Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal
Nilai murni ialah nilai yang menjadi asas kepada pembentukan akhlak dan amat penting untuk diserapkan kepada setiap individu khususnya kepada golongan pelajar. Namun demikian menurut kajian-kajian lepas, nilai murni masih kurang diterapkan dengan memuaskan dalam kalangan pelajar terutamanya semas...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8962/1/24p%20AZHANIE%20OMAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8962/2/AZHANIE%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8962/3/AZHANIE%20OMAR%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.8962 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.89622023-06-18T01:37:44Z Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal 2008-10 Omar, Azhanie LB Theory and practice of education LB3602-3640 School life. Student manners and customs Nilai murni ialah nilai yang menjadi asas kepada pembentukan akhlak dan amat penting untuk diserapkan kepada setiap individu khususnya kepada golongan pelajar. Namun demikian menurut kajian-kajian lepas, nilai murni masih kurang diterapkan dengan memuaskan dalam kalangan pelajar terutamanya semasa menjalankan keija amali di makmal. Oleh yang demikian kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti sejauh mana pelajar dan pensyarah menerapkan nilai-nilai murni semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. Seramai 226 orang pelajar Saijana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional (PTV) menjadi responden dalam kajian ini. Soal selidik merupakan instrumen utama dalam kajian ini di samping temu bual dan pemerhatian sebagai instrumen sokongan. Data-data dikumpulkan dan dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 12.0 bagi mendapatkan min, sisihan piawai dan inferensi ANOVA manakala analisis kandungan bagi data temu bual dan pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan pelajar menerapkan kesemua nilai murni yang terlibat dalam kajian ini. Walau bagaimanapun didapati hanya sebahagian sahaja pensyarah menerapkan nilai-nilai murni kepada pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. Oleh yang demikian, pengkaji mengemukakan beberapa cadangan untuk memastikan pensyarah dan pelajar menerapkan nilai-nilai murni antaranya ialah pihak Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) perlu membuat penyeliaan dari masa ke semasa bagi memastikan pensyarah dan pelajar bersama-sama menerapkan nilai-nilai murni semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. 2008-10 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8962/ http://eprints.uthm.edu.my/8962/1/24p%20AZHANIE%20OMAR.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8962/2/AZHANIE%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8962/3/AZHANIE%20OMAR%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB Theory and practice of education Omar, Azhanie Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal |
description |
Nilai murni ialah nilai yang menjadi asas kepada pembentukan akhlak dan
amat penting untuk diserapkan kepada setiap individu khususnya kepada golongan
pelajar. Namun demikian menurut kajian-kajian lepas, nilai murni masih kurang
diterapkan dengan memuaskan dalam kalangan pelajar terutamanya semasa
menjalankan keija amali di makmal. Oleh yang demikian kajian ini dijalankan bagi
mengenal pasti sejauh mana pelajar dan pensyarah menerapkan nilai-nilai murni
semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. Seramai 226 orang pelajar
Saijana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional (PTV) menjadi responden dalam
kajian ini. Soal selidik merupakan instrumen utama dalam kajian ini di samping temu
bual dan pemerhatian sebagai instrumen sokongan. Data-data dikumpulkan dan
dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 12.0 bagi mendapatkan min, sisihan
piawai dan inferensi ANOVA manakala analisis kandungan bagi data temu bual dan
pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan pelajar menerapkan kesemua nilai murni
yang terlibat dalam kajian ini. Walau bagaimanapun didapati hanya sebahagian
sahaja pensyarah menerapkan nilai-nilai murni kepada pelajar semasa proses
pengajaran dan pembelajaran di makmal. Oleh yang demikian, pengkaji
mengemukakan beberapa cadangan untuk memastikan pensyarah dan pelajar
menerapkan nilai-nilai murni antaranya ialah pihak Universiti Tun Hussein Onn
Malaysia (UTHM) perlu membuat penyeliaan dari masa ke semasa bagi memastikan
pensyarah dan pelajar bersama-sama menerapkan nilai-nilai murni semasa proses
pengajaran dan pembelajaran di makmal. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Omar, Azhanie |
author_facet |
Omar, Azhanie |
author_sort |
Omar, Azhanie |
title |
Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal |
title_short |
Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal |
title_full |
Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal |
title_fullStr |
Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal |
title_full_unstemmed |
Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal |
title_sort |
penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal |
publishDate |
2008 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/8962/1/24p%20AZHANIE%20OMAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8962/2/AZHANIE%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8962/3/AZHANIE%20OMAR%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103403029528576 |