Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami
Kemahiran penyelesaian masalah merupakan salah satu kaedah pengajaran yang digunakan di dalam kelas. Ia merupakan satu proses pengajaran dan pembelajaran yang berasaskan pengalaman dan memerlukan pelajar berfikir secara aktif. Tujuan kajian ini dilakukan untuk mendapatkan persepsi pelajar terh...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/1420/1/24p%20ABDUL%20MUTALIP%20ABDUL%20LATIF.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1420/2/ABDUL%20MUTALIP%20ABDUL%20LATIF%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.1420 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.14202021-10-03T06:50:19Z Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami 2014-07 Abdul Latif, Abdul Mutalip LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology Kemahiran penyelesaian masalah merupakan salah satu kaedah pengajaran yang digunakan di dalam kelas. Ia merupakan satu proses pengajaran dan pembelajaran yang berasaskan pengalaman dan memerlukan pelajar berfikir secara aktif. Tujuan kajian ini dilakukan untuk mendapatkan persepsi pelajar terhadap kemahiran menyelesaikan masalah tugasan folio dengan berlandaskan seni lipatan kertas. Ini bagi membantu pelajar meningkatkan elemen kemahiran penyelesaian masalah seperti mengenalpasti masalah, merancang dan melaksanakan strategi serta dapat menyelesaikan apa jua sebarang masalah. Kajian ini bersifat kuantitatif dengan reka bentuk eks pos fakto yang menggunakan instrumen soal selidik secara tinjauan awal dan tinjauan akhir seterusnya dianalisis menggunakan SPSS versi 21. Setiap keputusan dapatan ditunjukkan dalam bentuk min, peratus dan ujian T. Sampel kajian adalah terdiri 30 orang pelajar tahun 2 semester 3 jurusan Pemesinan Industri. Dapatan keseluruhan min sebelum aktiviti bengkel ialah 3.43 manakala selepas aktiviti bengkel min ialah 4.03. Keputusan hasil kajian ini mendapati kemahiran penyelesaian masalah selepas menjalani aktiviti origami, berada pada tahap yang tinggi. Oleh yang demikian, cadangan penyelidik untuk mengemukakan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan kaedah origami di terima baik dan bagi membantu pihak tertentu terutamanya Pihak Kolej Vokasional Melaka Tengah dalam menyelesaikan masalah tugasan folio di kalangan pelajar 2014-07 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/1420/ http://eprints.uthm.edu.my/1420/1/24p%20ABDUL%20MUTALIP%20ABDUL%20LATIF.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/1420/2/ABDUL%20MUTALIP%20ABDUL%20LATIF%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology Abdul Latif, Abdul Mutalip Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami |
description |
Kemahiran penyelesaian masalah merupakan salah satu kaedah pengajaran yang
digunakan di dalam kelas. Ia merupakan satu proses pengajaran dan pembelajaran
yang berasaskan pengalaman dan memerlukan pelajar berfikir secara aktif. Tujuan
kajian ini dilakukan untuk mendapatkan persepsi pelajar terhadap kemahiran
menyelesaikan masalah tugasan folio dengan berlandaskan seni lipatan kertas. Ini
bagi membantu pelajar meningkatkan elemen kemahiran penyelesaian masalah
seperti mengenalpasti masalah, merancang dan melaksanakan strategi serta dapat
menyelesaikan apa jua sebarang masalah.
Kajian ini bersifat kuantitatif dengan reka bentuk eks pos fakto yang
menggunakan instrumen soal selidik secara tinjauan awal dan tinjauan akhir
seterusnya dianalisis menggunakan SPSS versi 21. Setiap keputusan dapatan
ditunjukkan dalam bentuk min, peratus dan ujian T. Sampel kajian adalah terdiri 30
orang pelajar tahun 2 semester 3 jurusan Pemesinan Industri. Dapatan keseluruhan
min sebelum aktiviti bengkel ialah 3.43 manakala selepas aktiviti bengkel min ialah
4.03. Keputusan hasil kajian ini mendapati kemahiran penyelesaian masalah selepas
menjalani aktiviti origami, berada pada tahap yang tinggi. Oleh yang demikian,
cadangan penyelidik untuk mengemukakan kemahiran penyelesaian masalah
berlandaskan kaedah origami di terima baik dan bagi membantu pihak tertentu
terutamanya Pihak Kolej Vokasional Melaka Tengah dalam menyelesaikan masalah
tugasan folio di kalangan pelajar |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Abdul Latif, Abdul Mutalip |
author_facet |
Abdul Latif, Abdul Mutalip |
author_sort |
Abdul Latif, Abdul Mutalip |
title |
Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami |
title_short |
Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami |
title_full |
Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami |
title_fullStr |
Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami |
title_full_unstemmed |
Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami |
title_sort |
pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/1420/1/24p%20ABDUL%20MUTALIP%20ABDUL%20LATIF.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1420/2/ABDUL%20MUTALIP%20ABDUL%20LATIF%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747830785399848960 |