Kemahiran boleh pindah dalam kalangan pelajar kejuruteraan di IPTA
Kemahiran boleh pindah didefinisikan sebagai kemahiran yang dimiliki oleh individu yang mempunyai kepelbagaian pengetahuan, nilai-nilai serta kemahiran hidup asas (life skills) yang diperlukan demi mendapatkan dan mengekalkan pekerjaan sedia ada. Kajian berbentuk tinjauan kuantitatif ini bertujuan u...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/641/1/24p%20AIFAA%20HUSNA%20BINTI%20ASHA%E2%80%99RI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/641/2/AIFAA%20HUSNA%20BINTI%20ASHA%E2%80%99RI%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.641 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.6412021-08-11T08:12:09Z Kemahiran boleh pindah dalam kalangan pelajar kejuruteraan di IPTA 2016-01 Asha’ri, Aifaa Husna LC1037-1037.8 Career education Kemahiran boleh pindah didefinisikan sebagai kemahiran yang dimiliki oleh individu yang mempunyai kepelbagaian pengetahuan, nilai-nilai serta kemahiran hidup asas (life skills) yang diperlukan demi mendapatkan dan mengekalkan pekerjaan sedia ada. Kajian berbentuk tinjauan kuantitatif ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah dan tahap penguasaannya dari aspek adaptif, pemikiran kritis dan penyelesaian masalah. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah dan perbezaan terhadap tahap penguasaannya di antara lelaki dan perempuan. Seramai 297 orang pelajar kejuruteraan tahun tiga lepasan matrikulasi Universiti Tun Hussein Onn Malaysia telah terpilih sebagai responden untuk menjawab borang soal selidik. Data dianalisis dengan mencari nilai skor min dan Ujian-t tidak bersandar menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah dan tahap penguasaannya berada pada tahap tinggi dengan nilai skor min 4.0864 dan 4.0282. Kajian juga menunjukkan bahawa wujudnya perbezaan yang signifikan dalam skor min persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah antara lelaki dan perempuan dengan nilai t signifikan 0.003. Namun begitu, hasil analisis menunjukkan tiada perbezaan bagi tahap penguasaannya dengan nilai t signifikan 0.327. Secara keseluruhannya, kesedaran yang tinggi akan membantu pelajar untuk menguasai keseluruhan kemahiran dengan sempurna. Ia juga boleh dijadikan panduan bagi pelajar untuk mengenal pasti elemen dan ciri-ciri yang diperlukan oleh majikan pada masa kini. 2016-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/641/ http://eprints.uthm.edu.my/641/1/24p%20AIFAA%20HUSNA%20BINTI%20ASHA%E2%80%99RI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/641/2/AIFAA%20HUSNA%20BINTI%20ASHA%E2%80%99RI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
LC1037-1037.8 Career education |
spellingShingle |
LC1037-1037.8 Career education Asha’ri, Aifaa Husna Kemahiran boleh pindah dalam kalangan pelajar kejuruteraan di IPTA |
description |
Kemahiran boleh pindah didefinisikan sebagai kemahiran yang dimiliki oleh individu yang mempunyai kepelbagaian pengetahuan, nilai-nilai serta kemahiran hidup asas (life skills) yang diperlukan demi mendapatkan dan mengekalkan pekerjaan sedia ada. Kajian berbentuk tinjauan kuantitatif ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah dan tahap penguasaannya dari aspek adaptif, pemikiran kritis dan penyelesaian masalah. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah dan perbezaan terhadap tahap penguasaannya di antara lelaki dan perempuan. Seramai 297 orang pelajar kejuruteraan tahun tiga lepasan matrikulasi Universiti Tun Hussein Onn Malaysia telah terpilih sebagai responden untuk menjawab borang soal selidik. Data dianalisis dengan mencari nilai skor min dan Ujian-t tidak bersandar menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah dan tahap penguasaannya berada pada tahap tinggi dengan nilai skor min 4.0864 dan 4.0282. Kajian juga menunjukkan bahawa wujudnya perbezaan yang signifikan dalam skor min persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah antara lelaki dan perempuan dengan nilai t signifikan 0.003. Namun begitu, hasil analisis menunjukkan tiada perbezaan bagi tahap penguasaannya dengan nilai t signifikan 0.327. Secara keseluruhannya, kesedaran yang tinggi akan membantu pelajar untuk menguasai keseluruhan kemahiran dengan sempurna. Ia juga boleh dijadikan panduan bagi pelajar untuk mengenal pasti elemen dan ciri-ciri yang diperlukan oleh majikan pada masa kini. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Asha’ri, Aifaa Husna |
author_facet |
Asha’ri, Aifaa Husna |
author_sort |
Asha’ri, Aifaa Husna |
title |
Kemahiran boleh pindah dalam kalangan pelajar kejuruteraan di IPTA |
title_short |
Kemahiran boleh pindah dalam kalangan pelajar kejuruteraan di IPTA |
title_full |
Kemahiran boleh pindah dalam kalangan pelajar kejuruteraan di IPTA |
title_fullStr |
Kemahiran boleh pindah dalam kalangan pelajar kejuruteraan di IPTA |
title_full_unstemmed |
Kemahiran boleh pindah dalam kalangan pelajar kejuruteraan di IPTA |
title_sort |
kemahiran boleh pindah dalam kalangan pelajar kejuruteraan di ipta |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2016 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/641/1/24p%20AIFAA%20HUSNA%20BINTI%20ASHA%E2%80%99RI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/641/2/AIFAA%20HUSNA%20BINTI%20ASHA%E2%80%99RI%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747830651715846144 |