Penghasilan e-manual kerja amali mata pelajaran kejuruteraan bekalan air dan air sisa: kajian di Politeknik Ungku Omar
Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan dan menilai e-manual dalam ketja amali bagi mata pelajaran Kejuruteraan Bekalan Air dan Air Sisa di Politeknik. Penilaian tertumpu kepada persepsi pelajar terhadap e-manual sebagai Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) dalam proses pengajaran dan pembelajaran di...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8227/1/24p%20MAZIAH%20OMAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8227/2/MAZIAH%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8227/3/MAZIAH%20OMAR%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.8227 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.82272023-02-07T03:34:24Z Penghasilan e-manual kerja amali mata pelajaran kejuruteraan bekalan air dan air sisa: kajian di Politeknik Ungku Omar 2004-02 Omar, Maziah TC Hydraulic engineering. Ocean engineering Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan dan menilai e-manual dalam ketja amali bagi mata pelajaran Kejuruteraan Bekalan Air dan Air Sisa di Politeknik. Penilaian tertumpu kepada persepsi pelajar terhadap e-manual sebagai Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas dari aspek memotivasikan pelajar, menarik perhatian pelajar, isi kandungan manual, memberi gambaran realistik kepada pelajar dan mesra pengguna. Sampel kajian terdiri daripada pelajar kursus Diploma Kejuruteraan A wam yang mengambil roata pelajaran Kejuruteraan Bekalan Air dan Air Sisa di Politeknik Ungku Omar. Kajian berbentuk kuantitatif dan instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik bagi pengumpulan maklumat Data yang dikumpul dianalisis menggunakan program Statistical Packages For Social Science (SPSS) bagi mendapatkan peratusan dan skor min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar mempunyai persepsi yang tinggi terhadap e-manual dari kelima-lima aspek iaitu memotivasikan, menarik perhatian, isi kandungan manual, gambaran realistik dan mesra pengguna dengan purata skor min masing-masing4.l4, 4.03, 4.26,3.94 dan 4.23. Kesimpulan daripada nilai-nilai ini menunjukkan tahap penerimaan pelajar adalah positif. Diharapkan hasil kajian ini dapat menyumbangkan satu e-manual yang efektif sebagai alat bahan bantuan mengajar (ABBM) bagi mata pelajaran Kejuruteraan Bekalan Air dan Air Sisa di Politeknik. 2004-02 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8227/ http://eprints.uthm.edu.my/8227/1/24p%20MAZIAH%20OMAR.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8227/2/MAZIAH%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en validuser http://eprints.uthm.edu.my/8227/3/MAZIAH%20OMAR%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
TC Hydraulic engineering Ocean engineering |
spellingShingle |
TC Hydraulic engineering Ocean engineering Omar, Maziah Penghasilan e-manual kerja amali mata pelajaran kejuruteraan bekalan air dan air sisa: kajian di Politeknik Ungku Omar |
description |
Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan dan menilai e-manual dalam ketja
amali bagi mata pelajaran Kejuruteraan Bekalan Air dan Air Sisa di Politeknik.
Penilaian tertumpu kepada persepsi pelajar terhadap e-manual sebagai Alat Bahan
Bantu Mengajar (ABBM) dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas
dari aspek memotivasikan pelajar, menarik perhatian pelajar, isi kandungan manual,
memberi gambaran realistik kepada pelajar dan mesra pengguna. Sampel kajian
terdiri daripada pelajar kursus Diploma Kejuruteraan A wam yang mengambil roata
pelajaran Kejuruteraan Bekalan Air dan Air Sisa di Politeknik Ungku Omar. Kajian
berbentuk kuantitatif dan instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik bagi
pengumpulan maklumat Data yang dikumpul dianalisis menggunakan program
Statistical Packages For Social Science (SPSS) bagi mendapatkan peratusan dan
skor min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar mempunyai persepsi yang
tinggi terhadap e-manual dari kelima-lima aspek iaitu memotivasikan, menarik
perhatian, isi kandungan manual, gambaran realistik dan mesra pengguna dengan
purata skor min masing-masing4.l4, 4.03, 4.26,3.94 dan 4.23. Kesimpulan
daripada nilai-nilai ini menunjukkan tahap penerimaan pelajar adalah positif.
Diharapkan hasil kajian ini dapat menyumbangkan satu e-manual yang efektif
sebagai alat bahan bantuan mengajar (ABBM) bagi mata pelajaran Kejuruteraan
Bekalan Air dan Air Sisa di Politeknik. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Omar, Maziah |
author_facet |
Omar, Maziah |
author_sort |
Omar, Maziah |
title |
Penghasilan e-manual kerja amali mata pelajaran kejuruteraan bekalan air dan air sisa: kajian di Politeknik Ungku Omar |
title_short |
Penghasilan e-manual kerja amali mata pelajaran kejuruteraan bekalan air dan air sisa: kajian di Politeknik Ungku Omar |
title_full |
Penghasilan e-manual kerja amali mata pelajaran kejuruteraan bekalan air dan air sisa: kajian di Politeknik Ungku Omar |
title_fullStr |
Penghasilan e-manual kerja amali mata pelajaran kejuruteraan bekalan air dan air sisa: kajian di Politeknik Ungku Omar |
title_full_unstemmed |
Penghasilan e-manual kerja amali mata pelajaran kejuruteraan bekalan air dan air sisa: kajian di Politeknik Ungku Omar |
title_sort |
penghasilan e-manual kerja amali mata pelajaran kejuruteraan bekalan air dan air sisa: kajian di politeknik ungku omar |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
publishDate |
2004 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/8227/1/24p%20MAZIAH%20OMAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8227/2/MAZIAH%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8227/3/MAZIAH%20OMAR%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103305938731008 |