Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi

Pengurusan masa yang berkesan amat penting dalam kehidupan seseorang pelajar. Kajian ini dibuat bertujuan untuk melihat sejaulimana amalan pengurusan masa pelajar cemerlang dan lemah dalam gaya pembelajaran serta kehidupan seharian di KUiTTHO. Kajian ini juga melihat perbezaan pandangan pelajar d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd, Lilina
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3283/1/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3283/2/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3283/3/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.3283
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.32832021-11-02T03:17:20Z Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi 2003-02 Mohd, Lilina HD72-88 Economic growth, development, planning Pengurusan masa yang berkesan amat penting dalam kehidupan seseorang pelajar. Kajian ini dibuat bertujuan untuk melihat sejaulimana amalan pengurusan masa pelajar cemerlang dan lemah dalam gaya pembelajaran serta kehidupan seharian di KUiTTHO. Kajian ini juga melihat perbezaan pandangan pelajar dalam menguruskan masa yang berkaitan dengan proses pembelajaran. Pelajar seringkali menghadapi masalah dalam menguruskan masa dengan baik. Ekoran dari permasalahan ini, kajian telah dilakukan untuk mendapatkan kaedah penyelesaian. Terdapat 129 set soal selidik telah diedarkan kepada responden bagi memenuhi kajian ini. Dalam kajian ini, penyelidik mengggunakan kaedah kuantitatif untuk mendapatkan data. Berdasarkan dapatan kajian, terdapat perbezaan amalan dan pandangan pengurusan masa pembelajaran antara pelajar cemerlang dan lemah. Antara perbezaan amalan pelajar cemerlang berbanding dengan pelajar lemah ialah mereka cenderung bertanya pensyarah dan kawan-kawan jika menghadapi masalah dalam pelajaran. Ketika waktu lapang pula mereka cenderung kepada aktiviti-aktiviti bersukan dan lain-lain. Jadual masa harian atau penggunaan diari merupakan satu pendekatan yang dicadangkan dan boleh dipraktikkan agar masa dapat diatur dengan sistematik. Oleh itu, kebijaksanaan pelajar menguruskan masa dengan berkesan merupakan faktor kejayaan seseorang pelajar dalam bidang akademik. 2003-02 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/3283/ http://eprints.uthm.edu.my/3283/1/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/3283/2/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/3283/3/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic HD72-88 Economic growth
development
planning
spellingShingle HD72-88 Economic growth
development
planning
Mohd, Lilina
Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi
description Pengurusan masa yang berkesan amat penting dalam kehidupan seseorang pelajar. Kajian ini dibuat bertujuan untuk melihat sejaulimana amalan pengurusan masa pelajar cemerlang dan lemah dalam gaya pembelajaran serta kehidupan seharian di KUiTTHO. Kajian ini juga melihat perbezaan pandangan pelajar dalam menguruskan masa yang berkaitan dengan proses pembelajaran. Pelajar seringkali menghadapi masalah dalam menguruskan masa dengan baik. Ekoran dari permasalahan ini, kajian telah dilakukan untuk mendapatkan kaedah penyelesaian. Terdapat 129 set soal selidik telah diedarkan kepada responden bagi memenuhi kajian ini. Dalam kajian ini, penyelidik mengggunakan kaedah kuantitatif untuk mendapatkan data. Berdasarkan dapatan kajian, terdapat perbezaan amalan dan pandangan pengurusan masa pembelajaran antara pelajar cemerlang dan lemah. Antara perbezaan amalan pelajar cemerlang berbanding dengan pelajar lemah ialah mereka cenderung bertanya pensyarah dan kawan-kawan jika menghadapi masalah dalam pelajaran. Ketika waktu lapang pula mereka cenderung kepada aktiviti-aktiviti bersukan dan lain-lain. Jadual masa harian atau penggunaan diari merupakan satu pendekatan yang dicadangkan dan boleh dipraktikkan agar masa dapat diatur dengan sistematik. Oleh itu, kebijaksanaan pelajar menguruskan masa dengan berkesan merupakan faktor kejayaan seseorang pelajar dalam bidang akademik.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mohd, Lilina
author_facet Mohd, Lilina
author_sort Mohd, Lilina
title Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi
title_short Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi
title_full Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi
title_fullStr Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi
title_full_unstemmed Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi
title_sort tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di pusat pengajian kemanusiaan dan komunikasi
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/3283/1/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3283/2/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3283/3/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747831032373051392