Amalan guru dalam pelaksanaan program pendidikan inklusif dari aspek kolaboratif dan adaptasi di sekolah rendah

Program Pendidikan Inklusif (PPI) merupakan salah satu inisiatif yang memberi peluang dan ruang pendidikan yang sama kepada murid berkeperluan khas (MBK). Namun begitu, pelaksanaan PPI terhad kepada perancangan untuk kemasukan MBK ke PPI sahaja. Tujuan kajian adalah untuk mengenal pasti amalan guru...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ab. Latiff, Maizatul Azmah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1135/1/24p%20MAIZATUL%20AZMAH%20BINTI%20AB.%20LATIFF.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1135/2/MAIZATUL%20AZMAH%20BINTI%20AB.%20LATIFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1135/3/MAIZATUL%20AZMAH%20BINTI%20AB.%20LATIFF%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Program Pendidikan Inklusif (PPI) merupakan salah satu inisiatif yang memberi peluang dan ruang pendidikan yang sama kepada murid berkeperluan khas (MBK). Namun begitu, pelaksanaan PPI terhad kepada perancangan untuk kemasukan MBK ke PPI sahaja. Tujuan kajian adalah untuk mengenal pasti amalan guru dalam pelaksanaan PPI di dalam bilik darjah di sekolah rendah dari aspek peringkat kolaboratif, instruksional yang efektif dan adaptasi. Kajian ini dilaksanakan melalui kajian kes di tiga lokasi kajian yang berbeza tahap pencapaian UPSR, iaitu di sekolah berprestasi tinggi, sekolah berprestasi sederhana dan sekolah berprestasi rendah. Penyelidik telah melaksanakan kajian kes dengan menggunakan kaedah temu bual, pemerhatian dan semakan dokumen sebagai instrumen. Temu bual berstruktur dilakukan kepada Guru Besar, Guru Kanan Pendidikan Khas, guru pelajaran dan guru pendidikan khas. Pemerhatian dan analisis dokumen juga dijalankan untuk mendapatkan maklumat yang berkaitan. Hasil penyelidikan mendapati bahawa amalan guru dalam pelaksanaan PPI dari aspek peringkat kolaboratif, instruksional yang efektif dan adaptasi di sekolah rendah berbeza mengikut sekolah, dimana setiap sekolah mempunyai amalan baik yang boleh dicontohi dan amalan-amalan lain yang boleh ditambah baik. Berdasarkan temu bual, pemerhatian, semakan dokumen dan daripada pembacaan literatur, penyelidik telah mencadangkan penambahbaikan model-model pelaksanaan yang berkaitan dengan PPI sedia ada agar bersesuaian mengikut amalan guru dan sosio budaya di Malaysia beserta dengan senarai semak amalan guru dalam pelaksanaan PPI yang telah dibangunkan bagi memudahkan pelaksanaan PPI oleh guru. Amalan guru dalam pelaksanaan PPI dari aspek kolaboratif dan adaptasi di sekolah rendah berdasarkan model-model sedia ada yang telah ditambah baik dengan memberi penekanan kepada setiap langkah-langkah atau aktiviti dalam setiap peringkat kolaboratif, kaedah instruksional yang efektif dan adaptasi yang dilaksanakan dan diharap dapat membantu warga sekolah melaksanakan PPI dengan lebih berkesan.