Faktor yang mendorong pencapaian akademik pelajar dalam program kimpalan di kolej vokasional

Dalam mengejar arus pembangunan menuju Wawasan 2020 pada masa kini, negara kita perlu bersedia dalam menyediakan tenaga kerja yang mahir dan bersesuaian dengan sektor yang ditawarkan. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melalui Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional telah dipertanggungjawab...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Wan Yusop, Wan Mohd Fazli
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1696/1/24p%20WAN%20MOHD%20FAZLI%20WAN%20YUSOP.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1696/2/WAN%20MOHD%20FAZLI%20WAN%20YUSOP%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.1696
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.16962021-10-04T08:43:24Z Faktor yang mendorong pencapaian akademik pelajar dalam program kimpalan di kolej vokasional 2014-07 Wan Yusop, Wan Mohd Fazli LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology Dalam mengejar arus pembangunan menuju Wawasan 2020 pada masa kini, negara kita perlu bersedia dalam menyediakan tenaga kerja yang mahir dan bersesuaian dengan sektor yang ditawarkan. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melalui Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional telah dipertanggungjawabkan menyediakan tenaga kerja mahir ini. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar program kimpalan di Kolej Vokasional. Faktor-faktor yang dikaji adalah faktor personaliti, faktor persekitaran dan faktor keluarga serta diperincikan kepada beberapa aspek yang utama iaitu aspek minat, sikap, disiplin, peralatan, tenaga pengajar, rakan sebaya, sosioekonomi dan tanggungjawab keluarga. Kajian ini melibatkan lima buah kolej yang terpilih mengikut zon di semenanjung Malaysia iaitu Kolej Vokasional Sungai Petani 1, Kolej Vokasional Shah Alam, Kolej Vokasional Datuk Seri Mohd Zin, Kolej Vokasional Kluang dan Kolej Vokasional Pengkalan Chepa. Kajian ini telah menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian dan melibatkan seramai 148 orang responden. Kaedah persampelan yang digunakan ialah sampel rawak mudah. Data-data yang diperolehi diproses menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) V.21. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor personaliti merupakan faktor yang sangat mendorong pencapaian akademik pelajar dengan nilai purata skor min adalah 3.92 dan aspek minat merupakan aspek yang sangat mendorong pencapaian akademik dengan nilai purata skor min adalah 4.02 bagi pelajar program kimpalan di Kolej Vokasional. Diharapkan hasil dari kajian ini dapat digunakan oleh pihak-pihak tertentu dalam usaha memperbaiki dan mengembangkan program yang terdapat di Kolej Vokasional. 2014-07 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/1696/ http://eprints.uthm.edu.my/1696/1/24p%20WAN%20MOHD%20FAZLI%20WAN%20YUSOP.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/1696/2/WAN%20MOHD%20FAZLI%20WAN%20YUSOP%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1050.9-1091 Educational psychology
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1050.9-1091 Educational psychology
Wan Yusop, Wan Mohd Fazli
Faktor yang mendorong pencapaian akademik pelajar dalam program kimpalan di kolej vokasional
description Dalam mengejar arus pembangunan menuju Wawasan 2020 pada masa kini, negara kita perlu bersedia dalam menyediakan tenaga kerja yang mahir dan bersesuaian dengan sektor yang ditawarkan. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melalui Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional telah dipertanggungjawabkan menyediakan tenaga kerja mahir ini. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar program kimpalan di Kolej Vokasional. Faktor-faktor yang dikaji adalah faktor personaliti, faktor persekitaran dan faktor keluarga serta diperincikan kepada beberapa aspek yang utama iaitu aspek minat, sikap, disiplin, peralatan, tenaga pengajar, rakan sebaya, sosioekonomi dan tanggungjawab keluarga. Kajian ini melibatkan lima buah kolej yang terpilih mengikut zon di semenanjung Malaysia iaitu Kolej Vokasional Sungai Petani 1, Kolej Vokasional Shah Alam, Kolej Vokasional Datuk Seri Mohd Zin, Kolej Vokasional Kluang dan Kolej Vokasional Pengkalan Chepa. Kajian ini telah menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian dan melibatkan seramai 148 orang responden. Kaedah persampelan yang digunakan ialah sampel rawak mudah. Data-data yang diperolehi diproses menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) V.21. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor personaliti merupakan faktor yang sangat mendorong pencapaian akademik pelajar dengan nilai purata skor min adalah 3.92 dan aspek minat merupakan aspek yang sangat mendorong pencapaian akademik dengan nilai purata skor min adalah 4.02 bagi pelajar program kimpalan di Kolej Vokasional. Diharapkan hasil dari kajian ini dapat digunakan oleh pihak-pihak tertentu dalam usaha memperbaiki dan mengembangkan program yang terdapat di Kolej Vokasional.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Wan Yusop, Wan Mohd Fazli
author_facet Wan Yusop, Wan Mohd Fazli
author_sort Wan Yusop, Wan Mohd Fazli
title Faktor yang mendorong pencapaian akademik pelajar dalam program kimpalan di kolej vokasional
title_short Faktor yang mendorong pencapaian akademik pelajar dalam program kimpalan di kolej vokasional
title_full Faktor yang mendorong pencapaian akademik pelajar dalam program kimpalan di kolej vokasional
title_fullStr Faktor yang mendorong pencapaian akademik pelajar dalam program kimpalan di kolej vokasional
title_full_unstemmed Faktor yang mendorong pencapaian akademik pelajar dalam program kimpalan di kolej vokasional
title_sort faktor yang mendorong pencapaian akademik pelajar dalam program kimpalan di kolej vokasional
granting_institution Universiti Tun Hussein Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2014
url http://eprints.uthm.edu.my/1696/1/24p%20WAN%20MOHD%20FAZLI%20WAN%20YUSOP.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1696/2/WAN%20MOHD%20FAZLI%20WAN%20YUSOP%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830849129152512