Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah
Autonomi pedagogi guru dan pengupayaan merupakan elemen utama dalam amalan pengurusan berasaskan sekolah. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap serta pengaruh amalan pengurusan berasaskan sekolah dan pengupayaan terhadap autonomi pedagogi guru sekolah rendah. Selain itu, kajian ini menganal...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/60505/1/ANNILIZA%20BINTI%20MOHD%20ISA%20-%20TESIS%20cut.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.60505 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.605052024-05-02T08:06:46Z Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah 2022-12 Isa, Anniliza Mohd L7-991 Education (General) Autonomi pedagogi guru dan pengupayaan merupakan elemen utama dalam amalan pengurusan berasaskan sekolah. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap serta pengaruh amalan pengurusan berasaskan sekolah dan pengupayaan terhadap autonomi pedagogi guru sekolah rendah. Selain itu, kajian ini menganalisis pengaruh pengupayaan sebagai mediator terhadap hubungan antara amalan pengurusan berasaskan sekolah dengan autonomi autonomi pedagogi guru. Kajian ini menggunakan pendekatan kaedah gabungan dengan rekabentuk penjelasan berurutan yang dijalankan melalui dua fasa iaitu fasa kuantitatif dan kualitatif. Kaedah kutipan data terdiri dari kaedah tinjauan dan temubual yang dijalankan secara atas talian menggunakan google form dan google meet. Bagi kaedah tinjauan, instrumen soal selidik yang digunakan untuk mengutip data terdiri dari empat bahagian utama iaitu demografi, autonomi pedagogi guru, amalan pengurusan berasaskan sekolah dan pengupayaan. Item bagi ketiga-tiga variabel kajian mempunyai nilai Cronbach's Alpha yang tinggi iaitu APG = .85, APBS = .92 dan pengupayaan = .84. Seramai 565 guru sekolah rendah di Sabah terlibat sebagai responden tinjauan yang telah pilih melalui persampelan rawak berstrata. Manakala 8 guru terlibat sebagai informan temu bual yang diperoleh melalui persampelan bertujuan. Data kemudian dianalisis menggunakan IBM SPSS versi 25 bagi fasa kuantitatif dan Atlast.ti versi 9 bagi fasa kualitatif. 2022-12 Thesis http://eprints.usm.my/60505/ http://eprints.usm.my/60505/1/ANNILIZA%20BINTI%20MOHD%20ISA%20-%20TESIS%20cut.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
L7-991 Education (General) |
spellingShingle |
L7-991 Education (General) Isa, Anniliza Mohd Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah |
description |
Autonomi pedagogi guru dan pengupayaan merupakan elemen utama dalam amalan pengurusan berasaskan sekolah. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap serta pengaruh amalan pengurusan berasaskan sekolah dan pengupayaan terhadap autonomi pedagogi guru sekolah rendah. Selain itu, kajian ini menganalisis pengaruh pengupayaan sebagai mediator terhadap hubungan antara amalan pengurusan berasaskan sekolah dengan autonomi autonomi pedagogi guru. Kajian ini menggunakan pendekatan kaedah gabungan dengan rekabentuk penjelasan berurutan yang dijalankan melalui dua fasa iaitu fasa kuantitatif dan kualitatif. Kaedah kutipan data terdiri dari kaedah tinjauan dan temubual yang dijalankan secara atas talian menggunakan google form dan google meet. Bagi kaedah tinjauan, instrumen soal selidik yang digunakan untuk mengutip data terdiri dari empat bahagian utama iaitu demografi, autonomi pedagogi guru, amalan pengurusan berasaskan sekolah dan pengupayaan. Item bagi ketiga-tiga variabel kajian mempunyai nilai Cronbach's Alpha yang tinggi iaitu APG = .85, APBS = .92 dan pengupayaan = .84. Seramai 565 guru sekolah rendah di Sabah terlibat sebagai responden tinjauan yang telah pilih melalui persampelan rawak berstrata. Manakala 8 guru terlibat sebagai informan temu bual yang diperoleh melalui persampelan bertujuan. Data kemudian dianalisis menggunakan IBM SPSS versi 25 bagi fasa kuantitatif dan Atlast.ti versi 9 bagi fasa kualitatif. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Isa, Anniliza Mohd |
author_facet |
Isa, Anniliza Mohd |
author_sort |
Isa, Anniliza Mohd |
title |
Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah |
title_short |
Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah |
title_full |
Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah |
title_fullStr |
Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah |
title_full_unstemmed |
Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah |
title_sort |
amalan pengurusan berasaskan sekolah, pengupayaan dan autonomi pedagogi guru di sekolah rendah |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
publishDate |
2022 |
url |
http://eprints.usm.my/60505/1/ANNILIZA%20BINTI%20MOHD%20ISA%20-%20TESIS%20cut.pdf |
_version_ |
1804888951140384768 |