Tinjauan terhadap perlaksanaan penilaian berterusan dalam meningkatkan prestasi akademik pelajar menurut persepsi pensyarah dan pelajar semester 2, Diploma Kejuruteraan Awam, Politeknik Port Dickson

Dalam pendidikan, penilaian berterusan adalah satu usaha yang telah digunakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk menentukan keberkesanan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Ia melibatkan proses mengukur dan membuat pertimbangan untuk menentukan tahap kefahaman, kemahiran dan keboleha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abas, Hafizah Rina
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2390/1/HAFIZAH%20RINA%20ABAS%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2390/2/HAFIZAH%20RINA%20ABAS%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2390/3/HAFIZAH%20RINA%20ABAS%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2390
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.23902021-10-31T07:58:25Z Tinjauan terhadap perlaksanaan penilaian berterusan dalam meningkatkan prestasi akademik pelajar menurut persepsi pensyarah dan pelajar semester 2, Diploma Kejuruteraan Awam, Politeknik Port Dickson 2002-09 Abas, Hafizah Rina LB1050.9-1091 Educational psychology Dalam pendidikan, penilaian berterusan adalah satu usaha yang telah digunakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk menentukan keberkesanan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Ia melibatkan proses mengukur dan membuat pertimbangan untuk menentukan tahap kefahaman, kemahiran dan kebolehan pelajar berdasarkan pada objektif pembelajaran. Oleh yang demikian, dalam kajian ini, pengkaji ingin meninjau persepsi pensyarah dan pelajar dalam memahami penilaian berterusan dari aspek pengetahuan, perlaksanaan dan kesan-kesannya terhadap pencapaian akademik pelajar. Kajian yang dijalankan ini memfokuskan kepada Politeknik Port Dickson. Ia melibatkan 2 kumpulan sampel iaitu terdiri daripada 14 orang pensyarah Jabatan Kejuruteraan Awam dan 38 orang pelajar Semester 2, Diploma Kejuruteraan Awam, Politeknik Port Dickson. Dalam kajian ini, instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik. Datadata yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Melalui dapatan kajian yang didapati, kebanyakkan pelajar tidak memahami dengan jelas penilaian berterusan yang dilaksanakan dalam pendidikan. Pengkaji mengandaikan bahawa pelajar-pelajar masih belum didedahkan secara meluas mengenai penilaian berterusan. Namun yang demikian, perlaksanaan penilaian berterusan ini dapat meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Oleh yang demikian, diharapkan kajian ini dapat membantu pihak-pihak yang tertentu dalam memahami dan melaksanakan penilaian berterusan ini dengan sistematik. 2002-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2390/ http://eprints.uthm.edu.my/2390/1/HAFIZAH%20RINA%20ABAS%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2390/2/HAFIZAH%20RINA%20ABAS%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2390/3/HAFIZAH%20RINA%20ABAS%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB1050.9-1091 Educational psychology
spellingShingle LB1050.9-1091 Educational psychology
Abas, Hafizah Rina
Tinjauan terhadap perlaksanaan penilaian berterusan dalam meningkatkan prestasi akademik pelajar menurut persepsi pensyarah dan pelajar semester 2, Diploma Kejuruteraan Awam, Politeknik Port Dickson
description Dalam pendidikan, penilaian berterusan adalah satu usaha yang telah digunakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk menentukan keberkesanan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Ia melibatkan proses mengukur dan membuat pertimbangan untuk menentukan tahap kefahaman, kemahiran dan kebolehan pelajar berdasarkan pada objektif pembelajaran. Oleh yang demikian, dalam kajian ini, pengkaji ingin meninjau persepsi pensyarah dan pelajar dalam memahami penilaian berterusan dari aspek pengetahuan, perlaksanaan dan kesan-kesannya terhadap pencapaian akademik pelajar. Kajian yang dijalankan ini memfokuskan kepada Politeknik Port Dickson. Ia melibatkan 2 kumpulan sampel iaitu terdiri daripada 14 orang pensyarah Jabatan Kejuruteraan Awam dan 38 orang pelajar Semester 2, Diploma Kejuruteraan Awam, Politeknik Port Dickson. Dalam kajian ini, instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik. Datadata yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Melalui dapatan kajian yang didapati, kebanyakkan pelajar tidak memahami dengan jelas penilaian berterusan yang dilaksanakan dalam pendidikan. Pengkaji mengandaikan bahawa pelajar-pelajar masih belum didedahkan secara meluas mengenai penilaian berterusan. Namun yang demikian, perlaksanaan penilaian berterusan ini dapat meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Oleh yang demikian, diharapkan kajian ini dapat membantu pihak-pihak yang tertentu dalam memahami dan melaksanakan penilaian berterusan ini dengan sistematik.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Abas, Hafizah Rina
author_facet Abas, Hafizah Rina
author_sort Abas, Hafizah Rina
title Tinjauan terhadap perlaksanaan penilaian berterusan dalam meningkatkan prestasi akademik pelajar menurut persepsi pensyarah dan pelajar semester 2, Diploma Kejuruteraan Awam, Politeknik Port Dickson
title_short Tinjauan terhadap perlaksanaan penilaian berterusan dalam meningkatkan prestasi akademik pelajar menurut persepsi pensyarah dan pelajar semester 2, Diploma Kejuruteraan Awam, Politeknik Port Dickson
title_full Tinjauan terhadap perlaksanaan penilaian berterusan dalam meningkatkan prestasi akademik pelajar menurut persepsi pensyarah dan pelajar semester 2, Diploma Kejuruteraan Awam, Politeknik Port Dickson
title_fullStr Tinjauan terhadap perlaksanaan penilaian berterusan dalam meningkatkan prestasi akademik pelajar menurut persepsi pensyarah dan pelajar semester 2, Diploma Kejuruteraan Awam, Politeknik Port Dickson
title_full_unstemmed Tinjauan terhadap perlaksanaan penilaian berterusan dalam meningkatkan prestasi akademik pelajar menurut persepsi pensyarah dan pelajar semester 2, Diploma Kejuruteraan Awam, Politeknik Port Dickson
title_sort tinjauan terhadap perlaksanaan penilaian berterusan dalam meningkatkan prestasi akademik pelajar menurut persepsi pensyarah dan pelajar semester 2, diploma kejuruteraan awam, politeknik port dickson
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2002
url http://eprints.uthm.edu.my/2390/1/HAFIZAH%20RINA%20ABAS%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2390/2/HAFIZAH%20RINA%20ABAS%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2390/3/HAFIZAH%20RINA%20ABAS%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747830947317809152