Pembentukan modus operandi bagi menangani masalah budaya samseng dan salah laku sosial di sekolah: tiga sekolah sampel di dalam daerah Batu Pahat

Peningkatan kes salah laku di sekolah pada akhir-akhir ini menggemparkan banyak pihak. Kes-kes yang berlaku bukan sahaja melibatkan peimasalahan perlanggaran peraturan-peraturan sekolah sahaja, malahan ia telah menunjukkan kewujudan budaya samseng di sekolah. Dalam kajian ini permasalahan budaya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Musta'amal @ Jamal, Aede Ratib, Mohd Arish, Ahmad Kamal
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 1999
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9025/1/24p%20AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9025/2/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9025/3/AEDE%20RATIB%20MUSTA%27AMAL%20%40%20JAMAL%20AHMAD%20KAMAL%20MOHD%20ARISH%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Peningkatan kes salah laku di sekolah pada akhir-akhir ini menggemparkan banyak pihak. Kes-kes yang berlaku bukan sahaja melibatkan peimasalahan perlanggaran peraturan-peraturan sekolah sahaja, malahan ia telah menunjukkan kewujudan budaya samseng di sekolah. Dalam kajian ini permasalahan budaya samseng dan salah laku sekolah disoroti secara meninjau aspek-aspek punca permasalahan, faktorfaktor penyumbang dan penghayatan pihak sekolah terhadap perlaksanaan peraturan sekolah yang diperuntukkan. Dalam kajian ini penelitian rekod tindakan tatatertib atau hukuman salah laku pelajar di sekolah dilakukan. Soal selidik digunakan untuk meninjau persepsi pelajar terhadap keberkesanan mekanisme kawalan sosial sedia ada. Hasil kajian menunjukkan bahawa wujudnya kepincangan dalam pelaksanaan mekanisme kawalan sosial di sekolah dari aspek perekodan dan kejelasan klasifikasi dimensi salah laku sosial di kalangan pelajar.