Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)

Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) telah menjadi satu komponen yang utama di Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Sistem pendidikan ini semakin penting kerana ia menjadi salah satu saluran di dalam melahirkan tenaga keija berpengetahuan untuk negara. Maka pengkaji telah membuat satu kajian yang bertajuk &q...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sahekhaini, Asnizah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8578/1/24p%20ASNIZAH%20SAHEKHAINI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8578/2/ASNIZAH%20SAHEKHAINI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8578/3/ASNIZAH%20SAHEKHAINI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.8578
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.85782023-04-11T03:15:39Z Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) 2004-02 Sahekhaini, Asnizah LC Special aspects of education LC5800-5808 Distance education Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) telah menjadi satu komponen yang utama di Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Sistem pendidikan ini semakin penting kerana ia menjadi salah satu saluran di dalam melahirkan tenaga keija berpengetahuan untuk negara. Maka pengkaji telah membuat satu kajian yang bertajuk "Permodelan Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUITTHO)". Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Model PJJ dan melihat persepsi pelajar terhadap model yang dibangunkan terhadap aspek-aspek kaedah perlaksanaan program, sistem pengurusan, khidmat sokongan dan teknologi pendidikan. Data dipungut daripada 90 orang responden yang terdiri daripada pelajar PJJ di Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) melalui instrumen kajian menggunakan temubual dan borang soal selidik. Temubual dilakukan bertujuan untuk mendapatkan maklumat untuk dijadikan panduan pembinaan model. Manakala soal selidik bertujuan untuk mendapatkan persepsi pelajar terhadap model yang dibangunkan. Data soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian SPSS versi 11. Skor min digunakan untuk mengetahui tahap penerimaan pelajar terhadap aspek-aspek yang difokuskan. Dapatan kajian menunjukkan tahap penerimaan pelajar terhadap aspek-aspek yang dicadangkan adalah tinggi dengan skor min bagi keseluruhan persoalan yang diuji ialah 4.19 (a = 0.643). 2004-02 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8578/ http://eprints.uthm.edu.my/8578/1/24p%20ASNIZAH%20SAHEKHAINI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8578/2/ASNIZAH%20SAHEKHAINI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8578/3/ASNIZAH%20SAHEKHAINI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LC Special aspects of education
LC5800-5808 Distance education
spellingShingle LC Special aspects of education
LC5800-5808 Distance education
Sahekhaini, Asnizah
Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
description Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) telah menjadi satu komponen yang utama di Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Sistem pendidikan ini semakin penting kerana ia menjadi salah satu saluran di dalam melahirkan tenaga keija berpengetahuan untuk negara. Maka pengkaji telah membuat satu kajian yang bertajuk "Permodelan Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUITTHO)". Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Model PJJ dan melihat persepsi pelajar terhadap model yang dibangunkan terhadap aspek-aspek kaedah perlaksanaan program, sistem pengurusan, khidmat sokongan dan teknologi pendidikan. Data dipungut daripada 90 orang responden yang terdiri daripada pelajar PJJ di Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) melalui instrumen kajian menggunakan temubual dan borang soal selidik. Temubual dilakukan bertujuan untuk mendapatkan maklumat untuk dijadikan panduan pembinaan model. Manakala soal selidik bertujuan untuk mendapatkan persepsi pelajar terhadap model yang dibangunkan. Data soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian SPSS versi 11. Skor min digunakan untuk mengetahui tahap penerimaan pelajar terhadap aspek-aspek yang difokuskan. Dapatan kajian menunjukkan tahap penerimaan pelajar terhadap aspek-aspek yang dicadangkan adalah tinggi dengan skor min bagi keseluruhan persoalan yang diuji ialah 4.19 (a = 0.643).
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Sahekhaini, Asnizah
author_facet Sahekhaini, Asnizah
author_sort Sahekhaini, Asnizah
title Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_short Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_full Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_fullStr Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_full_unstemmed Permodelan pendidikan jarak jauh (PJJ) Program Pengurusan Teknologi Dikolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_sort permodelan pendidikan jarak jauh (pjj) program pengurusan teknologi dikolej universiti teknologi tun hussein onn (kuittho)
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/8578/1/24p%20ASNIZAH%20SAHEKHAINI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8578/2/ASNIZAH%20SAHEKHAINI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8578/3/ASNIZAH%20SAHEKHAINI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103368322711552