Keberkesanan model "elektromagnetik trip" sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) bagi subjek pendawaian elektrik

Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) merupakan keperluan dan kelengkapan yang digunakan untuk membantu guru dalam penyampaian dan pemahaman maklumat. Satu model “Elektromagnetik Trip” telah dibangunkan untuk membantu guru dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Kajian ini bertujuan untuk menguji ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jamaat, Azman
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/497/1/24p%20AZMAN%20JAMAAT.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/497/2/AZMAN%20JAMAAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/497/3/AZMAN%20JAMAAT%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.497
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.4972021-07-25T07:36:17Z Keberkesanan model "elektromagnetik trip" sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) bagi subjek pendawaian elektrik 2018-07 Jamaat, Azman LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) merupakan keperluan dan kelengkapan yang digunakan untuk membantu guru dalam penyampaian dan pemahaman maklumat. Satu model “Elektromagnetik Trip” telah dibangunkan untuk membantu guru dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan Model “Elektromagnetik Trip” sebagai ABBM bagi kursus Pendawaian Elektrik di dua buah Kolej Vokasional (KV). Selain itu, kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti persepsi pelajar terhadap ABBM yang digunakan. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah kuasi eksperimental. Kajian ini dibuat di KV Setapak Kuala Lumpur (KVS) dan KV Kuala Klawang Negeri Sembilan (KVKK). Kajian ini melibatkan dua kumpulan pelajar iaitu Kumpulan Rawatan (KR) dan Kumpulan Kawalan (KK). Setiap kumpulan terdiri daripada 33 orang sampel kajian. Instrumen kajian yang digunakan adalah ujian pencapaian pra dan ujian pencapaian pos bagi melihat keberkesanan Model „Elektromagnetik Trip‟. Borang soal selidik juga digunakan untuk melihat persepsi pelajar terhadap ABBM yang digunakan. Data kajian dianalisis menggunakan statistik berbentuk inferensi ANCOVA dan MANOVA. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian di antara KR dan KK . Persepsi pelajar adalah positif terhadap reka bentuk, mesra pengguna, kebolenhfungsian dan penerimaan serta keselamatan model „Elektromagnetik Trip‟. Secara kesimpulannya penggunaan model „Elektromagnetik Trip‟ dalam PdPc dapat meningkatkan pencapaian pelajar bagi subjek Pendawaian Elektrik. 2018-07 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/497/ http://eprints.uthm.edu.my/497/1/24p%20AZMAN%20JAMAAT.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/497/2/AZMAN%20JAMAAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/497/3/AZMAN%20JAMAAT%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Jamaat, Azman
Keberkesanan model "elektromagnetik trip" sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) bagi subjek pendawaian elektrik
description Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) merupakan keperluan dan kelengkapan yang digunakan untuk membantu guru dalam penyampaian dan pemahaman maklumat. Satu model “Elektromagnetik Trip” telah dibangunkan untuk membantu guru dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan Model “Elektromagnetik Trip” sebagai ABBM bagi kursus Pendawaian Elektrik di dua buah Kolej Vokasional (KV). Selain itu, kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti persepsi pelajar terhadap ABBM yang digunakan. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah kuasi eksperimental. Kajian ini dibuat di KV Setapak Kuala Lumpur (KVS) dan KV Kuala Klawang Negeri Sembilan (KVKK). Kajian ini melibatkan dua kumpulan pelajar iaitu Kumpulan Rawatan (KR) dan Kumpulan Kawalan (KK). Setiap kumpulan terdiri daripada 33 orang sampel kajian. Instrumen kajian yang digunakan adalah ujian pencapaian pra dan ujian pencapaian pos bagi melihat keberkesanan Model „Elektromagnetik Trip‟. Borang soal selidik juga digunakan untuk melihat persepsi pelajar terhadap ABBM yang digunakan. Data kajian dianalisis menggunakan statistik berbentuk inferensi ANCOVA dan MANOVA. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian di antara KR dan KK . Persepsi pelajar adalah positif terhadap reka bentuk, mesra pengguna, kebolenhfungsian dan penerimaan serta keselamatan model „Elektromagnetik Trip‟. Secara kesimpulannya penggunaan model „Elektromagnetik Trip‟ dalam PdPc dapat meningkatkan pencapaian pelajar bagi subjek Pendawaian Elektrik.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Jamaat, Azman
author_facet Jamaat, Azman
author_sort Jamaat, Azman
title Keberkesanan model "elektromagnetik trip" sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) bagi subjek pendawaian elektrik
title_short Keberkesanan model "elektromagnetik trip" sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) bagi subjek pendawaian elektrik
title_full Keberkesanan model "elektromagnetik trip" sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) bagi subjek pendawaian elektrik
title_fullStr Keberkesanan model "elektromagnetik trip" sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) bagi subjek pendawaian elektrik
title_full_unstemmed Keberkesanan model "elektromagnetik trip" sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) bagi subjek pendawaian elektrik
title_sort keberkesanan model "elektromagnetik trip" sebagai alat bahan bantu mengajar (abbm) bagi subjek pendawaian elektrik
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2018
url http://eprints.uthm.edu.my/497/1/24p%20AZMAN%20JAMAAT.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/497/2/AZMAN%20JAMAAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/497/3/AZMAN%20JAMAAT%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830624608059392