Keberkesanan Pemikiran Reka Bentuk Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pencapaian Guru Pelatih Yang Berbeza Tahap Regulasi Kendiri Di Institut Pendidikan Guru

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pemikiran reka bentuk dalam pembelajaran berasaskan projek secara dalam talian (ePBP) terhadap pencapaian dan pengekalan pencapaian guru pelatih semester ketiga yang mengikuti jurusan Reka Bentuk dan Teknologi di Institut Pendidikan Guru. Kajian in...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mansor, Aizul Fared
Format: Thesis
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/59445/1/24%20Pages%20from%20PHS20020446.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.59445
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.594452023-10-02T03:33:33Z Keberkesanan Pemikiran Reka Bentuk Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pencapaian Guru Pelatih Yang Berbeza Tahap Regulasi Kendiri Di Institut Pendidikan Guru 2019-08 Mansor, Aizul Fared L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pemikiran reka bentuk dalam pembelajaran berasaskan projek secara dalam talian (ePBP) terhadap pencapaian dan pengekalan pencapaian guru pelatih semester ketiga yang mengikuti jurusan Reka Bentuk dan Teknologi di Institut Pendidikan Guru. Kajian ini juga turut mengkaji sama ada kesan penerapan pemikiran reka bentuk dalam ePBP (ePBP dengan PR) dan tanpa penerapan pemikiran reka bentuk dalam ePBP (ePBP tanpa PR) memberi kesan yang berbeza terhadap tahap regulasi kendiri guru pelatih yang berbeza. Reka bentuk eksperimen kuasi berbentuk ujian pra, ujian pasca dan ujian pasca lanjutan digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian adalah seramai 142 orang guru pelatih dan kajian dijalankan di dua buah Institut Pendidikan Guru (IPG) yang berbeza. Sebuah IPG dijadikan sebagai kumpulan eksperimen pertama (E 1) dan sebuah lagi kumpulan eksperimen kedua (E2). 2019-08 Thesis http://eprints.usm.my/59445/ http://eprints.usm.my/59445/1/24%20Pages%20from%20PHS20020446.pdf application/pdf en public phd doctoral Perpustakaan Hamzah Sendut Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Mansor, Aizul Fared
Keberkesanan Pemikiran Reka Bentuk Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pencapaian Guru Pelatih Yang Berbeza Tahap Regulasi Kendiri Di Institut Pendidikan Guru
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pemikiran reka bentuk dalam pembelajaran berasaskan projek secara dalam talian (ePBP) terhadap pencapaian dan pengekalan pencapaian guru pelatih semester ketiga yang mengikuti jurusan Reka Bentuk dan Teknologi di Institut Pendidikan Guru. Kajian ini juga turut mengkaji sama ada kesan penerapan pemikiran reka bentuk dalam ePBP (ePBP dengan PR) dan tanpa penerapan pemikiran reka bentuk dalam ePBP (ePBP tanpa PR) memberi kesan yang berbeza terhadap tahap regulasi kendiri guru pelatih yang berbeza. Reka bentuk eksperimen kuasi berbentuk ujian pra, ujian pasca dan ujian pasca lanjutan digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian adalah seramai 142 orang guru pelatih dan kajian dijalankan di dua buah Institut Pendidikan Guru (IPG) yang berbeza. Sebuah IPG dijadikan sebagai kumpulan eksperimen pertama (E 1) dan sebuah lagi kumpulan eksperimen kedua (E2).
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Mansor, Aizul Fared
author_facet Mansor, Aizul Fared
author_sort Mansor, Aizul Fared
title Keberkesanan Pemikiran Reka Bentuk Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pencapaian Guru Pelatih Yang Berbeza Tahap Regulasi Kendiri Di Institut Pendidikan Guru
title_short Keberkesanan Pemikiran Reka Bentuk Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pencapaian Guru Pelatih Yang Berbeza Tahap Regulasi Kendiri Di Institut Pendidikan Guru
title_full Keberkesanan Pemikiran Reka Bentuk Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pencapaian Guru Pelatih Yang Berbeza Tahap Regulasi Kendiri Di Institut Pendidikan Guru
title_fullStr Keberkesanan Pemikiran Reka Bentuk Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pencapaian Guru Pelatih Yang Berbeza Tahap Regulasi Kendiri Di Institut Pendidikan Guru
title_full_unstemmed Keberkesanan Pemikiran Reka Bentuk Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pencapaian Guru Pelatih Yang Berbeza Tahap Regulasi Kendiri Di Institut Pendidikan Guru
title_sort keberkesanan pemikiran reka bentuk dalam pembelajaran berasaskan projek terhadap pencapaian guru pelatih yang berbeza tahap regulasi kendiri di institut pendidikan guru
granting_institution Perpustakaan Hamzah Sendut
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2019
url http://eprints.usm.my/59445/1/24%20Pages%20from%20PHS20020446.pdf
_version_ 1783729557775319040