Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan

Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran kendiri (MPK) sebagai alat bantu mengajar yang berkesan dalam pengajaran mata pelajaran Pengenalan Kepada Perakaunan. Fokus kajian ini ialah untuk mengenalpasti sikap pelajar terhadap kaedah pengajaran bennodul dan melihat sama ada ter...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Shamsuri, Nurul Hayati
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7724/1/24p%20NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7724/2/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7724/3/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran kendiri (MPK) sebagai alat bantu mengajar yang berkesan dalam pengajaran mata pelajaran Pengenalan Kepada Perakaunan. Fokus kajian ini ialah untuk mengenalpasti sikap pelajar terhadap kaedah pengajaran bennodul dan melihat sama ada terdapat perbezaan pencapaian antara kumpulan eksperimen iaitu pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran bennodul dan kumpulan kawalan iaitu pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran tradisional. Responden terdiri daripada 60 orang pelajar Diploma Akauntansi Semester Satu Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan. Dapatan data diperolehi melalui pengedaran soal selidik dan menjalankan tuian fonnatifke atas pelajar. Kepuhlsan kajian dibuat berdasarkan hasil peratusan, min dan markah pelajar. Hasil kajian menunjukkan, sikap pelajar terhadap penggunaan modlll pengajaran kendiri (MPK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah sangat positif Di dapati, pelajar kumpulan eksperimen memperlihatkan pencapaian yang lebih baik dalam ujian fonnatifyang dijalankan. Sementara pelajar kllmplilan kawalan pula, memperlihatkan pencapaian yang kurang memuaskan. Dengan ini dapat dirumuskan, bahan modlll pengajaran kendiri (MPK) berpotensi di ketengallkan dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran perakaunan. Semoga dengan kajian ini dapat memberi manfaat kepada semlla pensyarah Perakaunan dan pelajar Diploma Akallntansi di polite],,:nik-politeknik di selumh Malaysia.