Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah
Kajian anal isis keperluan penyelenggaraan terhadap 58 buah sekolah menengah kebangsaan melalui soal selidik dan temu bual menunjukkan 19.7% hingga 47.5% sekolah l11el11punyai komponen bangunan dalam keadaan tidak I11cmuaskan yang berpunca daripada amalan pengumsan penyelenggaraan yang reakt...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7480/1/24p%20ZAILAN%20MOHD%20ISA.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.7480 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.74802022-07-25T02:07:41Z Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah 2008-01 Akasah, Zainal Abidin LB Theory and practice of education LB3201-3325 School architecture and equipment. School physical facilities. Campus planning Kajian anal isis keperluan penyelenggaraan terhadap 58 buah sekolah menengah kebangsaan melalui soal selidik dan temu bual menunjukkan 19.7% hingga 47.5% sekolah l11el11punyai komponen bangunan dalam keadaan tidak I11cmuaskan yang berpunca daripada amalan pengumsan penyelenggaraan yang reaktif dan tidak terancang. Faktor utama yang mendorong amalan tersebut adalah kurang kefahaman tentang proses pengumsan penyelenggaraan bangunan sekolah yang sangat penting dalam merancang program penyelenggaraan yang berkesan. Oleh itu, matlamat kajian ini adalah untuk menghasilkan satu model proses generik bagi membantu memperjelaskan proses pengurusan penyelenggaraan. Model proses pengumsan pcnyelenggaraan bangunan sekolah (Model Proses PPBS) telah dibangunkan dengan menggunakan sistem pemodelan integration Definition for Function lHode//ing (IDEFo), satu kaedah pemodelan berstruktur yang telah stabiI, terkenal dan mempunyai standard tersendiri. Selaras dengan keperluan kaedah pcmodelan 1DEFo ini, Model Proses PPBS telah dibangunkan melalui proses berulang, bermula dengan model kerja; diikuti dengan model draf yang dikemukakan untuk dinilai oleh tiga pakar pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah Kemcnterian Pendidikan Malaysia; model cadangan yang ll1engandungi maklumbalas pakar dan model terbitan iaitu model proses yang telah disahkan oleh pakar yang sall1a. Pemodelan proses yang dilakukan telah ll1enghasilkan sa111 model generik pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah yang mempcrjclaskan hubungkait antara item-item spesifik bagi em pat elemen utama pengurusan penyelenggaraan iaitu elemen input, mekanisma, kawalan dan output. Pemodelan proses ini juga telah ll1engambilkira keperluan penambahbaikan proses, yang dicapai melalui penilaian dan pemurnian skop tanggungjawab gum besar dan gum kanan berhubung pengurusan penyelenggaraan. HasiI ujian kebolehgunaan terhadap Model Proses prBS ke atas 6 I buah sekolah ll1enengah kebangsaan melalui soalselidik ll1enyokong ll1atlamat pembentukan Model Proses PPBS di mana (i) Model Proses PPBS membantu dalam memperjelaskan proses pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah dan (ii) ianya berpotensi membantu ke arah mengubah amalan semasa yang lebih bersifat reaktif kepada amalan yang lebih proaktif dan terancang pada masa akan datang. Sebagai kesimpulan, Model Proses PPBS beljaya mempcljelaskan proses pengumsan penyelenggaraan bangunan sekolah yang menyokong amalan pengumsan penyelenggaraan bangunan sekolah yang lebih berkesan di masa akan datang. 2008-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7480/ http://eprints.uthm.edu.my/7480/1/24p%20ZAILAN%20MOHD%20ISA.pdf text en public phd doctoral Universiti Teknologi Malaysia Fakulti Alam Bina |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB Theory and practice of education Akasah, Zainal Abidin Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah |
description |
Kajian anal isis keperluan penyelenggaraan terhadap 58 buah sekolah
menengah kebangsaan melalui soal selidik dan temu bual menunjukkan 19.7%
hingga 47.5% sekolah l11el11punyai komponen bangunan dalam keadaan tidak
I11cmuaskan yang berpunca daripada amalan pengumsan penyelenggaraan
yang reaktif dan tidak terancang. Faktor utama yang mendorong amalan
tersebut adalah kurang kefahaman tentang proses pengumsan penyelenggaraan
bangunan sekolah yang sangat penting dalam merancang program
penyelenggaraan yang berkesan. Oleh itu, matlamat kajian ini adalah untuk
menghasilkan satu model proses generik bagi membantu memperjelaskan
proses pengurusan penyelenggaraan. Model proses pengumsan
pcnyelenggaraan bangunan sekolah (Model Proses PPBS) telah dibangunkan
dengan menggunakan sistem pemodelan integration Definition for Function
lHode//ing (IDEFo), satu kaedah pemodelan berstruktur yang telah stabiI,
terkenal dan mempunyai standard tersendiri. Selaras dengan keperluan kaedah
pcmodelan 1DEFo ini, Model Proses PPBS telah dibangunkan melalui proses
berulang, bermula dengan model kerja; diikuti dengan model draf yang
dikemukakan untuk dinilai oleh tiga pakar pengurusan penyelenggaraan
bangunan sekolah Kemcnterian Pendidikan Malaysia; model cadangan yang
ll1engandungi maklumbalas pakar dan model terbitan iaitu model proses yang
telah disahkan oleh pakar yang sall1a. Pemodelan proses yang dilakukan telah
ll1enghasilkan sa111 model generik pengurusan penyelenggaraan bangunan
sekolah yang mempcrjclaskan hubungkait antara item-item spesifik bagi
em pat elemen utama pengurusan penyelenggaraan iaitu elemen input,
mekanisma, kawalan dan output. Pemodelan proses ini juga telah
ll1engambilkira keperluan penambahbaikan proses, yang dicapai melalui
penilaian dan pemurnian skop tanggungjawab gum besar dan gum kanan
berhubung pengurusan penyelenggaraan. HasiI ujian kebolehgunaan terhadap
Model Proses prBS ke atas 6 I buah sekolah ll1enengah kebangsaan melalui
soalselidik ll1enyokong ll1atlamat pembentukan Model Proses PPBS di mana
(i) Model Proses PPBS membantu dalam memperjelaskan proses pengurusan
penyelenggaraan bangunan sekolah dan (ii) ianya berpotensi membantu ke
arah mengubah amalan semasa yang lebih bersifat reaktif kepada amalan yang
lebih proaktif dan terancang pada masa akan datang. Sebagai kesimpulan,
Model Proses PPBS beljaya mempcljelaskan proses pengumsan
penyelenggaraan bangunan sekolah yang menyokong amalan pengumsan
penyelenggaraan bangunan sekolah yang lebih berkesan di masa akan datang. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Akasah, Zainal Abidin |
author_facet |
Akasah, Zainal Abidin |
author_sort |
Akasah, Zainal Abidin |
title |
Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah |
title_short |
Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah |
title_full |
Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah |
title_fullStr |
Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah |
title_full_unstemmed |
Model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah |
title_sort |
model proses generlk pengurusan penyelenggaraan bangunan sekolah |
granting_institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
granting_department |
Fakulti Alam Bina |
publishDate |
2008 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/7480/1/24p%20ZAILAN%20MOHD%20ISA.pdf |
_version_ |
1747831160220680192 |