajian telah digunakan dalam kajian ini iaitu kaedah kepustakaan, temu bual dan carian Internet. Hasil daripada kajian mendapati bahawa proses kreatif keterlibatan yang digunakan oleh Wan Iman Wan Mohd Nazi dan Rosliza Abu bakar dalam penghasilan novel-novel mereka merupakan satu bentuk pemasaran dalam talian yang bertepatan dengan proses pembangunan produk baharu dalam pemasaran moden. Secara umumnya, kegiatan mengarang karya kesusasteraan kini tidak harus dikaji dari aspek kesusasteraannya sahaja, namun perlu mencakupi semua aspek seperti penggunaan media digital, pemasaran dan penjualan naskhah sastera dalam mendepani cabaran masa hadapan. 2020-05 Thesis http://eprints.usm.my/52081/ http://eprints.usm.my/52081/1/MUHAMMAD%20NUR%20SAIFUL%20BIN%20GHAZALI%20-%20TESIS%20cut.pdf application/pdf en public masters Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
B1-5802 Philosophy (General) |
spellingShingle |
B1-5802 Philosophy (General) Ghazali, Muhammad Nur Saiful Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu |
description |
Perkembangan teknologi digital telah mempengaruhi semua aspek dalam kehidupan manusia. Bidang kesusasteraan juga tidak terkecuali daripada menerima kesan ledakan perkembangan bidang ini sehingga mengubah proses penciptaan karya kesusasteraan. Namun begitu, tidak banyak kajian yang dijalankan oleh sarjana berkenaan penulisan gaya baharu novel popular Melayu yang berpunca daripada perkembangan bidang teknologi maklumat dan komunikasi. Kajian ini mengkaji penggunaan teknologi digital oleh dua orang pengarang novel popular Melayu iaitu Wan Iman Wan Mohd Nazi dan Rosliza Abu Bakar. Selain itu, tesis ini juga mengenal pasti hubungan antara proses kreatif keterlibatan oleh pengarang-pengarang tersebut dengan menggunakan teori proses pembangunan produk baharu dalam konteks pemasaran dalam talian. Tiga kaedah kajian telah digunakan dalam kajian ini iaitu kaedah kepustakaan, temu bual dan carian Internet. Hasil daripada kajian mendapati bahawa proses kreatif keterlibatan yang digunakan oleh Wan Iman Wan Mohd Nazi dan Rosliza Abu bakar dalam penghasilan novel-novel mereka merupakan satu bentuk pemasaran dalam talian yang bertepatan dengan proses pembangunan produk baharu dalam pemasaran moden. Secara umumnya, kegiatan mengarang karya kesusasteraan kini tidak harus dikaji dari aspek kesusasteraannya sahaja, namun perlu mencakupi semua aspek seperti penggunaan media digital, pemasaran dan penjualan naskhah sastera dalam mendepani cabaran masa hadapan. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Ghazali, Muhammad Nur Saiful |
author_facet |
Ghazali, Muhammad Nur Saiful |
author_sort |
Ghazali, Muhammad Nur Saiful |
title |
Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu |
title_short |
Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu |
title_full |
Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu |
title_fullStr |
Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu |
title_full_unstemmed |
Hubungan Proses Kreatif Keterlibatan Dengan Pemasaran Dalam Talian: Satu Kajian Novel-Novel Popular Melayu |
title_sort |
hubungan proses kreatif keterlibatan dengan pemasaran dalam talian: satu kajian novel-novel popular melayu |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan |
publishDate |
2020 |
url |
http://eprints.usm.my/52081/1/MUHAMMAD%20NUR%20SAIFUL%20BIN%20GHAZALI%20-%20TESIS%20cut.pdf |
_version_ |
1747822132942864384 |