Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO

Statistik menunjukkan rata-rata pelajar Cina mendapat keputusan yang baik dalam bidang akademik. Sehubungan dengan itu,kajian ini bertujuan untuk memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar Cina yang sedang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO. Terdapat empat dimensi utama dijadikan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Chong, Fung Yen
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2652/1/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2652/2/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2652/3/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2652
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.26522021-11-01T03:57:00Z Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO 2001-09 Chong, Fung Yen LB1050.9-1091 Educational psychology Statistik menunjukkan rata-rata pelajar Cina mendapat keputusan yang baik dalam bidang akademik. Sehubungan dengan itu,kajian ini bertujuan untuk memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar Cina yang sedang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO. Terdapat empat dimensi utama dijadikan sebagai komponen budaya pembelajaran iaitu persediaan dari segi mental sebelum menghadiri kelas, persediaan dari segi fizikal sebelum menghadiri kelas, interaksi pelajar semasa proses pembelajaran berjalan dan tindakan susulan pelajar selepas mengikuti kelas. Kajian ini menggunakan kaedah soal selidik di mana soalan telah dibina oleh penyelidik sendiri. Keputusan yang diperolehi menunjukkan pelajar Cina memang mempunyai persediaan dari segi mental dan fizikal. Begitu juga interaksi pelajar-pelajar dalam kelas semasa sesi pengajaran sedang beijalan, boleh dikatakan secara purata berlaku interaksi yang agak memberangsangkan. Didapati pelajar-pelajar Cina amat menitikberatkan tindakan susulan selepas mengikuti kelas. Hasil kajian menunjukkan tindakan susulan selepas kelas memainkan peranan yang amat penting dan perlu diberi perhatian yang serius oleh pelajar-pelajar. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2652/ http://eprints.uthm.edu.my/2652/1/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2652/2/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2652/3/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB1050.9-1091 Educational psychology
spellingShingle LB1050.9-1091 Educational psychology
Chong, Fung Yen
Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO
description Statistik menunjukkan rata-rata pelajar Cina mendapat keputusan yang baik dalam bidang akademik. Sehubungan dengan itu,kajian ini bertujuan untuk memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar Cina yang sedang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO. Terdapat empat dimensi utama dijadikan sebagai komponen budaya pembelajaran iaitu persediaan dari segi mental sebelum menghadiri kelas, persediaan dari segi fizikal sebelum menghadiri kelas, interaksi pelajar semasa proses pembelajaran berjalan dan tindakan susulan pelajar selepas mengikuti kelas. Kajian ini menggunakan kaedah soal selidik di mana soalan telah dibina oleh penyelidik sendiri. Keputusan yang diperolehi menunjukkan pelajar Cina memang mempunyai persediaan dari segi mental dan fizikal. Begitu juga interaksi pelajar-pelajar dalam kelas semasa sesi pengajaran sedang beijalan, boleh dikatakan secara purata berlaku interaksi yang agak memberangsangkan. Didapati pelajar-pelajar Cina amat menitikberatkan tindakan susulan selepas mengikuti kelas. Hasil kajian menunjukkan tindakan susulan selepas kelas memainkan peranan yang amat penting dan perlu diberi perhatian yang serius oleh pelajar-pelajar.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Chong, Fung Yen
author_facet Chong, Fung Yen
author_sort Chong, Fung Yen
title Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO
title_short Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO
title_full Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO
title_fullStr Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO
title_full_unstemmed Ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO
title_sort ke arah memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di kuittho
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/2652/1/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2652/2/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2652/3/CHONG%20FUNG%20YEN%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747830971970879488