Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes

Kajian kes ini adalah bertujuan untuk meninjau perspektif pelajar Saijana Pendidikan (Telaiik dan Vokasional) mengenai kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn. Dua kantin dipilih iaitu kantin asrama dan kantin utama KUiTTHO. Kanti...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamad Nor, Maryana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7662/1/24p%20MARYANA%20MOHAMAD%20NOR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7662/2/MARYANA%20MOHAMAD%20NOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7662/3/MARYANA%20MOHAMAD%20NOR%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.7662
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.76622022-09-08T02:19:53Z Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes 2001-09 Mohamad Nor, Maryana TX Home economics TX341-641 Nutrition. Foods and food supply Kajian kes ini adalah bertujuan untuk meninjau perspektif pelajar Saijana Pendidikan (Telaiik dan Vokasional) mengenai kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn. Dua kantin dipilih iaitu kantin asrama dan kantin utama KUiTTHO. Kantin merupakan pusat atau tempat pelajar-pelajar mendapatkan sumber makanan dan minuman yang berkualiti dan bersih. Kita sering kali mendengar berlakunya keracunan makanan. Malah kematian berpunca daripada keracunan makanan juga turut dilaporkan. Walaupun secara sedar atau tidak, ramai antara kita biasa mengalami keracunan makanan sekurang-kurangnya sekali setahun. Berasaskan kepada perkara inilah, kajian ini dijalankan bagi mengetahui kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha kantin tersebut dari perspektif pelajar ini sebagai pengguna. Hanya satu jenis instrumen kajian yang dijalankan dalam kajian ini iaitu kaedah tinjauan melalui soal selidik. Kaedah ini bersesuaian dengan kedudukan responden yang terlibat , iaitu terdiri daripada 113 orang pelajar Saijana Pendidikan (Teknik dan Vokasional) dan 10 orang pekeija kantin. Aspek yang ditinjau adalah dari segi kebersihan semasa pengendalian dan penyediaan makanan, perspektif pelajar mengenai kualiti sesuatu makanan, corak pemilihan sesuatu makanan oleh pelajar dan perbezaan kualiti makanan antara dua buah kantin di KUiTTHO. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa kualiti makanan yang dijual di dua buah kantin KUiTTHO dari perspektif 113 orang responden yang terdiri daripada pelajar Saijana Pendidikan (Teknik & Vokasional) KUiTTHO dan 10 orang pekeija kantin KUiTTHO adalah memuaskan dan juga hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa wujud perbezaan terhadap kualiti makanan yang dijual di kedua-dua kantin yang dikaji. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7662/ http://eprints.uthm.edu.my/7662/1/24p%20MARYANA%20MOHAMAD%20NOR.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7662/2/MARYANA%20MOHAMAD%20NOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7662/3/MARYANA%20MOHAMAD%20NOR%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Jabatan Pendidikan Teknik Dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic TX Home economics
TX Home economics
spellingShingle TX Home economics
TX Home economics
Mohamad Nor, Maryana
Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes
description Kajian kes ini adalah bertujuan untuk meninjau perspektif pelajar Saijana Pendidikan (Telaiik dan Vokasional) mengenai kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn. Dua kantin dipilih iaitu kantin asrama dan kantin utama KUiTTHO. Kantin merupakan pusat atau tempat pelajar-pelajar mendapatkan sumber makanan dan minuman yang berkualiti dan bersih. Kita sering kali mendengar berlakunya keracunan makanan. Malah kematian berpunca daripada keracunan makanan juga turut dilaporkan. Walaupun secara sedar atau tidak, ramai antara kita biasa mengalami keracunan makanan sekurang-kurangnya sekali setahun. Berasaskan kepada perkara inilah, kajian ini dijalankan bagi mengetahui kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha kantin tersebut dari perspektif pelajar ini sebagai pengguna. Hanya satu jenis instrumen kajian yang dijalankan dalam kajian ini iaitu kaedah tinjauan melalui soal selidik. Kaedah ini bersesuaian dengan kedudukan responden yang terlibat , iaitu terdiri daripada 113 orang pelajar Saijana Pendidikan (Teknik dan Vokasional) dan 10 orang pekeija kantin. Aspek yang ditinjau adalah dari segi kebersihan semasa pengendalian dan penyediaan makanan, perspektif pelajar mengenai kualiti sesuatu makanan, corak pemilihan sesuatu makanan oleh pelajar dan perbezaan kualiti makanan antara dua buah kantin di KUiTTHO. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa kualiti makanan yang dijual di dua buah kantin KUiTTHO dari perspektif 113 orang responden yang terdiri daripada pelajar Saijana Pendidikan (Teknik & Vokasional) KUiTTHO dan 10 orang pekeija kantin KUiTTHO adalah memuaskan dan juga hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa wujud perbezaan terhadap kualiti makanan yang dijual di kedua-dua kantin yang dikaji.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mohamad Nor, Maryana
author_facet Mohamad Nor, Maryana
author_sort Mohamad Nor, Maryana
title Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes
title_short Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes
title_full Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes
title_fullStr Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes
title_full_unstemmed Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes
title_sort kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin kolej universiti teknologi tun hussien onn: satu kajian kes
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Jabatan Pendidikan Teknik Dan Vokasional
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/7662/1/24p%20MARYANA%20MOHAMAD%20NOR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7662/2/MARYANA%20MOHAMAD%20NOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7662/3/MARYANA%20MOHAMAD%20NOR%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747831175627407360