Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn
Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti pencapaian pelajar kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn dalam mata pelajaran Matematik. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menilai tahap faktor-faktor yang dikenalpasti menyumbang kepada pencapaian pelajar dalam matematik. E...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8202/1/24p%20ROHANAH%20DORANI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8202/2/ROHANAH%20DORANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8202/3/ROHANAH%20DORANI%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.8202 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.82022023-02-07T03:29:54Z Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn 2001-09 Dorani, Rohanah QA1-43 General Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti pencapaian pelajar kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn dalam mata pelajaran Matematik. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menilai tahap faktor-faktor yang dikenalpasti menyumbang kepada pencapaian pelajar dalam matematik. Empat faktor yang telah dikenalpasti adalah minat dan sikap pelajar, kaedah pengajaran pendidik, kaedah pembelajaran pelajar dan juga persekitaran pembelajaran. Instrumen kajian yang digunakan adalah melalui borang soal selidik yang diedarkan kepada 100 orang responden. Walaubagaimana pun hanya 80 orang responden memberikan maklum balas. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedah peratusan bagi tujuan mengenalpasti tahap bagi setiap faktor yang dikaji. Penentuan tahap terbahagi kepada tahap tinggi, sederhana dan rendah yang mana ditentukan mengikut peratusan skor bagi setiap responden. Dapatan kaj ian mendapati bahawa maj oriti responden memberikan skor bagi tahap sederhana bagi kesemua faktor yang dikaji. Oleh yang demikian, terdapat beberapa cadangan yang diusulkan kepada pelajar, pendidik serta pihak-pihak yang terlibat secara langsung atau tidak dengan matematik bagi meningkatkan pencapaian pel ajar dalam mata pelajaran matematik ini. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8202/ http://eprints.uthm.edu.my/8202/1/24p%20ROHANAH%20DORANI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8202/2/ROHANAH%20DORANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8202/3/ROHANAH%20DORANI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
QA1-43 General |
spellingShingle |
QA1-43 General Dorani, Rohanah Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn |
description |
Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti pencapaian pelajar kejuruteraan di
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn dalam mata pelajaran Matematik. Tujuan
kajian ini dijalankan adalah untuk menilai tahap faktor-faktor yang dikenalpasti
menyumbang kepada pencapaian pelajar dalam matematik. Empat faktor yang telah
dikenalpasti adalah minat dan sikap pelajar, kaedah pengajaran pendidik, kaedah
pembelajaran pelajar dan juga persekitaran pembelajaran. Instrumen kajian yang
digunakan adalah melalui borang soal selidik yang diedarkan kepada 100 orang
responden. Walaubagaimana pun hanya 80 orang responden memberikan maklum
balas. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedah peratusan bagi tujuan
mengenalpasti tahap bagi setiap faktor yang dikaji. Penentuan tahap terbahagi kepada
tahap tinggi, sederhana dan rendah yang mana ditentukan mengikut peratusan skor bagi
setiap responden. Dapatan kaj ian mendapati bahawa maj oriti responden memberikan
skor bagi tahap sederhana bagi kesemua faktor yang dikaji. Oleh yang demikian,
terdapat beberapa cadangan yang diusulkan kepada pelajar, pendidik serta pihak-pihak
yang terlibat secara langsung atau tidak dengan matematik bagi meningkatkan
pencapaian pel ajar dalam mata pelajaran matematik ini. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Dorani, Rohanah |
author_facet |
Dorani, Rohanah |
author_sort |
Dorani, Rohanah |
title |
Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn |
title_short |
Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn |
title_full |
Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn |
title_fullStr |
Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn |
title_full_unstemmed |
Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn |
title_sort |
satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di kolej universiti teknologi tun hussien onn |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/8202/1/24p%20ROHANAH%20DORANI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8202/2/ROHANAH%20DORANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8202/3/ROHANAH%20DORANI%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103299913613312 |