Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO
Perkembangan teknologi di alaf baru ini telah menampakkan kepentingan teknologi maklumat sebagai suatu alat yang penting dan telah meresapi semua aspek kehidupan termasuklah di dalam bidang pendidikan. Pensyarah menggunakan teknologi maklumat sebagai media yang membantu proses pengajaran dan pemb...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9555/1/24p%20NORWANI%20HARUN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9555/2/NORWANI%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9555/3/NORWANI%20HARUN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.9555 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.95552023-08-02T03:49:50Z Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO 2001-09 Harun, Norwani LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Perkembangan teknologi di alaf baru ini telah menampakkan kepentingan teknologi maklumat sebagai suatu alat yang penting dan telah meresapi semua aspek kehidupan termasuklah di dalam bidang pendidikan. Pensyarah menggunakan teknologi maklumat sebagai media yang membantu proses pengajaran dan pembelajaran dikatakan menghadapi pelbagai cabaran dalam menggunakan teknologi tersebut. Kajian ini tertumpu kepada usaha mengenal pasti apakah cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pensyarah dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses pengajaran. Seramai 37 orang pensyarah dari Fakulti Teknologi Kejuruteraan telah terlibat sebagai responden. Program SPSS Versi 6.0 telah digunakan bagi menganalisa data yang diperolehi dan statistik deskriptif telah digunakan untuk menganalisa dapatan. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat beberapa cabaran yang dihadapi oleh pensyarah dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses pengajaran seperti kekurangan latihan penggunaan teknologi maklumat, kekurangan perkakasan yang mencukupi dan terkini serta perisian yang kurang bersesuaian dengan bidang pengajaran 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9555/ http://eprints.uthm.edu.my/9555/1/24p%20NORWANI%20HARUN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9555/2/NORWANI%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9555/3/NORWANI%20HARUN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Harun, Norwani Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO |
description |
Perkembangan teknologi di alaf baru ini telah menampakkan kepentingan
teknologi maklumat sebagai suatu alat yang penting dan telah meresapi semua aspek
kehidupan termasuklah di dalam bidang pendidikan. Pensyarah menggunakan teknologi
maklumat sebagai media yang membantu proses pengajaran dan pembelajaran dikatakan
menghadapi pelbagai cabaran dalam menggunakan teknologi tersebut. Kajian ini
tertumpu kepada usaha mengenal pasti apakah cabaran-cabaran yang dihadapi oleh
pensyarah dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses
pengajaran. Seramai 37 orang pensyarah dari Fakulti Teknologi Kejuruteraan telah
terlibat sebagai responden. Program SPSS Versi 6.0 telah digunakan bagi menganalisa
data yang diperolehi dan statistik deskriptif telah digunakan untuk menganalisa dapatan.
Dapatan menunjukkan bahawa terdapat beberapa cabaran yang dihadapi oleh pensyarah
dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses pengajaran
seperti kekurangan latihan penggunaan teknologi maklumat, kekurangan perkakasan
yang mencukupi dan terkini serta perisian yang kurang bersesuaian dengan bidang
pengajaran |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Harun, Norwani |
author_facet |
Harun, Norwani |
author_sort |
Harun, Norwani |
title |
Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO |
title_short |
Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO |
title_full |
Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO |
title_fullStr |
Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO |
title_full_unstemmed |
Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO |
title_sort |
cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di kuittho |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/9555/1/24p%20NORWANI%20HARUN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9555/2/NORWANI%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9555/3/NORWANI%20HARUN%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103443625148416 |