Kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal di UTHM
Pada masa kini terdapat pelbagai gaya pembelajaran yang dipraktikkan bagi meningkatkan kualiti pembelajaran sama ada gaya pembelajaran tersebut berpusatkan kepada pensyarah atau pelajar itu sendiri. Kurangnya kefahaman pelajar dengan gaya pembelajaran yang diterapkan akan memberi faedah yang tida...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9487/1/24p%20MOHAMAD%20NAAIM%20MD%20ZAIN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9487/2/MOHAMAD%20NAAIM%20MD%20ZAIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9487/3/MOHAMAD%20NAAIM%20MD%20ZAIN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pada masa kini terdapat pelbagai gaya pembelajaran yang dipraktikkan bagi
meningkatkan kualiti pembelajaran sama ada gaya pembelajaran tersebut
berpusatkan kepada pensyarah atau pelajar itu sendiri. Kurangnya kefahaman pelajar
dengan gaya pembelajaran yang diterapkan akan memberi faedah yang tidak
sepenuhnya dalam proses pembelajaran mereka. Kajian yang dijalankan ini adalah
bertujuan untuk melihat kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran
koperatif di kalangan pelajar Ijazah Saijana Muda Kejuruteraan Mekanikal di
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Reka bentuk kajian yang dijalankan
adalah berbentuk tinjauan dan data diperolehi melalui borang soal selidik. Seramai
180 orang pelajar tahun akhir Ijazah Saijana Muda Kejuruteraan Mekanikal diambil
sebagai sampel kajian. Pensampelan yang digunakan adalah pensampelan tidak
rawak. Kesemua data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian SPSS
(Statistical Package for Social Sciences) versi 11.5 yang melibatkan min dan peratus.
Dapatan kajian menunjukkan kefahaman dan kecenderungan pelajar berkaitan
pembelajaran koperatif adalah berada pada tahap tinggi. Kecenderungan terhadap
elemen-elemen yang terdapat dalam pembelajaran koperatif juga berada pada tahap
tinggi. Daripada elemen-elemen yang dikaji, pelajar lebih cenderung terhadap
elemen interaksi secara bersemuka. Kesimpulannya, pelajar cenderung untuk
mempraktikkan kaedah pembelajaran koperatif dalam proses pembelajaran mereka. |
---|