Keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik
Kefahaman merupakan aset bagi setiap pelajar. Ini kerana melalui kefahaman pelajar dapat mengaplikasikan konsep yang dipelajari di dalam dan di luar kelas. Kajian ini dijalankan bertujuan menilai keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7738/1/24p%20RAJABUNESHA%20ANWAR%20DIN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7738/2/RAJABUNESHA%20ANWAR%20DIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7738/3/RAJABUNESHA%20ANWAR%20DIN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kefahaman merupakan aset bagi setiap pelajar. Ini kerana melalui
kefahaman pelajar dapat mengaplikasikan konsep yang dipelajari di dalam dan di
luar kelas. Kajian ini dijalankan bertujuan menilai keberkesanan program simulasi
penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan
elektrik FKEE, UTHM dalam mata pelajaran Pemprosesan Isyarat Digital (DSP)
bagi topik penapis FIR. Metodologi kajian ini berbentuk kaedah reka bentuk kuasi�eksperimental ujian pra-pasca bagi kumpulan-kumpulan tidak seimbang. Seramai 40
responden kajian telah dipilih dan dibahagi secara rawak kepada dua kllmpulan iaitu
kumpulan rawatan yang menggunakan program simulasi penapis FIR dan kumpulan
kawalan yang menggunakan kaedah pembelajaran berorientasikan modul
pembelajaran DSP UTHM. Setiap responden menduduki dua ujian pencapaian iaitu
ujian pra dan ujian pasca yang berbentuk kuiz. Analisis data berbentuk deskriptif
dan inferens dilakllkan dengan menggunakan Peri sian Statistical Package for Social
Science (SPSS) versi 11.0. Dapatan kajian menunjukkan kedua-dua kumpulan
pelajar telah mengalami peningkatan dari segi kefahaman iaitu daripada tahap tidak
memuaskan kepada tahap kepujian selepas menggunakan kaedah pembelajaran yang
telah ditetapkan bagi kumpulan masing-masing. Walaubagaimanapun, pelajar
kumpulan rawatan menunjukkan peningkatan yang lebih tinggi sedikit berbanding
pelajar kumpulan kawalan. Namun begitu, dapatan kajian secara ujian statistik
menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian markah
ujian pasca di antara pelajar kumpulan rawatan dengan pelajar kumpulan kawalan.
Sungguhpun begitu, penggunaan program simulasi penapis FIR telah membantu
dalam peningkatan kefahaman pelajar mengenai topik penapis FIR. |
---|