Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal
Selain daripada mengendalikan fungsi pendidikan, sekolah juga diberikan peranan bagi menyediakan tenaga mahir untuk memenuhi keperluan ekonomi negara. Sekolah aliran teknikal dilihat sebagai satu institusi khusus yang memainkan peranan tersebut. Namun begitu, terdapat pelbagai faktor yang boleh memp...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2429/1/ROSLAN%20AWANG%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2429/2/ROSLAN%20AWANG%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2429/3/ROSLAN%20AWANG%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.2429 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.24292021-11-01T01:01:47Z Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal 2001-09 Awang, Roslan LC189-214.53 Educational sociology Selain daripada mengendalikan fungsi pendidikan, sekolah juga diberikan peranan bagi menyediakan tenaga mahir untuk memenuhi keperluan ekonomi negara. Sekolah aliran teknikal dilihat sebagai satu institusi khusus yang memainkan peranan tersebut. Namun begitu, terdapat pelbagai faktor yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar aliran teknikal ini. Tahap sosioekonomi keluarga telah dikenalpasti antara faktor yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar. Kajian ini dilakukan untuk mendapatkan perkaitan di antara tahap sosioekonomi keluarga seperti tahap pendidikan bapa, jumlah pendapatan dan saiz keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar. Sampel kajian ini ialah pelajar-pelajar tingkatan 4 dan 5 yang menetap di asrama Sekolah Menengah Teknik Kuala Terengganu. Pelajar ini dipilih kerana mereka mendapat kemudahan dan persekitaran pembelajaran yang sama. Seramai 80 orang pelajar dalam jurusan teknikal dipilih secara rawak mudah. Keputusan kajian mendapati bahawa hanya saiz keluarga mempunyai korelasi yang tinggi berbanding tahap pencapaian akademik bapa dan jumlah pendapatan keluarga. Ini menunjukkan bahawa faktor saiz keluarga memberikan impak secara langsung kepada pencapaian pelajar walaupun mereka menetap di asrama yang menyediakan suasana dan kemudahan yang sama. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2429/ http://eprints.uthm.edu.my/2429/1/ROSLAN%20AWANG%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2429/2/ROSLAN%20AWANG%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2429/3/ROSLAN%20AWANG%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LC189-214.53 Educational sociology |
spellingShingle |
LC189-214.53 Educational sociology Awang, Roslan Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal |
description |
Selain daripada mengendalikan fungsi pendidikan, sekolah juga diberikan peranan bagi menyediakan tenaga mahir untuk memenuhi keperluan ekonomi negara. Sekolah aliran teknikal dilihat sebagai satu institusi khusus yang memainkan peranan tersebut. Namun begitu, terdapat pelbagai faktor yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar aliran teknikal ini. Tahap sosioekonomi keluarga telah dikenalpasti antara faktor yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar. Kajian ini dilakukan untuk mendapatkan perkaitan di antara tahap sosioekonomi keluarga seperti tahap pendidikan bapa, jumlah pendapatan dan saiz keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar. Sampel kajian ini ialah pelajar-pelajar tingkatan 4 dan 5 yang menetap di asrama Sekolah Menengah Teknik Kuala Terengganu. Pelajar ini dipilih kerana mereka mendapat kemudahan dan persekitaran pembelajaran yang sama. Seramai 80 orang pelajar dalam jurusan teknikal dipilih secara rawak mudah. Keputusan kajian mendapati bahawa hanya saiz keluarga mempunyai korelasi yang tinggi berbanding tahap pencapaian akademik bapa dan jumlah pendapatan keluarga. Ini menunjukkan bahawa faktor saiz keluarga memberikan impak secara langsung kepada pencapaian pelajar walaupun mereka menetap di asrama yang menyediakan suasana dan kemudahan yang sama. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Awang, Roslan |
author_facet |
Awang, Roslan |
author_sort |
Awang, Roslan |
title |
Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal |
title_short |
Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal |
title_full |
Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal |
title_fullStr |
Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal |
title_full_unstemmed |
Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal |
title_sort |
perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan pencapaian akademik pelajar aliran teknikal |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2429/1/ROSLAN%20AWANG%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2429/2/ROSLAN%20AWANG%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2429/3/ROSLAN%20AWANG%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747830953899720704 |