Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes

Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau tahap tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik. Pembolehubah-pembolehubah yang dikaji ialah berkaitan dengan tekanan kerja, iaitu dari aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Tah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jusoh, Rus Ayunita
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9089/1/24p%20RUS%20AYUNITA%20JUSOH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9089/2/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9089/3/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9089
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.90892023-06-25T07:11:56Z Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes 2001-09 Jusoh, Rus Ayunita LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau tahap tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik. Pembolehubah-pembolehubah yang dikaji ialah berkaitan dengan tekanan kerja, iaitu dari aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Tahap tekanan keija guru bagi setiap aspek dan hubungannya dengan ketiga-tiga pembolehubah adalah menjadi fokus utama dalam kajian ini. Seramai 68 responden yang dipilih secara rawak mudah daripada Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor dan sekolah Menengah Teknik Bachok, Kelantan telah diberi borang soal selidik. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan program Statistical package for Social Sciences (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa tekanan keija keseluruhan di kalangan guru menengah teknik adalah sederhana. Dapatan kajian menunjukkan guru menghadapi tekanan kerja yang sederhana dari aspek pengajaran dan pembelajaran apabila mereka berusaha meningkatkan prestasi akademik pelajar dan diikuti oleh aspek organisasi. Sementara aspek persekitaran fizikal sekolah pula menunjukkan bahawa tekanan keija yang dihadapi oleh guru adalah rendah. Seterusnya, dapatan kajian juga menunjukkan bahawa guru-guru menghadapi petanda tekanan. Petanda tekanan keija yang tinggi dihadapi oleh guru-guru ialah mudah marah, diikuti oleh sakit kepala dan malas bekerja. Dapatan kajian seterusnya ialah tentang perbandingan tekanan keija antara guru lelaki dan perempuan yang menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang signifikan bagi ketiga-tiga aspek, iaitu aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Kesimpulannya, terdapat tekanan keija yang sederhana di kalangan guru sekolah menengah teknik bagi ketiga-tiga aspek yang dikaji. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9089/ http://eprints.uthm.edu.my/9089/1/24p%20RUS%20AYUNITA%20JUSOH.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9089/2/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9089/3/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
Jusoh, Rus Ayunita
Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
description Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau tahap tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik. Pembolehubah-pembolehubah yang dikaji ialah berkaitan dengan tekanan kerja, iaitu dari aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Tahap tekanan keija guru bagi setiap aspek dan hubungannya dengan ketiga-tiga pembolehubah adalah menjadi fokus utama dalam kajian ini. Seramai 68 responden yang dipilih secara rawak mudah daripada Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor dan sekolah Menengah Teknik Bachok, Kelantan telah diberi borang soal selidik. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan program Statistical package for Social Sciences (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa tekanan keija keseluruhan di kalangan guru menengah teknik adalah sederhana. Dapatan kajian menunjukkan guru menghadapi tekanan kerja yang sederhana dari aspek pengajaran dan pembelajaran apabila mereka berusaha meningkatkan prestasi akademik pelajar dan diikuti oleh aspek organisasi. Sementara aspek persekitaran fizikal sekolah pula menunjukkan bahawa tekanan keija yang dihadapi oleh guru adalah rendah. Seterusnya, dapatan kajian juga menunjukkan bahawa guru-guru menghadapi petanda tekanan. Petanda tekanan keija yang tinggi dihadapi oleh guru-guru ialah mudah marah, diikuti oleh sakit kepala dan malas bekerja. Dapatan kajian seterusnya ialah tentang perbandingan tekanan keija antara guru lelaki dan perempuan yang menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang signifikan bagi ketiga-tiga aspek, iaitu aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Kesimpulannya, terdapat tekanan keija yang sederhana di kalangan guru sekolah menengah teknik bagi ketiga-tiga aspek yang dikaji.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Jusoh, Rus Ayunita
author_facet Jusoh, Rus Ayunita
author_sort Jusoh, Rus Ayunita
title Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
title_short Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
title_full Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
title_fullStr Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
title_full_unstemmed Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
title_sort tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/9089/1/24p%20RUS%20AYUNITA%20JUSOH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9089/2/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9089/3/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103415629217792