Pembangunan rekabentuk modul multimedia bagi proses pembinaan jalan
Teknologi maklumat dan komunikasi (JCT) memainkan peranan penting dalam era globaIisasi. Perkembangan rCT telah memberi perubahan dalam semua sektor pendidikan. Berikutan dengan itu proses pengajaran dan pembelajaran dirancang supaya berlaku dalam persekitaran kondusifyang mengoptimumkan pengg...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8206/1/24p%20SETI%20SUHADAINI%20MOHAMMED.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8206/2/SETI%20SUHADAINI%20MOHAMMED%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8206/3/SETI%20SUHADAINI%20MOHAMMED%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Teknologi maklumat dan komunikasi (JCT) memainkan peranan penting dalam
era globaIisasi. Perkembangan rCT telah memberi perubahan dalam semua sektor
pendidikan. Berikutan dengan itu proses pengajaran dan pembelajaran dirancang supaya
berlaku dalam persekitaran kondusifyang mengoptimumkan penggunaan leT. Sejajar
dengan itu, kajian ini dilaksanakan adalah untuk membangunkan satu produk dalam
bentuk perisian multimedia bagi mata pelajaran Kejuruteraan lalan Raya dengan tujuan
untuk mengetahui persepsi pelajar terhadap perisian yang dibangunkan dan untuk
mengetahui sejauh manakah peri sian yang di rekabentuk mampu membantu pensyarah
meningkatkan prestasi pel aj ar. Responden yang terlibat dalam kajian ini adalah pelajar
yang sedang menuntut di KUiTTHO dan telah atau sedang mengambil subjek
Kejuruteraan Jalan Raya (BTA 3043) pada masa kajian dilakukan. Perisian utama yang
digunakan untuk membangunkan Modul Multimedia Proses Pembinaan Jalan ini adalah
Macromedia Authorware 6.5 dan turut dibantu oleh beberapa peri sian sokongan yang
lain. Terdapat 3 jenis instrumen yang digunakan bagi menjawab persoalan kajian iaitu
soalan soal selidik, ujian pra dan ujian pasca. Hasil dari anal isis data menggunakan
perisian SPSS v J 1.5 didapati bahawa tahap persetujuan pelajar terhadap kesesuaian
elemen multimedia yang dibangunkan adalah tinggi. Pelajar juga berpendapat perisian
yang dibangunkan boleh dijadikan salah satu media pembelajaran bagi topik Proses
Pembinaan Jalan. Dapatan kajianjuga menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian
pelajar secara statistik sebelum dan selepas menggunakan perisian yang dibangunkan. |
---|