Aplikasi padlet dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (KOMSAS)

Penggunaan aplikasi Padlet dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan satu alternatif dalam meningkatkan pencapaian dan prestasi pelajar. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesan penggunaan aplikasi Padlet terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran cerpen Komponen Sastera (...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sulakah, Siti Masrah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/862/1/24p%20SITI%20MASRAH%20SULAKAH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/862/2/SITI%20MASRAH%20SULAKAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/862/3/SITI%20MASRAH%20SULAKAH%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.862
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.8622021-09-06T05:42:52Z Aplikasi padlet dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (KOMSAS) 2017-07 Sulakah, Siti Masrah LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Penggunaan aplikasi Padlet dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan satu alternatif dalam meningkatkan pencapaian dan prestasi pelajar. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesan penggunaan aplikasi Padlet terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran cerpen Komponen Sastera (KOMSAS). Kajian kuasi eksperimen yang telah dijalankan ini melibatkan 58 orang responden daripada kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah di daerah Pontian, Johor. Responden dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen yang diajar menggunakan aplikasi Padlet dan kumpulan kawalan yang diajar melalui kaedah tradisional. Kajian ini menggunakan dua set ujian, iaitu ujian pra dan ujian pasca. Ujian-t telah digunakan untuk menganalisis data perbezaan pencapaian antara kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan, manakala peratusan digunakan untuk menganalisis data soal selidik. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan antara skor pencapaian kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan dalam ujian pra dengan nilai signifikan p = 0.60. Dalam ujian pasca pula, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan antara skor pencapaian kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan dengan nilai signifikan p=0.00. Selain itu, kumpulan kawalan menunjukkan perbezaan antara skor pencapaian ujian pra dengan ujian pasca dengan nilai signifikan p=0.00. Kumpulan eksperimen juga menunjukkan perbezaan antara skor pencapaian ujian pra dengan ujian pasca dengan nilai signifikan p=0.00. Dapatan kajian juga menunjukkan tahap minat murid terhadap aplikasi Padlet dalam pengajaran dan pembelajaran cerpen KOMSAS adalah tinggi. Secara keseluruhan, dapatan kajian menunjukkan bahawa aplikasi Padlet dapat meningkatkan pencapaian pelajar dan secara tidak langsung menarik minat pelajar dalam pembelajaran cerpen KOMSAS. Implikasi kajian ini ialah guru dapat menggunakan kaedah pengajaran kepada yang lebih menyeronokkan dan menghasilkan pengajaran yang berkesan berbanding kaedah tradisional. 2017-07 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/862/ http://eprints.uthm.edu.my/862/1/24p%20SITI%20MASRAH%20SULAKAH.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/862/2/SITI%20MASRAH%20SULAKAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/862/3/SITI%20MASRAH%20SULAKAH%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Sulakah, Siti Masrah
Aplikasi padlet dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (KOMSAS)
description Penggunaan aplikasi Padlet dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan satu alternatif dalam meningkatkan pencapaian dan prestasi pelajar. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesan penggunaan aplikasi Padlet terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran cerpen Komponen Sastera (KOMSAS). Kajian kuasi eksperimen yang telah dijalankan ini melibatkan 58 orang responden daripada kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah di daerah Pontian, Johor. Responden dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen yang diajar menggunakan aplikasi Padlet dan kumpulan kawalan yang diajar melalui kaedah tradisional. Kajian ini menggunakan dua set ujian, iaitu ujian pra dan ujian pasca. Ujian-t telah digunakan untuk menganalisis data perbezaan pencapaian antara kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan, manakala peratusan digunakan untuk menganalisis data soal selidik. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan antara skor pencapaian kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan dalam ujian pra dengan nilai signifikan p = 0.60. Dalam ujian pasca pula, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan antara skor pencapaian kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan dengan nilai signifikan p=0.00. Selain itu, kumpulan kawalan menunjukkan perbezaan antara skor pencapaian ujian pra dengan ujian pasca dengan nilai signifikan p=0.00. Kumpulan eksperimen juga menunjukkan perbezaan antara skor pencapaian ujian pra dengan ujian pasca dengan nilai signifikan p=0.00. Dapatan kajian juga menunjukkan tahap minat murid terhadap aplikasi Padlet dalam pengajaran dan pembelajaran cerpen KOMSAS adalah tinggi. Secara keseluruhan, dapatan kajian menunjukkan bahawa aplikasi Padlet dapat meningkatkan pencapaian pelajar dan secara tidak langsung menarik minat pelajar dalam pembelajaran cerpen KOMSAS. Implikasi kajian ini ialah guru dapat menggunakan kaedah pengajaran kepada yang lebih menyeronokkan dan menghasilkan pengajaran yang berkesan berbanding kaedah tradisional.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Sulakah, Siti Masrah
author_facet Sulakah, Siti Masrah
author_sort Sulakah, Siti Masrah
title Aplikasi padlet dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (KOMSAS)
title_short Aplikasi padlet dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (KOMSAS)
title_full Aplikasi padlet dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (KOMSAS)
title_fullStr Aplikasi padlet dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (KOMSAS)
title_full_unstemmed Aplikasi padlet dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (KOMSAS)
title_sort aplikasi padlet dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (komsas)
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2017
url http://eprints.uthm.edu.my/862/1/24p%20SITI%20MASRAH%20SULAKAH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/862/2/SITI%20MASRAH%20SULAKAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/862/3/SITI%20MASRAH%20SULAKAH%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830696394620928