Pembangunan cd rom interaktif makmal maya bagi pelajar Kejuruteraan Elektrik, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
Perkembangan teknologi multimedia telah memberi satu altematif dalam sistem pengajaran dan pembelajaran masa kini. Walaubagaimanapun perisianperisian multimedia bercirikan pembelajaran makmal maya masih tidak digunakan di KUiTTMO. Justeru itu, kajian ini bertujuan membina sebuah perisian Pendidik...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English English English |
出版: |
2003
|
主題: | |
在線閱讀: | http://eprints.uthm.edu.my/8610/1/24p%20NOORASHIKIN%20OTHMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8610/2/NOORASHIKIN%20OTHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8610/3/NOORASHIKIN%20OTHMAN%20WATERMARK.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
總結: | Perkembangan teknologi multimedia telah memberi satu altematif dalam
sistem pengajaran dan pembelajaran masa kini. Walaubagaimanapun perisianperisian
multimedia bercirikan pembelajaran makmal maya masih tidak digunakan di
KUiTTMO. Justeru itu, kajian ini bertujuan membina sebuah perisian Pendidikan
Berbantukan Komputer(PBK) bagi membangunkan CD ROM Interaktif Makmal
Maya bagi matapelajaran Sistem Digit khusus untuk pelajar Kejuruteraan Elektrik
tahun 3, KUiTTHO. Selain daripada teori, pelajar di kehendaki melakukan ujikaji
makmal sebagai latihan amali mereka. Kajian ini menggunakan kaedah soal selidik
yang dibangunkan oleh penyelidik. Sampel kajian melibatkan 50 orang pelajar yang
terpilih secara rawak. Penganalisisan data menggunakan perisian SPSS versi 10 dan
dapatan kajian dianalisis dengan peratusan, skor min dan sisihan piawai. Perisian
yang dibangunkan ini berdasarkan pendekatan interaktiviti yang menggabungkan
komponen asas multimedia iaitu teks, grafik dan audio. Pembinaan perisian
multimedia ini merupakan suatu proses yang memerluknn pengetahuan dan
kemahiran dalam baliasa gubahan di samping memiliki daya kreativiti serta inisiatif
untuk menghasilkan suatu perisian yang bermutu. Aspek-aspek keperluan reka
bentuk dan ketepatan isi kandungan juga harus diambil kira untuk menjadikannya
sebuah perisian yangberkualiti dan menepati keperluan pembelajaran. Oleh itu,
sebagai kesimpulannya CD interaktif ini sesuai dibangunkan sebagai satu inisiatif
dalam meningkatkan objektifkeija makmal. |
---|