Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi
Kajian yang dijalankan ini adalah untuk melihat kebolehgunaan sebuah perisian pendidikan yang menerapkan Kaedah Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan Berasaskan Simulasi bagi menyelesaikan masalah kurang faham , kurang minat dan kebergantungan yang terlalu memusat kepada guru di kalangan pelajar Tingkat...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2943/1/DARNI%20HJ%20DARMIN%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2943/2/DARNI%20HJ%20DARMIN%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2943/3/DARNI%20HJ%20DARMIN%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.2943 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.29432021-11-02T00:51:22Z Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi 2004-03 Darmin, Darni TA174 Engineering design Kajian yang dijalankan ini adalah untuk melihat kebolehgunaan sebuah perisian pendidikan yang menerapkan Kaedah Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan Berasaskan Simulasi bagi menyelesaikan masalah kurang faham , kurang minat dan kebergantungan yang terlalu memusat kepada guru di kalangan pelajar Tingkatan 4, Sekolah Menengah Ungku Aziz, Sabak Bernam, Selangor . Justeru, penyampaian isi kandungan yang bersesuaian dengan tahap pemikiran atau kognitif pelajar, aspek minat dan motivasi serta pembelajaran ala akses kendiri dirasakan sebagai faktor utama yang ingin dikenal pasti dalam perisian yang dibangunkan bagi menyelesaikan masalah tersebut. Macromedia Authorware versi 6.5 dipilih sebagai bahasa pengarangan bagi membangunkan perisian pendidikan ini. Seramai 30 responden dipilih untuk mendapatkan maklum balas terhadap kajian ini. Data yang didapati telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 11.0 menggunakan kaedah deskriptif min. Hasil kajian mendapati bahawa maklum balas adalah positif terhadap faktor-faktor yang telah dikaji. 2004-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2943/ http://eprints.uthm.edu.my/2943/1/DARNI%20HJ%20DARMIN%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2943/2/DARNI%20HJ%20DARMIN%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2943/3/DARNI%20HJ%20DARMIN%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
TA174 Engineering design |
spellingShingle |
TA174 Engineering design Darmin, Darni Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi |
description |
Kajian yang dijalankan ini adalah untuk melihat kebolehgunaan sebuah perisian pendidikan yang menerapkan Kaedah Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan Berasaskan Simulasi bagi menyelesaikan masalah kurang faham , kurang minat dan kebergantungan yang terlalu memusat kepada guru di kalangan pelajar Tingkatan 4, Sekolah Menengah Ungku Aziz, Sabak Bernam, Selangor . Justeru, penyampaian isi kandungan yang bersesuaian dengan tahap pemikiran atau kognitif pelajar, aspek minat dan motivasi serta pembelajaran ala akses kendiri dirasakan sebagai faktor utama yang ingin dikenal pasti dalam perisian yang dibangunkan bagi menyelesaikan masalah tersebut. Macromedia Authorware versi 6.5 dipilih sebagai bahasa pengarangan bagi membangunkan perisian pendidikan ini. Seramai 30 responden dipilih untuk mendapatkan maklum balas terhadap kajian ini. Data yang didapati telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 11.0 menggunakan kaedah deskriptif min. Hasil kajian mendapati bahawa maklum balas adalah positif terhadap faktor-faktor yang telah dikaji. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Darmin, Darni |
author_facet |
Darmin, Darni |
author_sort |
Darmin, Darni |
title |
Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi |
title_short |
Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi |
title_full |
Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi |
title_fullStr |
Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi |
title_full_unstemmed |
Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi |
title_sort |
kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2004 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2943/1/DARNI%20HJ%20DARMIN%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2943/2/DARNI%20HJ%20DARMIN%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2943/3/DARNI%20HJ%20DARMIN%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747830999045111808 |