Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO
Statistik menunjukkan rata-rata pelajar Cina mendapat keputusan yang baik dalam bidang akademik. Sehubungan dengan itu,kajian ini bertujuan untuk memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar Cina yang sedang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO. Terdapat empat dimensi utama dijadikan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2652/1/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2652/2/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2652/3/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.2652 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.26522021-11-01T03:57:00Z Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO 2001-09 Chong, Fung Yen LB1050.9-1091 Educational psychology Statistik menunjukkan rata-rata pelajar Cina mendapat keputusan yang baik dalam bidang akademik. Sehubungan dengan itu,kajian ini bertujuan untuk memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar Cina yang sedang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO. Terdapat empat dimensi utama dijadikan sebagai komponen budaya pembelajaran iaitu persediaan dari segi mental sebelum menghadiri kelas, persediaan dari segi fizikal sebelum menghadiri kelas, interaksi pelajar semasa proses pembelajaran berjalan dan tindakan susulan pelajar selepas mengikuti kelas. Kajian ini menggunakan kaedah soal selidik di mana soalan telah dibina oleh penyelidik sendiri. Keputusan yang diperolehi menunjukkan pelajar Cina memang mempunyai persediaan dari segi mental dan fizikal. Begitu juga interaksi pelajar-pelajar dalam kelas semasa sesi pengajaran sedang beijalan, boleh dikatakan secara purata berlaku interaksi yang agak memberangsangkan. Didapati pelajar-pelajar Cina amat menitikberatkan tindakan susulan selepas mengikuti kelas. Hasil kajian menunjukkan tindakan susulan selepas kelas memainkan peranan yang amat penting dan perlu diberi perhatian yang serius oleh pelajar-pelajar. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2652/ http://eprints.uthm.edu.my/2652/1/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2652/2/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2652/3/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB1050.9-1091 Educational psychology |
spellingShingle |
LB1050.9-1091 Educational psychology Chong, Fung Yen Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO |
description |
Statistik menunjukkan rata-rata pelajar Cina mendapat keputusan yang baik dalam bidang akademik. Sehubungan dengan itu,kajian ini bertujuan untuk memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar Cina yang sedang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO. Terdapat empat dimensi utama dijadikan sebagai komponen budaya pembelajaran iaitu persediaan dari segi mental sebelum menghadiri kelas, persediaan dari segi fizikal sebelum menghadiri kelas, interaksi pelajar semasa proses pembelajaran berjalan dan tindakan susulan pelajar selepas mengikuti kelas. Kajian ini menggunakan kaedah soal selidik di mana soalan telah dibina oleh penyelidik sendiri. Keputusan yang diperolehi menunjukkan pelajar Cina memang mempunyai persediaan dari segi mental dan fizikal. Begitu juga interaksi pelajar-pelajar dalam kelas semasa sesi pengajaran sedang beijalan, boleh dikatakan secara purata berlaku interaksi yang agak memberangsangkan. Didapati pelajar-pelajar Cina amat menitikberatkan tindakan susulan selepas mengikuti kelas. Hasil kajian menunjukkan tindakan susulan selepas kelas memainkan peranan yang amat penting dan perlu diberi perhatian yang serius oleh pelajar-pelajar. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Chong, Fung Yen |
author_facet |
Chong, Fung Yen |
author_sort |
Chong, Fung Yen |
title |
Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO |
title_short |
Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO |
title_full |
Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO |
title_fullStr |
Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO |
title_full_unstemmed |
Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO |
title_sort |
ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di kuittho |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2652/1/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2652/2/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2652/3/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747830971970879488 |