Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) melalui penguasaan kemahiran teknikal dan kemahiran generik bagi mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam (PKA)
Kajian ini bertujuan berfokus terhadap mengenal pasti komponen penting pelaksanaan kerja kursus, komponen Pembelajaran Berasaskan Masalah, komponen kemahiran teknikal dan komponen kemahiran generik yang diperlukan dalam pelaksanaan kerja kursus mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam. Respond...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/1048/1/24p%20NOORHIDAYAH%20KHALID.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1048/2/NOORHIDAYAH%20KHALID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1048/3/NOORHIDAYAH%20KHALID%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.1048 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.10482021-09-21T04:46:34Z Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) melalui penguasaan kemahiran teknikal dan kemahiran generik bagi mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam (PKA) 2020-07 Khalid, Noorhidayah LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan berfokus terhadap mengenal pasti komponen penting pelaksanaan kerja kursus, komponen Pembelajaran Berasaskan Masalah, komponen kemahiran teknikal dan komponen kemahiran generik yang diperlukan dalam pelaksanaan kerja kursus mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam. Responden kajian terdiri daripada guru-guru yang mengajar mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam di Sekolah Menengah Teknik (SMT) di seluruh Malaysia seramai 31 orang. Kajian ini meliputi 9 buah sekolah iaitu SMT Kuala Lumpur, SMT Johor Bahru, SMT Tuanku Jaafar, SMT Alor Setar, SMT Melaka, SMT Kuantan, SMT Terengganu, SMT Tuanku Abdul Rahman Putra dan SMT Sejingkat. Kajian ini dilakukan dengan kaedah tinjauan melalui pengedaran borang soal selidik. Dapatan menunjukkan komponen penting pelaksanaan kerja kursus mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam yang dikenalpasti adalah Peranan Guru, Panduan Pelaksanaan, Kurikulum SMT dan Penilaian dan Pentaksiran. Komponen Pembelajaran Berasaskan Masalah pula adalah Penentuan Masalah, Pemahaman Masalah, Penyelesaian Masalah, Penilaian, dan Penentuan, komponen kemahiran teknikal adalah Kemahiran Amali dan Kemahiran Mengorganisasi merupakan komponen kemahiran generik. Hasil analisis mendapati komponen-komponen di dalam kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) memberi pengaruh yang signifikan secara statistik terhadap komponen-komponen penting dalam pelaksanaan kerja kursus mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam. Dalam konteks kajian ini, cadangan Pembelajaran Berasaskan Masalah yang dibangunkan oleh pengkaji diharap dapat membantu pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dan guru-guru mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam untuk digunakan bagi meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran. 2020-07 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/1048/ http://eprints.uthm.edu.my/1048/1/24p%20NOORHIDAYAH%20KHALID.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/1048/2/NOORHIDAYAH%20KHALID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/1048/3/NOORHIDAYAH%20KHALID%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pengurusan Teknologi dan Perniagaan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Khalid, Noorhidayah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) melalui penguasaan kemahiran teknikal dan kemahiran generik bagi mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam (PKA) |
description |
Kajian ini bertujuan berfokus terhadap mengenal pasti komponen penting
pelaksanaan kerja kursus, komponen Pembelajaran Berasaskan Masalah, komponen
kemahiran teknikal dan komponen kemahiran generik yang diperlukan dalam
pelaksanaan kerja kursus mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam. Responden
kajian terdiri daripada guru-guru yang mengajar mata pelajaran Pengajian
Kejuruteraan Awam di Sekolah Menengah Teknik (SMT) di seluruh Malaysia
seramai 31 orang. Kajian ini meliputi 9 buah sekolah iaitu SMT Kuala Lumpur, SMT
Johor Bahru, SMT Tuanku Jaafar, SMT Alor Setar, SMT Melaka, SMT Kuantan,
SMT Terengganu, SMT Tuanku Abdul Rahman Putra dan SMT Sejingkat. Kajian ini
dilakukan dengan kaedah tinjauan melalui pengedaran borang soal selidik. Dapatan
menunjukkan komponen penting pelaksanaan kerja kursus mata pelajaran Pengajian
Kejuruteraan Awam yang dikenalpasti adalah Peranan Guru, Panduan Pelaksanaan,
Kurikulum SMT dan Penilaian dan Pentaksiran. Komponen Pembelajaran
Berasaskan Masalah pula adalah Penentuan Masalah, Pemahaman Masalah,
Penyelesaian Masalah, Penilaian, dan Penentuan, komponen kemahiran teknikal
adalah Kemahiran Amali dan Kemahiran Mengorganisasi merupakan komponen
kemahiran generik. Hasil analisis mendapati komponen-komponen di dalam kaedah
Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) memberi pengaruh yang signifikan secara
statistik terhadap komponen-komponen penting dalam pelaksanaan kerja kursus mata
pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam. Dalam konteks kajian ini, cadangan
Pembelajaran Berasaskan Masalah yang dibangunkan oleh pengkaji diharap dapat
membantu pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dan guru-guru mata pelajaran
Pengajian Kejuruteraan Awam untuk digunakan bagi meningkatkan mutu pengajaran
dan pembelajaran. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Khalid, Noorhidayah |
author_facet |
Khalid, Noorhidayah |
author_sort |
Khalid, Noorhidayah |
title |
Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) melalui penguasaan kemahiran teknikal dan kemahiran generik bagi mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam (PKA) |
title_short |
Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) melalui penguasaan kemahiran teknikal dan kemahiran generik bagi mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam (PKA) |
title_full |
Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) melalui penguasaan kemahiran teknikal dan kemahiran generik bagi mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam (PKA) |
title_fullStr |
Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) melalui penguasaan kemahiran teknikal dan kemahiran generik bagi mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam (PKA) |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) melalui penguasaan kemahiran teknikal dan kemahiran generik bagi mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam (PKA) |
title_sort |
pembelajaran berasaskan masalah (pbm) melalui penguasaan kemahiran teknikal dan kemahiran generik bagi mata pelajaran pengajian kejuruteraan awam (pka) |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Fakulti Pengurusan Teknologi dan Perniagaan |
publishDate |
2020 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/1048/1/24p%20NOORHIDAYAH%20KHALID.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1048/2/NOORHIDAYAH%20KHALID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1048/3/NOORHIDAYAH%20KHALID%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747830730218536960 |