Penerapan kemahiran insaniah melalui pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran pengurusan kokurikulum di Fakulti Pendidikan Teknikal
Pengangguran dalam kalangan siswazah bukan disebabkan pencapaian akademik tetapi disebabkan kemahiran insaniah yang kurang diberi penekanan dalam sistem pendidikan. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan adalah untuk mengenai pasti elemen kemahiran insaniah yang diterapkan dan ciri pembelajaran k...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8998/1/24p%20NOR%20RAPIDAH%20RAZAK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8998/2/NOR%20RAPIDAH%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8998/3/NOR%20RAPIDAH%20RAZAK%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pengangguran dalam kalangan siswazah bukan disebabkan pencapaian
akademik tetapi disebabkan kemahiran insaniah yang kurang diberi penekanan
dalam sistem pendidikan. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan adalah untuk
mengenai pasti elemen kemahiran insaniah yang diterapkan dan ciri
pembelajaran koperatif yang dipratikkan dalam mata pelajaran pengurusan
kokurikulum. Selain itu, kajian ini juga mengenai pasti hubungan antara
kemahiran insaniah dan pembelajaran koperatif. Rekabentuk kajian ini adalah
berdasarkan kaedah kuantitatif deskriptif. Sampel kajian adalah terdiri
daripada pelajar Sarjana Muda dan pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan
Vokasional iaitu seramai 256 orang. Data-data diperolehi dengan
menggunakan instrumen kajian iaitu borang soal selidik. Analisis kajian
dilaksanakan dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social
Science (SPSS) versi 12.0 yang melibatkan ujian deskriptif dan ujian inferensi.
Dapatan kajian ini dianalisis menggunakan nilai skor min bagi elemen
kemahiran insaniah dan ciri pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran
pengurusan kokurikulum. Dapatan kajian menunjukkan kesemua elemen
kemahiran insaniah diterapkan pada tahap yang tinggi dan hanya satu elemen
sahaja diterapkan pada tahap yang sederhana dalam mata pelajaran
pengurusan kokurikulum. Bagi ciri pembelajaran koperatif pula, dapatan
menunjukkan kesemua ciri dipratikkan pada tahap yang tinggi. Manakala
analisis kolerasi Pearson digunakan untuk menguji hipotesis pada aras 0.05.
Hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa wujud hubungan yang
signifikan antara kemahiran insaniah dan pembelajaran koperatif dalam mata
pelajaran pengurusan kokurikulum. Oleh itu, kemahiran insaniah dan
pembelajaran koperatif perlu diterapkan dalam kalangan pelajar dalam mata
pelajaran pengurusan kokurikulum. |
---|