Penghasilan buku panduan kerja luar ukur takimetri bagi meningkatkan tahap kefahaman pelajar dalam pembelajaran secara amali

Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan satu Buku Panduan Keija Luar Ukur Takimetri untuk digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran secara amali di makmal. Penilaian terhadap kajian ini adalah merangkumi kepada tiga objektif yang telah dinyatakan iaitu menghasilkan buku panduan yang berkonsepkan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abu Bakar, Noor Azma
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8658/1/24p%20NOOR%20AZMA%20ABU%20BAKAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8658/2/NOOR%20AZMA%20ABU%20BAKAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8658/3/NOOR%20AZMA%20ABU%20BAKAR%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan satu Buku Panduan Keija Luar Ukur Takimetri untuk digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran secara amali di makmal. Penilaian terhadap kajian ini adalah merangkumi kepada tiga objektif yang telah dinyatakan iaitu menghasilkan buku panduan yang berkonsepkan mesra pengguna, untuk mengetahui samada penggunaan grafik dalam buku panduan dapat meningkatkan kefahaman pengguna dan untuk mengetahui samada buku panduan ini sesuai untuk digunakan dalam pembelajaran secara amali di makmal. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah tinjauan berbentuk kuantitatif dimana ia menggunakan instrumen berbentuk borang soal selidik. Seramai 36 orang responden telah dipilih dalam pelaksanaan kajian ini yang terdiri daripada pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional, Semester 2, Sesi 2003/2004. Maklum balas yang diperolehi melalui edaran borang soal selidik telah dianalisis secara statistik dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) Versi 10. Hasil daripada analisis yang telah dibuat didapati bahawa buku panduan yang dihasilkan ini adalah berkonsepkan mesra pengguna. Penggunaan grafik yang diterapkan ke dalam buku panduan ini juga dapat meningkatkan kefahaman pengguna dalam melakukan keija amali ukur. Selain itu, hasil daripada analisis yang dibuat menunjukkan bahawa buku panduan ini sesuai untuk digunakan dalam pembelajaran secara amali di makmal dimana nilai skor min yang diperolehi berada pada tahap yang tinggi iaitu dalam julat 3.81 hingga 5.00.