Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan
Satu aspek terpenting vang ditekankan dalam perlaksanaan kurikulum di peringkat sekolah adalah menerapkan penghavatan etika kebangsaan dan nilai-nilai moral vang mumi dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian ini berhasrat untuk mengenai past, sama ada pensyarah-pensyarah di institusi pengajian tingg...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2422/1/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2422/2/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2422/3/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.2422 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.24222021-11-01T00:56:47Z Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan 2001-09 Nazeri, Nour Azira LC251-318 Moral education. Character building Satu aspek terpenting vang ditekankan dalam perlaksanaan kurikulum di peringkat sekolah adalah menerapkan penghavatan etika kebangsaan dan nilai-nilai moral vang mumi dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian ini berhasrat untuk mengenai past, sama ada pensyarah-pensyarah di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia turut melaksanakan perkara yang sama dalam proses pengajaran dan pembelaiaran mereka, seperti yang diamalkan oleh tenaga pengajar di peringkat sekolah-sekolah menengah dan rendah di negara ini. Bagi tujuan kajian ini, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) dipilih sebagai sampel institusi bagi mewakili institusi pengajian tinggi awam yang lain di negara ini. Soal selidik telah diedarkan kepada kalangan 63 responden, terdiri danpada tenaga akademik di Fakulti Teknologi Kejuruteraan di KUiTTHO. Kajian ini memilih prosedur deskriptif dan data-data yang telah dianalisis menunjukkan responden turut memberikan keutamaan dalam menerapkan ciri-ciri penghayatan etika kebangsaan dan nilai-nilai moral yang murm dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik-bilik kuliah. Adalah meniadi harapan semoga dapatan kajian ini dapat membantu pihak institusi penga|ian tinggi dalam meningkatkan proses penerapan nilai etika kebangsaan dan nilai-nilai moral yang mumi merentasi kurikulum akademik. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2422/ http://eprints.uthm.edu.my/2422/1/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2422/2/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2422/3/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LC251-318 Moral education Character building |
spellingShingle |
LC251-318 Moral education Character building Nazeri, Nour Azira Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
description |
Satu aspek terpenting vang ditekankan dalam perlaksanaan kurikulum di peringkat sekolah adalah menerapkan penghavatan etika kebangsaan dan nilai-nilai moral vang mumi dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian ini berhasrat untuk mengenai past, sama ada pensyarah-pensyarah di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia turut melaksanakan perkara yang sama dalam proses pengajaran dan pembelaiaran mereka, seperti yang diamalkan oleh tenaga pengajar di peringkat sekolah-sekolah menengah dan rendah di negara ini. Bagi tujuan kajian ini, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) dipilih sebagai sampel institusi bagi mewakili institusi pengajian tinggi awam yang lain di negara ini. Soal selidik telah diedarkan kepada kalangan 63 responden, terdiri danpada tenaga akademik di Fakulti Teknologi Kejuruteraan di KUiTTHO. Kajian ini memilih prosedur deskriptif dan data-data yang telah dianalisis menunjukkan responden turut memberikan keutamaan dalam menerapkan ciri-ciri penghayatan etika kebangsaan dan nilai-nilai moral yang murm dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik-bilik kuliah. Adalah meniadi harapan semoga dapatan kajian ini dapat membantu pihak institusi penga|ian tinggi dalam meningkatkan proses penerapan nilai etika kebangsaan dan nilai-nilai moral yang mumi merentasi kurikulum akademik. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Nazeri, Nour Azira |
author_facet |
Nazeri, Nour Azira |
author_sort |
Nazeri, Nour Azira |
title |
Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
title_short |
Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
title_full |
Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
title_fullStr |
Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
title_full_unstemmed |
Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
title_sort |
kajian terhadap pelaksanaan "nilai murni merentasi kurikulum" di kuittho: satu kajian di kalangan pensyarah fakulti teknologi kejuruteraan |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2422/1/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2422/2/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2422/3/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747830952924545024 |