Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan

Kajian telah menjalankan satu analisis laras bahasa yang terdapat pada iklan BI dengan iklan SM. Tujuannya ialah untuk melihat ciri-ciri persamaan dan perbezaan yang wujud antara iklan BI dan BM. Selain itu, kajian juga mengkaji kaedah terjemahan yang digunakan untuk menterjemahkan teks iklan ser...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Liew, Martina Say Peng
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/55863/1/00001660564.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.55863
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.558632022-12-01T08:11:50Z Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan 2007 Liew, Martina Say Peng PJ6073-7144 Language Kajian telah menjalankan satu analisis laras bahasa yang terdapat pada iklan BI dengan iklan SM. Tujuannya ialah untuk melihat ciri-ciri persamaan dan perbezaan yang wujud antara iklan BI dan BM. Selain itu, kajian juga mengkaji kaedah terjemahan yang digunakan untuk menterjemahkan teks iklan serta mengambil kira ciri-ciri budaya yang terkandung dalam iklan. Hasil kajian mendapati bahawa iklan boleh dibahagikan kepada enam jenis kategori iaitu (i) tajuk, teks dan visual iklan yang sama (ii) tajuk dan teks yang sama tetapi visual iklan yang berbeza (iii) tajuk dan visual yang berbeza tetapi teks iklan yang sama (iv) tajuk berbeza tetapi teks dan visual yang sama (v) tajuk yang sama tetapi teks dan visual, yang berbeza serta (vi) tajuk, teks dan visual iklan yang berbeza. Kajian mendapati bahawa laras bahasa dalam iklan BI telah dikekalkan dalam iklan BM. Selain itu, kaedah terjemahan yang paling banyak digunakan dalam iklan ialah kaedah terjemahan secara literal. Kajian mendapati bahawa ciri budaya tidak banyak terdapat dalarn sarnpellklan yang dikumpulkan. 2007 Thesis http://eprints.usm.my/55863/ http://eprints.usm.my/55863/1/00001660564.pdf application/pdf en public masters Perpustakaan Hamzah Sendut Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic PJ6073-7144 Language
spellingShingle PJ6073-7144 Language
Liew, Martina Say Peng
Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan
description Kajian telah menjalankan satu analisis laras bahasa yang terdapat pada iklan BI dengan iklan SM. Tujuannya ialah untuk melihat ciri-ciri persamaan dan perbezaan yang wujud antara iklan BI dan BM. Selain itu, kajian juga mengkaji kaedah terjemahan yang digunakan untuk menterjemahkan teks iklan serta mengambil kira ciri-ciri budaya yang terkandung dalam iklan. Hasil kajian mendapati bahawa iklan boleh dibahagikan kepada enam jenis kategori iaitu (i) tajuk, teks dan visual iklan yang sama (ii) tajuk dan teks yang sama tetapi visual iklan yang berbeza (iii) tajuk dan visual yang berbeza tetapi teks iklan yang sama (iv) tajuk berbeza tetapi teks dan visual yang sama (v) tajuk yang sama tetapi teks dan visual, yang berbeza serta (vi) tajuk, teks dan visual iklan yang berbeza. Kajian mendapati bahawa laras bahasa dalam iklan BI telah dikekalkan dalam iklan BM. Selain itu, kaedah terjemahan yang paling banyak digunakan dalam iklan ialah kaedah terjemahan secara literal. Kajian mendapati bahawa ciri budaya tidak banyak terdapat dalarn sarnpellklan yang dikumpulkan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Liew, Martina Say Peng
author_facet Liew, Martina Say Peng
author_sort Liew, Martina Say Peng
title Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan
title_short Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan
title_full Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan
title_fullStr Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan
title_full_unstemmed Laras Bahasa Dalam Iklan Bahasa Inggeris Dan Iklan Bahasa Malaysia: Satu Analisis Perbandingan
title_sort laras bahasa dalam iklan bahasa inggeris dan iklan bahasa malaysia: satu analisis perbandingan
granting_institution Perpustakaan Hamzah Sendut
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
publishDate 2007
url http://eprints.usm.my/55863/1/00001660564.pdf
_version_ 1776101119777308672