Tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor

Stres merupakan perkara yang boleh membawa gangguan kepada individu. Sekiranya tidak dicegah akan memberi impak kepada kesihatan dan kehidupan. Bagaimanapun ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Begitu juga dengan para guru atau pensyarah. Stres guru banyak dikaitkan dengan bebanan kerja yang berl...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ramlee, Normarina
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1656/2/NORMARINA%20BINTI%20RAMLEE%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1656/1/24p%20NORMARINA%20BINTI%20RAMLEE.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1656/3/NORMARINA%20BINTI%20RAMLEE%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.1656
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.16562021-10-04T01:39:19Z Tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor 2015-06 Ramlee, Normarina LB2832-2844.1 Teaching personnel Stres merupakan perkara yang boleh membawa gangguan kepada individu. Sekiranya tidak dicegah akan memberi impak kepada kesihatan dan kehidupan. Bagaimanapun ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Begitu juga dengan para guru atau pensyarah. Stres guru banyak dikaitkan dengan bebanan kerja yang berlebihan dan karenah pelajar yang membawa ketidak selesaan dalam pekerjaan. Kini, ditambah lagi dengan perubahan yang telah dialami oleh sistem pendidikan teknik dan vokasional (PTV) iaitu pembaharuan dari Sekolah Menengah Vokasional (SMV) kepada Kolej Vokasional (KV). Namun, ini telah membawa kepada corak sistem kurikulum yang sedikit sebanyak memberi tekanan kepada pensyarah kolej vokasional. Tujuan kajian ini dijalankan adalah bagi mengenal pasti tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor. Kajian ini dijalankan secara kaedah tinjauan dengan menggunakan set kaji selidik dengan alpha Cronbach adalalah sebanyak 0.813. Seramai 255 orang pensyarah dari 7 buah kolej vokasional di Johor di pilih secara rawak sebagai responden untuk menjawab soal selidik yang telah dibina. Data analisis dianalisis secara deskriptif dan inferensi iaitu dengan menggunakan kekerapan, peratusan, ujian t-bebas dan ANOVA. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa tahap stres dalam kalangan responden adalah sederhana namun terdapatnya tanda-tanda stres dalam kalangan mereka. Tahap stres dalam kalangan pensyarah perempuan lebih tinggi berbanding pensyarah lelaki. Faktor perubahan sistem merupakan faktor dominan berlakunya stres dalam kalangan reponden dengan 29%, diikuti faktor bebanan kerja (23%), faktor karenah pelajar (23%), faktor hubungan interpersonal (13%) dan faktor kekangan masa dan sumber (12%). Dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap stres dan faktor stres dengan faktor jantina, tetapi didapati terdapatnya perbezaan signifikan antara tahap stres dan faktor stres dengan lokasi kolej. 2015-06 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/1656/ http://eprints.uthm.edu.my/1656/2/NORMARINA%20BINTI%20RAMLEE%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/1656/1/24p%20NORMARINA%20BINTI%20RAMLEE.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/1656/3/NORMARINA%20BINTI%20RAMLEE%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB2832-2844.1 Teaching personnel
spellingShingle LB2832-2844.1 Teaching personnel
Ramlee, Normarina
Tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor
description Stres merupakan perkara yang boleh membawa gangguan kepada individu. Sekiranya tidak dicegah akan memberi impak kepada kesihatan dan kehidupan. Bagaimanapun ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Begitu juga dengan para guru atau pensyarah. Stres guru banyak dikaitkan dengan bebanan kerja yang berlebihan dan karenah pelajar yang membawa ketidak selesaan dalam pekerjaan. Kini, ditambah lagi dengan perubahan yang telah dialami oleh sistem pendidikan teknik dan vokasional (PTV) iaitu pembaharuan dari Sekolah Menengah Vokasional (SMV) kepada Kolej Vokasional (KV). Namun, ini telah membawa kepada corak sistem kurikulum yang sedikit sebanyak memberi tekanan kepada pensyarah kolej vokasional. Tujuan kajian ini dijalankan adalah bagi mengenal pasti tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor. Kajian ini dijalankan secara kaedah tinjauan dengan menggunakan set kaji selidik dengan alpha Cronbach adalalah sebanyak 0.813. Seramai 255 orang pensyarah dari 7 buah kolej vokasional di Johor di pilih secara rawak sebagai responden untuk menjawab soal selidik yang telah dibina. Data analisis dianalisis secara deskriptif dan inferensi iaitu dengan menggunakan kekerapan, peratusan, ujian t-bebas dan ANOVA. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa tahap stres dalam kalangan responden adalah sederhana namun terdapatnya tanda-tanda stres dalam kalangan mereka. Tahap stres dalam kalangan pensyarah perempuan lebih tinggi berbanding pensyarah lelaki. Faktor perubahan sistem merupakan faktor dominan berlakunya stres dalam kalangan reponden dengan 29%, diikuti faktor bebanan kerja (23%), faktor karenah pelajar (23%), faktor hubungan interpersonal (13%) dan faktor kekangan masa dan sumber (12%). Dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap stres dan faktor stres dengan faktor jantina, tetapi didapati terdapatnya perbezaan signifikan antara tahap stres dan faktor stres dengan lokasi kolej.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Ramlee, Normarina
author_facet Ramlee, Normarina
author_sort Ramlee, Normarina
title Tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor
title_short Tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor
title_full Tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor
title_fullStr Tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor
title_full_unstemmed Tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di Johor
title_sort tahap stres dalam kalangan pensyarah kolej vokasional di johor
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2015
url http://eprints.uthm.edu.my/1656/2/NORMARINA%20BINTI%20RAMLEE%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1656/1/24p%20NORMARINA%20BINTI%20RAMLEE.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1656/3/NORMARINA%20BINTI%20RAMLEE%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830839512662016