Cabaran-cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn /
Wanita telah memainkan peranan yang amat penting dalam membangunkan ekonomi negara khasnya dalam bidang pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang dianggap oleh pelajar wanita sebagai cabaran yang akan mempengaruhi kemajuan keijaya mereka kelak. Data dalam kajian ini...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9523/1/24p%20SYAFIZWAN%20NIZAM%20MOHD%20FAROQUE.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9523/2/SYAFIZWAN%20NIZAM%20MOHD%20FAROQUE%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9523/3/SYAFIZWAN%20NIZAM%20MOHD%20FAROQUE%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Wanita telah memainkan peranan yang amat penting dalam membangunkan
ekonomi negara khasnya dalam bidang pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk
mengenalpasti faktor-faktor yang dianggap oleh pelajar wanita sebagai cabaran yang
akan mempengaruhi kemajuan keijaya mereka kelak. Data dalam kajian ini
diperolehi melalui soal selidik yang telah diedarkan kepada 60 orang pelajar wanita
kursus Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun
Hussein Onn (KUiTTHO). Data yang diperolehi diproses dengan menggunakan ujian
statistik dengan perisian Special Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 10.0.
Analisis statistik diskriptif (kekerapan, peratusan dan min) dilakukan untuk
menganalisis tahap persepsi responden terhadap faktor-faktor cabaran yang akan
mempengaruhi kemajuan keijaya mereka. Hasil kajian menunjukkan responden yang
terlibat dalam kajian ini menganggap faktor tahap akademik merupakan cabaran
utama yang mempengaruhi kemajuan keijaya wanita. Di samping itu mereka juga
bersetuju bahawa cabaran-cabaran lain iaitu faktor peluang latihan dan pihak
pengurusan merupakan cabaran yang tidak begitu ketara dalam mempengaruhi
kemajuan keijaya mereka. Walau bagaimanapun, faktor hidup berkeluarga tidak
dianggap sebagai cabaran yang boleh mempengaruhi kemajuan keijaya mereka |
---|