Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda
kemahiran pemikiran komputasional pelajar, ke arah lebih kreatif dan kritis melalui penggunaan Modul Pembelajaran Berasaskan Teknologi Internet Pelbagai Benda (MP-IoT) yang telah dibangunkan oleh penyelidik. Pembangunan MP-IoT mengikut Model ADDIE dan melibatkan Teknologi Arduino yang diterapka...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/6494/1/24p%20PUGANESRI%20KRISHNAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6494/2/PUGANESRI%20KRISHNAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6494/3/PUGANESRI%20KRISHNAN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.6494 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.64942022-02-06T21:20:23Z Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda 2021-08 Krishnan, Puganesri T Technology (General) LB1050.9-1091 Educational psychology kemahiran pemikiran komputasional pelajar, ke arah lebih kreatif dan kritis melalui penggunaan Modul Pembelajaran Berasaskan Teknologi Internet Pelbagai Benda (MP-IoT) yang telah dibangunkan oleh penyelidik. Pembangunan MP-IoT mengikut Model ADDIE dan melibatkan Teknologi Arduino yang diterapkan dalam 5 aktiviti pembelajaran secara amali. Kajian berbentuk kuantitatif jenis kuasi-eksperimental ini telah dijalankan ke atas 52 orang pelajar Tingkatan 4 dari 2 buah sekolah di daerah Batu Pahat, Johor dan Kuala Kangsar, Perak. Data pula telah dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Satu set ujian pencapaian pra dan pasca sebagai instrument telah dibangunkan. Analisis Item Indeks Kesukaran (IK), Indeks Diskriminasi, serta Interprestasi skor bagi nilai Alpha Cronbach telah digunakan bagi memastikan soalan ujian pencapaian sesuai digunakan. Manakala dalam proses pembangunan modul MP-IoT, seramai 6 orang guru dari mata pelajaran Sains Komputer dipilih sebagai pakar untuk mengenal pasti kesesuaian dari segi format, kandungan dan kebolehgunaan modul yang dibangunkan Skala Likert lima mata digunakan dalam kajian ini. Secara keseluruhannya, dapatan kajian menggunakan ujian-T sampel berpasangan, menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap tahap pencapaian pelajar kumpulan kawalan yang didedahkan dengan kaedah konvensional dengan kumpulan rawatan yang didedahkan dengan modul MPIoT, dengan nilai p-value adalah .000 iaitu kurang dari .05 (p<0.05). Selain itu, tahap kemahiran pemikiran komputasional pelajar juga meningkat setelah didedahkan dengan modul MP-IoT. 2021-08 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/6494/ http://eprints.uthm.edu.my/6494/1/24p%20PUGANESRI%20KRISHNAN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/6494/2/PUGANESRI%20KRISHNAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/6494/3/PUGANESRI%20KRISHNAN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
T Technology (General) LB1050.9-1091 Educational psychology |
spellingShingle |
T Technology (General) LB1050.9-1091 Educational psychology Krishnan, Puganesri Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda |
description |
kemahiran pemikiran komputasional pelajar, ke arah lebih kreatif dan kritis
melalui penggunaan Modul Pembelajaran Berasaskan Teknologi Internet
Pelbagai Benda (MP-IoT) yang telah dibangunkan oleh penyelidik.
Pembangunan MP-IoT mengikut Model ADDIE dan melibatkan Teknologi
Arduino yang diterapkan dalam 5 aktiviti pembelajaran secara amali. Kajian
berbentuk kuantitatif jenis kuasi-eksperimental ini telah dijalankan ke atas 52
orang pelajar Tingkatan 4 dari 2 buah sekolah di daerah Batu Pahat, Johor dan
Kuala Kangsar, Perak. Data pula telah dianalisis secara deskriptif dan inferensi.
Satu set ujian pencapaian pra dan pasca sebagai instrument telah dibangunkan.
Analisis Item Indeks Kesukaran (IK), Indeks Diskriminasi, serta Interprestasi
skor bagi nilai Alpha Cronbach telah digunakan bagi memastikan soalan ujian
pencapaian sesuai digunakan. Manakala dalam proses pembangunan modul
MP-IoT, seramai 6 orang guru dari mata pelajaran Sains Komputer dipilih
sebagai pakar untuk mengenal pasti kesesuaian dari segi format, kandungan dan
kebolehgunaan modul yang dibangunkan Skala Likert lima mata digunakan
dalam kajian ini. Secara keseluruhannya, dapatan kajian menggunakan ujian-T
sampel berpasangan, menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap
tahap pencapaian pelajar kumpulan kawalan yang didedahkan dengan kaedah
konvensional dengan kumpulan rawatan yang didedahkan dengan modul MPIoT,
dengan
nilai
p-value
adalah
.000 iaitu
kurang
dari
.05 (p<0.05).
Selain
itu,
tahap
kemahiran pemikiran komputasional pelajar juga meningkat setelah
didedahkan dengan modul MP-IoT. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Krishnan, Puganesri |
author_facet |
Krishnan, Puganesri |
author_sort |
Krishnan, Puganesri |
title |
Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda |
title_short |
Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda |
title_full |
Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda |
title_fullStr |
Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda |
title_full_unstemmed |
Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda |
title_sort |
kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Malaysia |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
publishDate |
2021 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/6494/1/24p%20PUGANESRI%20KRISHNAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6494/2/PUGANESRI%20KRISHNAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6494/3/PUGANESRI%20KRISHNAN%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747831073042071552 |