Penggunaan transparensi sebagai alat bantu mengajar oleh pensyarah dalam mata pelajaran P315 pengurusan perniagaan bagi pelajar-pelajar perdagangan di politeknik Sultan Ahmad Shah

Kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau penggunaan transparensi oleh pensyarah dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Responden kajian terdiri daripada pelajar di peringkat diploma yang sedang mengikuti mata pelajaran P315 Pengurusan Perniag...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Che Idris, Muhammad Sani
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9502/1/24p%20MUHAMMAD%20SANI%20CHE%20IDRIS.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9502/2/MUHAMMAD%20SANI%20CHE%20IDRIS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9502/3/MUHAMMAD%20SANI%20CHE%20IDRIS%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9502
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.95022023-07-31T07:03:00Z Penggunaan transparensi sebagai alat bantu mengajar oleh pensyarah dalam mata pelajaran P315 pengurusan perniagaan bagi pelajar-pelajar perdagangan di politeknik Sultan Ahmad Shah 2003-03 Che Idris, Muhammad Sani LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau penggunaan transparensi oleh pensyarah dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Responden kajian terdiri daripada pelajar di peringkat diploma yang sedang mengikuti mata pelajaran P315 Pengurusan Perniagaan di Politeknik Sultan Ahmad Shah, Kuantan, Pahang. Seramai 60 orang pelajar dipilih secara rawak bagi mewakili populasi beijumlah 300 orang pelajar. Transparensi dan nota edaran digunakan oleh pensyarah terhadap kumpulan percubaan manakala bagi kumpulan kawalan diajar dengan kaedah pengajaran tradisional. Kajian direka bentuk menggunakan kaedah tinjauan dan eksperimen melalui kaedah instrumentasi borang soal selidik dan soalan ujian. Penganalisisan data adalah menggunakan perisian Statistical Packages for Social Science (SPSS) versi 11.0. Data dianalisis bagi mendapatkan peratusan dan min bagi setiap persoalan. Dapatan kajian yang diperoleh adalah positif. Ini menunjukkan semua responden bersetuju bahawa transparensi yang digunakan oleh pensyarah dalam mata pelajaran P315 Pengurusan Perniagaan adalah baik dan boleh meningkatkan pencapaian akademik pelajar 2003-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9502/ http://eprints.uthm.edu.my/9502/1/24p%20MUHAMMAD%20SANI%20CHE%20IDRIS.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9502/2/MUHAMMAD%20SANI%20CHE%20IDRIS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9502/3/MUHAMMAD%20SANI%20CHE%20IDRIS%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Che Idris, Muhammad Sani
Penggunaan transparensi sebagai alat bantu mengajar oleh pensyarah dalam mata pelajaran P315 pengurusan perniagaan bagi pelajar-pelajar perdagangan di politeknik Sultan Ahmad Shah
description Kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau penggunaan transparensi oleh pensyarah dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Responden kajian terdiri daripada pelajar di peringkat diploma yang sedang mengikuti mata pelajaran P315 Pengurusan Perniagaan di Politeknik Sultan Ahmad Shah, Kuantan, Pahang. Seramai 60 orang pelajar dipilih secara rawak bagi mewakili populasi beijumlah 300 orang pelajar. Transparensi dan nota edaran digunakan oleh pensyarah terhadap kumpulan percubaan manakala bagi kumpulan kawalan diajar dengan kaedah pengajaran tradisional. Kajian direka bentuk menggunakan kaedah tinjauan dan eksperimen melalui kaedah instrumentasi borang soal selidik dan soalan ujian. Penganalisisan data adalah menggunakan perisian Statistical Packages for Social Science (SPSS) versi 11.0. Data dianalisis bagi mendapatkan peratusan dan min bagi setiap persoalan. Dapatan kajian yang diperoleh adalah positif. Ini menunjukkan semua responden bersetuju bahawa transparensi yang digunakan oleh pensyarah dalam mata pelajaran P315 Pengurusan Perniagaan adalah baik dan boleh meningkatkan pencapaian akademik pelajar
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Che Idris, Muhammad Sani
author_facet Che Idris, Muhammad Sani
author_sort Che Idris, Muhammad Sani
title Penggunaan transparensi sebagai alat bantu mengajar oleh pensyarah dalam mata pelajaran P315 pengurusan perniagaan bagi pelajar-pelajar perdagangan di politeknik Sultan Ahmad Shah
title_short Penggunaan transparensi sebagai alat bantu mengajar oleh pensyarah dalam mata pelajaran P315 pengurusan perniagaan bagi pelajar-pelajar perdagangan di politeknik Sultan Ahmad Shah
title_full Penggunaan transparensi sebagai alat bantu mengajar oleh pensyarah dalam mata pelajaran P315 pengurusan perniagaan bagi pelajar-pelajar perdagangan di politeknik Sultan Ahmad Shah
title_fullStr Penggunaan transparensi sebagai alat bantu mengajar oleh pensyarah dalam mata pelajaran P315 pengurusan perniagaan bagi pelajar-pelajar perdagangan di politeknik Sultan Ahmad Shah
title_full_unstemmed Penggunaan transparensi sebagai alat bantu mengajar oleh pensyarah dalam mata pelajaran P315 pengurusan perniagaan bagi pelajar-pelajar perdagangan di politeknik Sultan Ahmad Shah
title_sort penggunaan transparensi sebagai alat bantu mengajar oleh pensyarah dalam mata pelajaran p315 pengurusan perniagaan bagi pelajar-pelajar perdagangan di politeknik sultan ahmad shah
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/9502/1/24p%20MUHAMMAD%20SANI%20CHE%20IDRIS.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9502/2/MUHAMMAD%20SANI%20CHE%20IDRIS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9502/3/MUHAMMAD%20SANI%20CHE%20IDRIS%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103438176747520