Kajian kesesuaian terhadap pembinaan modul pembelajaran kendiri(MPK) sistem wang dan bank (MSWB) di kalangan pelajar semester satu diploma perakaunan di Politeknik Kota Bahru
Modul Pembelajaran Kendiri Sistem Wang dan Bank (MSWB) merupakan satu kaedah pembelajaran yang mengambilkira perbezaan individu. Tujuan utama kajian ini dibuat adalah untuk mengkaji kesesuaian penggunaan modul bagi mata pelajaran Prinsip Ekonomi (PI 106) untuk tajuk Sistem Wang Dan Bank. Manakala...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9520/1/24p%20SITI%20NOR%20FAUZI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9520/2/SITI%20NOR%20FAUZI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9520/3/SITI%20NOR%20FAUZI%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Modul Pembelajaran Kendiri Sistem Wang dan Bank (MSWB) merupakan
satu kaedah pembelajaran yang mengambilkira perbezaan individu. Tujuan utama
kajian ini dibuat adalah untuk mengkaji kesesuaian penggunaan modul bagi mata
pelajaran Prinsip Ekonomi (PI 106) untuk tajuk Sistem Wang Dan Bank. Manakala
tujuan yang kedua adalah untuk melihat sama ada MSWB ini boleh menarik minat
pelajar serta mampu memotivasikan mereka dan yang ketiga adalah untuk melihat
kebolehlaksanaan MSWB tersebut di Politeknik pada masa akan datang. Kajian ini
adalah berbentuk tinjauan yang melibatkan 45 orang responden yang mengambil kursus
Diploma Perakaunan di Politeknik Kota Bharu sesi 2003/2004. Hasil kajian adalah
berdasarkan kepada dapatan yang diperolehi daripada borang soal selidik yang telah
diedarkan. Maklum balas yang diperolehi melalui soal selidik ini telah dianalisis
menggunakan perisian SPSS versi 10.0 untuk mencari skor min dan peratus maklum
balas responden. Dapatan kajian telah menunjukkan bahawa modul yang dibina sesuai
untuk pelajar sasaran di mana skor min yang tinggi telah diperolehi. Hasil dapatan juga
menunjukkan penerimaan responden yang positif terhadap MSWB untuk digunakan oleh
pelajar serta dapat diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Beberapa
cadangan dikemukakan di akhir bab bagi meningkatkan lagi kualiti penghasilan MPK
sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran. |
---|