Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah

Kajian anal isis keperluan penyelenggaraan terhadap 58 buah sekolah menengah kebangsaan melalui soal selidik dan temu bual menunjukkan 19.7% hingga 47.5% sekolah l11el11punyai komponen bangunan dalam keadaan tidak I11cmuaskan yang berpunca daripada amalan pengumsan penyelenggaraan yang reakt...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Akasah, Zainal Abidin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7480/1/24p%20ZAILAN%20MOHD%20ISA.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.7480
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.74802022-07-25T02:07:41Z Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah 2008-01 Akasah, Zainal Abidin LB Theory and practice of education LB3201-3325 School architecture and equipment. School physical facilities. Campus planning Kajian anal isis keperluan penyelenggaraan terhadap 58 buah sekolah menengah kebangsaan melalui soal selidik dan temu bual menunjukkan 19.7% hingga 47.5% sekolah l11el11punyai komponen bangunan dalam keadaan tidak I11cmuaskan yang berpunca daripada amalan pengumsan penyelenggaraan yang reaktif dan tidak terancang. Faktor utama yang mendorong amalan tersebut adalah kurang kefahaman tentang proses pengumsan penyelenggaraan bangunan sekolah yang sangat penting dalam merancang program penyelenggaraan yang berkesan. Oleh itu, matlamat kajian ini adalah untuk menghasilkan satu model proses generik bagi membantu memperjelaskan proses pengurusan penyelenggaraan. Model proses pengumsan pcnyelenggaraan bangunan sekolah (Model Proses PPBS) telah dibangunkan dengan menggunakan sistem pemodelan integration Definition for Function lHode//ing (IDEFo), satu kaedah pemodelan berstruktur yang telah stabiI, terkenal dan mempunyai standard tersendiri. Selaras dengan keperluan kaedah pcmodelan 1DEFo ini, Model Proses PPBS telah dibangunkan melalui proses berulang, bermula dengan model kerja; diikuti dengan model draf yang dikemukakan untuk dinilai oleh tiga pakar pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah Kemcnterian Pendidikan Malaysia; model cadangan yang ll1engandungi maklumbalas pakar dan model terbitan iaitu model proses yang telah disahkan oleh pakar yang sall1a. Pemodelan proses yang dilakukan telah ll1enghasilkan sa111 model generik pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah yang mempcrjclaskan hubungkait antara item-item spesifik bagi em pat elemen utama pengurusan penyelenggaraan iaitu elemen input, mekanisma, kawalan dan output. Pemodelan proses ini juga telah ll1engambilkira keperluan penambahbaikan proses, yang dicapai melalui penilaian dan pemurnian skop tanggungjawab gum besar dan gum kanan berhubung pengurusan penyelenggaraan. HasiI ujian kebolehgunaan terhadap Model Proses prBS ke atas 6 I buah sekolah ll1enengah kebangsaan melalui soalselidik ll1enyokong ll1atlamat pembentukan Model Proses PPBS di mana (i) Model Proses PPBS membantu dalam memperjelaskan proses pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah dan (ii) ianya berpotensi membantu ke arah mengubah amalan semasa yang lebih bersifat reaktif kepada amalan yang lebih proaktif dan terancang pada masa akan datang. Sebagai kesimpulan, Model Proses PPBS beljaya mempcljelaskan proses pengumsan penyelenggaraan bangunan sekolah yang menyokong amalan pengumsan penyelenggaraan bangunan sekolah yang lebih berkesan di masa akan datang. 2008-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7480/ http://eprints.uthm.edu.my/7480/1/24p%20ZAILAN%20MOHD%20ISA.pdf text en public phd doctoral Universiti Teknologi Malaysia Fakulti Alam Bina
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB Theory and practice of education
Akasah, Zainal Abidin
Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah
description Kajian anal isis keperluan penyelenggaraan terhadap 58 buah sekolah menengah kebangsaan melalui soal selidik dan temu bual menunjukkan 19.7% hingga 47.5% sekolah l11el11punyai komponen bangunan dalam keadaan tidak I11cmuaskan yang berpunca daripada amalan pengumsan penyelenggaraan yang reaktif dan tidak terancang. Faktor utama yang mendorong amalan tersebut adalah kurang kefahaman tentang proses pengumsan penyelenggaraan bangunan sekolah yang sangat penting dalam merancang program penyelenggaraan yang berkesan. Oleh itu, matlamat kajian ini adalah untuk menghasilkan satu model proses generik bagi membantu memperjelaskan proses pengurusan penyelenggaraan. Model proses pengumsan pcnyelenggaraan bangunan sekolah (Model Proses PPBS) telah dibangunkan dengan menggunakan sistem pemodelan integration Definition for Function lHode//ing (IDEFo), satu kaedah pemodelan berstruktur yang telah stabiI, terkenal dan mempunyai standard tersendiri. Selaras dengan keperluan kaedah pcmodelan 1DEFo ini, Model Proses PPBS telah dibangunkan melalui proses berulang, bermula dengan model kerja; diikuti dengan model draf yang dikemukakan untuk dinilai oleh tiga pakar pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah Kemcnterian Pendidikan Malaysia; model cadangan yang ll1engandungi maklumbalas pakar dan model terbitan iaitu model proses yang telah disahkan oleh pakar yang sall1a. Pemodelan proses yang dilakukan telah ll1enghasilkan sa111 model generik pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah yang mempcrjclaskan hubungkait antara item-item spesifik bagi em pat elemen utama pengurusan penyelenggaraan iaitu elemen input, mekanisma, kawalan dan output. Pemodelan proses ini juga telah ll1engambilkira keperluan penambahbaikan proses, yang dicapai melalui penilaian dan pemurnian skop tanggungjawab gum besar dan gum kanan berhubung pengurusan penyelenggaraan. HasiI ujian kebolehgunaan terhadap Model Proses prBS ke atas 6 I buah sekolah ll1enengah kebangsaan melalui soalselidik ll1enyokong ll1atlamat pembentukan Model Proses PPBS di mana (i) Model Proses PPBS membantu dalam memperjelaskan proses pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah dan (ii) ianya berpotensi membantu ke arah mengubah amalan semasa yang lebih bersifat reaktif kepada amalan yang lebih proaktif dan terancang pada masa akan datang. Sebagai kesimpulan, Model Proses PPBS beljaya mempcljelaskan proses pengumsan penyelenggaraan bangunan sekolah yang menyokong amalan pengumsan penyelenggaraan bangunan sekolah yang lebih berkesan di masa akan datang.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Akasah, Zainal Abidin
author_facet Akasah, Zainal Abidin
author_sort Akasah, Zainal Abidin
title Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah
title_short Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah
title_full Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah
title_fullStr Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah
title_full_unstemmed Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah
title_sort model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia
granting_department Fakulti Alam Bina
publishDate 2008
url http://eprints.uthm.edu.my/7480/1/24p%20ZAILAN%20MOHD%20ISA.pdf
_version_ 1747831160220680192