Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik

Pada masa kini negara yang menguasai teknologi maklumat akan menjadi sebuah negara yang maju. Bagi merealisasikan perkembangan ini negara kita juga tidak mahu ketinggalan untuk menguasai era teknologi maklumat terutamanya dalam bidang pendidikan. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk membangunkan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hussin, Husnira
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2985/1/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2985/2/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2985/3/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2985
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.29852021-11-02T01:20:06Z Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik 2003-10 Hussin, Husnira GA Mathematical geography. Cartography Pada masa kini negara yang menguasai teknologi maklumat akan menjadi sebuah negara yang maju. Bagi merealisasikan perkembangan ini negara kita juga tidak mahu ketinggalan untuk menguasai era teknologi maklumat terutamanya dalam bidang pendidikan. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk membangunkan sebuah CD Interaktif bagi subjek Kartografi di Politeknik. Cd Interaktif yang diberi nama sebagai e-Carto ini kemudiannya diuji dari tiga aspek utama iaitu isi kandungan, antaramuka dan strategi P & P yang digunakan. Responden kajian ini terdiri daripada pelajar semester tiga Diploma Ukur tanah (3 DUT) di Politeknik Sultan Ahmad Shah. Manakala, instrumen yang digunakan untuk penilaian ialah melalui kaedah soal selidik yang diedarkan kepada responden. Data yang diperolehi ini akan dianalisis dengan menggunakan Perisian SPSS dengan menggunakan kaedah Statistik Deskriptif untuk mendapatkan skor min. Dapatan Kajian menunjukkan bahawa pelajar telah menunjukkan maklumbalas yang positif terhadap e-Carto iaitu dari segi isi kandungan (M= 3.48), antaramuka (M = 3.41) dan strategi P & P ( M = 3.50). Secara keseluruhannya ia menujukkan bahawa penilaian ketiga-tiga aspek ini berada pada tahap tinggi. Oleh itu e-Carto sesuai digunakan sebagai bahan pengajaran berbantukan komputer bagi subjek Kartografi di Politeknik. 2003-10 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2985/ http://eprints.uthm.edu.my/2985/1/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2985/2/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2985/3/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic GA Mathematical geography
Cartography
spellingShingle GA Mathematical geography
Cartography
Hussin, Husnira
Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik
description Pada masa kini negara yang menguasai teknologi maklumat akan menjadi sebuah negara yang maju. Bagi merealisasikan perkembangan ini negara kita juga tidak mahu ketinggalan untuk menguasai era teknologi maklumat terutamanya dalam bidang pendidikan. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk membangunkan sebuah CD Interaktif bagi subjek Kartografi di Politeknik. Cd Interaktif yang diberi nama sebagai e-Carto ini kemudiannya diuji dari tiga aspek utama iaitu isi kandungan, antaramuka dan strategi P & P yang digunakan. Responden kajian ini terdiri daripada pelajar semester tiga Diploma Ukur tanah (3 DUT) di Politeknik Sultan Ahmad Shah. Manakala, instrumen yang digunakan untuk penilaian ialah melalui kaedah soal selidik yang diedarkan kepada responden. Data yang diperolehi ini akan dianalisis dengan menggunakan Perisian SPSS dengan menggunakan kaedah Statistik Deskriptif untuk mendapatkan skor min. Dapatan Kajian menunjukkan bahawa pelajar telah menunjukkan maklumbalas yang positif terhadap e-Carto iaitu dari segi isi kandungan (M= 3.48), antaramuka (M = 3.41) dan strategi P & P ( M = 3.50). Secara keseluruhannya ia menujukkan bahawa penilaian ketiga-tiga aspek ini berada pada tahap tinggi. Oleh itu e-Carto sesuai digunakan sebagai bahan pengajaran berbantukan komputer bagi subjek Kartografi di Politeknik.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Hussin, Husnira
author_facet Hussin, Husnira
author_sort Hussin, Husnira
title Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik
title_short Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik
title_full Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik
title_fullStr Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik
title_full_unstemmed Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik
title_sort pembangunan bahan pembelajaran berbentuk cd-rom interaktif bagi subjek kartografi di politeknik
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/2985/1/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2985/2/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2985/3/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747831006159699968