Mengenal pasti tahap pengetahuan pelajar tahun akhir ijazah sarjana muda kejuruteraan di KUiTTHO dalam bidang keusahawanan dari aspek pengurusan modal
Malaysia ialah sebuah negara membangun di dunia. Dalam proses pembangunan ini, hasrat negara untuk melahirkan bakal usahawan beijaya tidak boleh dipandang ringan. Oleh itu, pengetahuan dalam bidang keusahawanan perlu diberi perhatian dengan sewajarnya; antara aspek utama dalam keusahawanan ial...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7481/1/24p%20ZAKIAH%20SHAFEE.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7481/2/ZAKIAH%20SHAFEE%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7481/3/ZAKIAH%20SHAFEE%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Malaysia ialah sebuah negara membangun di dunia. Dalam proses pembangunan
ini, hasrat negara untuk melahirkan bakal usahawan beijaya tidak boleh dipandang
ringan. Oleh itu, pengetahuan dalam bidang keusahawanan perlu diberi perhatian
dengan sewajarnya; antara aspek utama dalam keusahawanan ialah modal. Pengurusan
modal yang tidak cekap menjadi punca utama kegagalan usahawan. Menyedari hakikat
ini, kajian berkaitan Pengurusan Modal dijalankan ke atas 100 orang pelajar Tahun
Akhir Kejuruteraan di KUiTTHO. Sampel ini dipilih kerana pelajar-pelajar ini akan
menempuhi alam pekeijaan di mana mereka boleh memilih keusahawanan sebagai satu
keijaya. Walau pun mereka bukanlah pelajar dari jurusan perniagaan, namun mereka
mempunyai kemahiran dalam mereka cipta produk yang boleh dikomersialkan. Hasil
dapatan kajian membuktikan bahawa pelajar-pelajar ini berminat dalam bidang
keusahawanan namun masih kurang pengetahuan tentang pengurusan modal
terutamanya dalam menentukan modal permulaan, pengurusan modal keija dan cara�cara menentukan pembiayaan kewangan menggunakan kaedah jualan harian. Oleh itu,
satu garis panduan Pengurusan Modal dibina untuk memberi pendedahan kepada
mereka. |
---|