Persepsi pelajar tentang keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam amali kejuruteraan elektrik
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap amali kejuruteraan yang diamalkan di politeknik bagi subjek Praktikal Kejuruteraan Modul 1 (El003). Kebanyakkan teori pendidikan hanya menekankan kepada teori pembelajaran yang formal di dalam bilik daijah. Oleh itu tidak banyak...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/3290/1/SYAHRUL%20NAZAR%20BIN%20AHMAD%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3290/2/SYAHRUL%20NAZAR%20BIN%20AHMAD%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3290/3/SYAHRUL%20NAZAR%20BIN%20AHMAD%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.3290 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.32902021-11-02T03:19:13Z Persepsi pelajar tentang keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam amali kejuruteraan elektrik 2003-10 Ahmad, Syahrul Nazar LC1041-1048 Vocational education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap amali kejuruteraan yang diamalkan di politeknik bagi subjek Praktikal Kejuruteraan Modul 1 (El003). Kebanyakkan teori pendidikan hanya menekankan kepada teori pembelajaran yang formal di dalam bilik daijah. Oleh itu tidak banyak yang kita tabu mengenai aktiviti pembelajaran pelajar melalui kaedah amali. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen untuk mengetahui persepsi pelajar tentang perlaksanaan amali kejuruteraan bagi subjek ini. Seramai 119 orang pelajar semester satu telah dipilih sebagai responden kajian. Data telah dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 11.0. Analisis statistik diskriptif telah digunakan untuk menganalisis maklumat yang diperolehi. Hasil kajian mendapati bahawa tahap kepuasan pelajar untuk aktiviti amali yang disediakan hanya berada ditahap pertengahan. Pelajar telah menyatakan aktiviti amali yang dijalankan dapat mencapai objektif pembelajaran dan pensyarah didapati dapat memberikan penerangan dan penyeliaan yang baik semasa ujikaji dijalankan. Dapatan kajian ini juga telah menunjukkan bahawa latihan amali yang diberikan dapat membantu pemahaman teori pelajar tetapi pelajar tidak bersetuju bahawa ujikaji yang disediakan bersesuaian dengan tahap pemahaman mereka. 2003-10 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/3290/ http://eprints.uthm.edu.my/3290/1/SYAHRUL%20NAZAR%20BIN%20AHMAD%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/3290/2/SYAHRUL%20NAZAR%20BIN%20AHMAD%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/3290/3/SYAHRUL%20NAZAR%20BIN%20AHMAD%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LC1041-1048 Vocational education (General) |
spellingShingle |
LC1041-1048 Vocational education (General) Ahmad, Syahrul Nazar Persepsi pelajar tentang keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam amali kejuruteraan elektrik |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap amali
kejuruteraan yang diamalkan di politeknik bagi subjek Praktikal Kejuruteraan Modul 1
(El003). Kebanyakkan teori pendidikan hanya menekankan kepada teori pembelajaran
yang formal di dalam bilik daijah. Oleh itu tidak banyak yang kita tabu mengenai aktiviti
pembelajaran pelajar melalui kaedah amali. Borang soal selidik telah digunakan sebagai
instrumen untuk mengetahui persepsi pelajar tentang perlaksanaan amali kejuruteraan
bagi subjek ini. Seramai 119 orang pelajar semester satu telah dipilih sebagai responden
kajian. Data telah dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 11.0. Analisis statistik
diskriptif telah digunakan untuk menganalisis maklumat yang diperolehi. Hasil kajian
mendapati bahawa tahap kepuasan pelajar untuk aktiviti amali yang disediakan hanya
berada ditahap pertengahan. Pelajar telah menyatakan aktiviti amali yang dijalankan
dapat mencapai objektif pembelajaran dan pensyarah didapati dapat memberikan
penerangan dan penyeliaan yang baik semasa ujikaji dijalankan. Dapatan kajian ini juga
telah menunjukkan bahawa latihan amali yang diberikan dapat membantu pemahaman
teori pelajar tetapi pelajar tidak bersetuju bahawa ujikaji yang disediakan bersesuaian
dengan tahap pemahaman mereka. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Ahmad, Syahrul Nazar |
author_facet |
Ahmad, Syahrul Nazar |
author_sort |
Ahmad, Syahrul Nazar |
title |
Persepsi pelajar tentang keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam amali kejuruteraan elektrik |
title_short |
Persepsi pelajar tentang keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam amali kejuruteraan elektrik |
title_full |
Persepsi pelajar tentang keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam amali kejuruteraan elektrik |
title_fullStr |
Persepsi pelajar tentang keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam amali kejuruteraan elektrik |
title_full_unstemmed |
Persepsi pelajar tentang keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam amali kejuruteraan elektrik |
title_sort |
persepsi pelajar tentang keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam amali kejuruteraan elektrik |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2003 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/3290/1/SYAHRUL%20NAZAR%20BIN%20AHMAD%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3290/2/SYAHRUL%20NAZAR%20BIN%20AHMAD%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3290/3/SYAHRUL%20NAZAR%20BIN%20AHMAD%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747831033847349248 |