Kerangka kemahiran berfikir kritis dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran reka bentuk dan teknologi

Kemahiran berfikir secara kritis (KBK) perlu diterapkan oleh guru kepada murid semasa mengajar mata pelajaran Reka Bentuk Teknologi (RBT). Walau bagaimanapun penerapan kemahiran ini belum berjaya dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana isu kompetensi guru terutamanya dalam memah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saion, Rasidayanty
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/119/1/24p%20RASIDAYANTY%20SAION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/119/2/RASIDAYANTY%20SAION%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/119/3/RASIDAYANTY%20SAION%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.119
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.1192021-06-22T08:07:45Z Kerangka kemahiran berfikir kritis dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran reka bentuk dan teknologi 2019-08 Saion, Rasidayanty LB Theory and practice of education Kemahiran berfikir secara kritis (KBK) perlu diterapkan oleh guru kepada murid semasa mengajar mata pelajaran Reka Bentuk Teknologi (RBT). Walau bagaimanapun penerapan kemahiran ini belum berjaya dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana isu kompetensi guru terutamanya dalam memahami KBK. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan untuk menentukan konstruk dan elemen dalam membangunkan kerangka KBK, menguji serta mengesahkannya. Kajian berbentuk tinjauan deskriptif menggunakan pendekatan kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Pengkaji turut mengumpulkan data secara analisis dokumen melalui kajian literatur, pengesahan konstruk dan elemen oleh pakar dalam bidang KBK dan RBT bagi menentu serta mengesahkan konstruk dan elemen. Sampel kajian terdiri daripada 375 orang guru yang mengajar mata pelajaran RBT di sekolah rendah Semenanjung Malaysia. Dapatan data kualitatif menunjukkan kesemua lima orang pakar dalam bidang KBK dan RBT bersetuju dan mengesahkan 9 konstruk dan 21 elemen KBK yang diperolehi daripada kajian literatur. Data kuantitatif kajian ini dianalisis dengan perisian Winsteps Version 3.69.1.11 menggunakan pendekatan Model Pengukuran Rasch. Hasil analisis menunjukkan responden sangat bersetuju terhadap sembilan konstruk dan dua puluh satu elemen dalam KBK. Konstruk KBK yang sesuai diamalkan adalah interpretasi, analisis, penilaian, inferens, penjelasan, peraturan kendiri, andaian, penaakulan dan logik. Analisis komponen utama menunjukkan semua item telah memenuhi kriteria dengan nilai PTMEA CORR. positif dan bersifat unidimensi. Daripada kajian ini, satu kerangka KBK dalam proses pengajaran RBT telah berjaya dihasilkan serta dicadangkan sebagai panduan dan rujukan kepada guru-guru ke arah meningkatkan penguasaan kemahiran berfikir kritis dalam kalangan murid. 2019-08 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/119/ http://eprints.uthm.edu.my/119/1/24p%20RASIDAYANTY%20SAION.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/119/2/RASIDAYANTY%20SAION%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/119/3/RASIDAYANTY%20SAION%20WATERMARK.pdf text en validuser phd doctoral Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknik dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Saion, Rasidayanty
Kerangka kemahiran berfikir kritis dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
description Kemahiran berfikir secara kritis (KBK) perlu diterapkan oleh guru kepada murid semasa mengajar mata pelajaran Reka Bentuk Teknologi (RBT). Walau bagaimanapun penerapan kemahiran ini belum berjaya dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana isu kompetensi guru terutamanya dalam memahami KBK. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan untuk menentukan konstruk dan elemen dalam membangunkan kerangka KBK, menguji serta mengesahkannya. Kajian berbentuk tinjauan deskriptif menggunakan pendekatan kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Pengkaji turut mengumpulkan data secara analisis dokumen melalui kajian literatur, pengesahan konstruk dan elemen oleh pakar dalam bidang KBK dan RBT bagi menentu serta mengesahkan konstruk dan elemen. Sampel kajian terdiri daripada 375 orang guru yang mengajar mata pelajaran RBT di sekolah rendah Semenanjung Malaysia. Dapatan data kualitatif menunjukkan kesemua lima orang pakar dalam bidang KBK dan RBT bersetuju dan mengesahkan 9 konstruk dan 21 elemen KBK yang diperolehi daripada kajian literatur. Data kuantitatif kajian ini dianalisis dengan perisian Winsteps Version 3.69.1.11 menggunakan pendekatan Model Pengukuran Rasch. Hasil analisis menunjukkan responden sangat bersetuju terhadap sembilan konstruk dan dua puluh satu elemen dalam KBK. Konstruk KBK yang sesuai diamalkan adalah interpretasi, analisis, penilaian, inferens, penjelasan, peraturan kendiri, andaian, penaakulan dan logik. Analisis komponen utama menunjukkan semua item telah memenuhi kriteria dengan nilai PTMEA CORR. positif dan bersifat unidimensi. Daripada kajian ini, satu kerangka KBK dalam proses pengajaran RBT telah berjaya dihasilkan serta dicadangkan sebagai panduan dan rujukan kepada guru-guru ke arah meningkatkan penguasaan kemahiran berfikir kritis dalam kalangan murid.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Saion, Rasidayanty
author_facet Saion, Rasidayanty
author_sort Saion, Rasidayanty
title Kerangka kemahiran berfikir kritis dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
title_short Kerangka kemahiran berfikir kritis dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
title_full Kerangka kemahiran berfikir kritis dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
title_fullStr Kerangka kemahiran berfikir kritis dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
title_full_unstemmed Kerangka kemahiran berfikir kritis dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
title_sort kerangka kemahiran berfikir kritis dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknik dan Vokasional
publishDate 2019
url http://eprints.uthm.edu.my/119/1/24p%20RASIDAYANTY%20SAION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/119/2/RASIDAYANTY%20SAION%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/119/3/RASIDAYANTY%20SAION%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830533702811648