Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn

Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti pencapaian pelajar kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn dalam mata pelajaran Matematik. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menilai tahap faktor-faktor yang dikenalpasti menyumbang kepada pencapaian pelajar dalam matematik. E...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Dorani, Rohanah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8202/1/24p%20ROHANAH%20DORANI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8202/2/ROHANAH%20DORANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8202/3/ROHANAH%20DORANI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.8202
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.82022023-02-07T03:29:54Z Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn 2001-09 Dorani, Rohanah QA1-43 General Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti pencapaian pelajar kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn dalam mata pelajaran Matematik. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menilai tahap faktor-faktor yang dikenalpasti menyumbang kepada pencapaian pelajar dalam matematik. Empat faktor yang telah dikenalpasti adalah minat dan sikap pelajar, kaedah pengajaran pendidik, kaedah pembelajaran pelajar dan juga persekitaran pembelajaran. Instrumen kajian yang digunakan adalah melalui borang soal selidik yang diedarkan kepada 100 orang responden. Walaubagaimana pun hanya 80 orang responden memberikan maklum balas. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedah peratusan bagi tujuan mengenalpasti tahap bagi setiap faktor yang dikaji. Penentuan tahap terbahagi kepada tahap tinggi, sederhana dan rendah yang mana ditentukan mengikut peratusan skor bagi setiap responden. Dapatan kaj ian mendapati bahawa maj oriti responden memberikan skor bagi tahap sederhana bagi kesemua faktor yang dikaji. Oleh yang demikian, terdapat beberapa cadangan yang diusulkan kepada pelajar, pendidik serta pihak-pihak yang terlibat secara langsung atau tidak dengan matematik bagi meningkatkan pencapaian pel ajar dalam mata pelajaran matematik ini. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8202/ http://eprints.uthm.edu.my/8202/1/24p%20ROHANAH%20DORANI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8202/2/ROHANAH%20DORANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8202/3/ROHANAH%20DORANI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic QA1-43 General
spellingShingle QA1-43 General
Dorani, Rohanah
Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn
description Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti pencapaian pelajar kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn dalam mata pelajaran Matematik. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menilai tahap faktor-faktor yang dikenalpasti menyumbang kepada pencapaian pelajar dalam matematik. Empat faktor yang telah dikenalpasti adalah minat dan sikap pelajar, kaedah pengajaran pendidik, kaedah pembelajaran pelajar dan juga persekitaran pembelajaran. Instrumen kajian yang digunakan adalah melalui borang soal selidik yang diedarkan kepada 100 orang responden. Walaubagaimana pun hanya 80 orang responden memberikan maklum balas. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedah peratusan bagi tujuan mengenalpasti tahap bagi setiap faktor yang dikaji. Penentuan tahap terbahagi kepada tahap tinggi, sederhana dan rendah yang mana ditentukan mengikut peratusan skor bagi setiap responden. Dapatan kaj ian mendapati bahawa maj oriti responden memberikan skor bagi tahap sederhana bagi kesemua faktor yang dikaji. Oleh yang demikian, terdapat beberapa cadangan yang diusulkan kepada pelajar, pendidik serta pihak-pihak yang terlibat secara langsung atau tidak dengan matematik bagi meningkatkan pencapaian pel ajar dalam mata pelajaran matematik ini.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Dorani, Rohanah
author_facet Dorani, Rohanah
author_sort Dorani, Rohanah
title Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn
title_short Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn
title_full Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn
title_fullStr Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn
title_full_unstemmed Satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn
title_sort satu tinjauan terhadap pencapaian pelajar-pelajar tahun satu dalam mata pelajaran matematik di kolej universiti teknologi tun hussien onn
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/8202/1/24p%20ROHANAH%20DORANI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8202/2/ROHANAH%20DORANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8202/3/ROHANAH%20DORANI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103299913613312