Penilaian kesesuaian MPK yang dihasilkan bagi mata pelajaran undang-undang binaan (C 532) bagi topik perubahan/pindaan kerja terhadap pelajar semester enam kursus diploma ukur bahan politeknik Kota Bahru

Perbezaan individu di kalangan para pelajar telah menimbulkan pelbagai masalah. Biasanya pelajar terikat pada urutan pengajaran dan bahan-bahan pengajaran yang sarna seperti yang dialarni oleh rakan-rakan mereka yang lain. Walhal, kita telah ketahui bahawa setiap individu berbeza di antara satu s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mat Seman, Mhd Azmin
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9676/1/24p%20MHD%20AZMIN%20MAT%20SEMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9676/2/MHD%20AZMIN%20MAT%20SEMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9676/3/MHD%20AZMIN%20MAT%20SEMAN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9676
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.96762023-08-16T07:12:41Z Penilaian kesesuaian MPK yang dihasilkan bagi mata pelajaran undang-undang binaan (C 532) bagi topik perubahan/pindaan kerja terhadap pelajar semester enam kursus diploma ukur bahan politeknik Kota Bahru 2003-03 Mat Seman, Mhd Azmin LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Perbezaan individu di kalangan para pelajar telah menimbulkan pelbagai masalah. Biasanya pelajar terikat pada urutan pengajaran dan bahan-bahan pengajaran yang sarna seperti yang dialarni oleh rakan-rakan mereka yang lain. Walhal, kita telah ketahui bahawa setiap individu berbeza di antara satu sarna lain rnenyebabkan sesetengah pelctiar rnengalami kesukaran di dalam rnengikuti proses pengajaran pernbelajaran. Ditarnbah pula sekiranya pendidik rnenggunakan jenis bahan pengajaran pernbelajaran yang kurang sesuai, ketidakpelbagaian kaedah pengajaran, organisasi bahan kandungan pengajaran yang kurang teraneang menyebabkan jurang perbezaan ini menjadi lebih ketara. Salah satu eara yang boleh digunakan untuk menangani rnasalah ini ialah dengan mengindividukan pengajaran rnenerusi pengubahsuaian yang dilakukan terhadap bahan pengajaran dan aktiviti-aktiviti pembelajaran agar ianya sesuai mengikut kebolehan para pelajar. Sehubungan dengan itu? kajian ini dijalankan bagi menilai modul pengajaran kendiri (MPK) Undang-Undang Binaan (C 532) topik PerubahanlPindaan KeIja yang telah dihasilkan dari segi tahap penerimaan pelajar, kesesuaian isi kandungan modul pengajaran kendiri (MPK) di dalam membantu meningkatkan tahap pemahaman dan menarik minat untuk belajar. Serarnai empat puluh (40) responden daripada pelajar semester 6 kursus Diploma Ukur Bahan, Politeknik Kota Bharu (PKB) dipilih sebagai sarnpel kajian. Maklum balas yang diperolehi melalui soal selidik telah dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 11.0. Dapatan kajian menunjukkan tahap penerimaan pelajar adalah tinggi serta kesesuaian isi kandungan MPK yang dibina berada pada tahap sesuai yang mana telah dapat rneningkatkan tahap pemahaman pelajar serta dapat menarik rninat pelajar untuk rnenggunakannya. Beberapa eadangan dikemukakan di akhir bab bagi meningkatkan lagi kualiti penghasilan MPK sebagai bahan pengajaran pernbelajaran. 2003-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9676/ http://eprints.uthm.edu.my/9676/1/24p%20MHD%20AZMIN%20MAT%20SEMAN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9676/2/MHD%20AZMIN%20MAT%20SEMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9676/3/MHD%20AZMIN%20MAT%20SEMAN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Mat Seman, Mhd Azmin
Penilaian kesesuaian MPK yang dihasilkan bagi mata pelajaran undang-undang binaan (C 532) bagi topik perubahan/pindaan kerja terhadap pelajar semester enam kursus diploma ukur bahan politeknik Kota Bahru
description Perbezaan individu di kalangan para pelajar telah menimbulkan pelbagai masalah. Biasanya pelajar terikat pada urutan pengajaran dan bahan-bahan pengajaran yang sarna seperti yang dialarni oleh rakan-rakan mereka yang lain. Walhal, kita telah ketahui bahawa setiap individu berbeza di antara satu sarna lain rnenyebabkan sesetengah pelctiar rnengalami kesukaran di dalam rnengikuti proses pengajaran pernbelajaran. Ditarnbah pula sekiranya pendidik rnenggunakan jenis bahan pengajaran pernbelajaran yang kurang sesuai, ketidakpelbagaian kaedah pengajaran, organisasi bahan kandungan pengajaran yang kurang teraneang menyebabkan jurang perbezaan ini menjadi lebih ketara. Salah satu eara yang boleh digunakan untuk menangani rnasalah ini ialah dengan mengindividukan pengajaran rnenerusi pengubahsuaian yang dilakukan terhadap bahan pengajaran dan aktiviti-aktiviti pembelajaran agar ianya sesuai mengikut kebolehan para pelajar. Sehubungan dengan itu? kajian ini dijalankan bagi menilai modul pengajaran kendiri (MPK) Undang-Undang Binaan (C 532) topik PerubahanlPindaan KeIja yang telah dihasilkan dari segi tahap penerimaan pelajar, kesesuaian isi kandungan modul pengajaran kendiri (MPK) di dalam membantu meningkatkan tahap pemahaman dan menarik minat untuk belajar. Serarnai empat puluh (40) responden daripada pelajar semester 6 kursus Diploma Ukur Bahan, Politeknik Kota Bharu (PKB) dipilih sebagai sarnpel kajian. Maklum balas yang diperolehi melalui soal selidik telah dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 11.0. Dapatan kajian menunjukkan tahap penerimaan pelajar adalah tinggi serta kesesuaian isi kandungan MPK yang dibina berada pada tahap sesuai yang mana telah dapat rneningkatkan tahap pemahaman pelajar serta dapat menarik rninat pelajar untuk rnenggunakannya. Beberapa eadangan dikemukakan di akhir bab bagi meningkatkan lagi kualiti penghasilan MPK sebagai bahan pengajaran pernbelajaran.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mat Seman, Mhd Azmin
author_facet Mat Seman, Mhd Azmin
author_sort Mat Seman, Mhd Azmin
title Penilaian kesesuaian MPK yang dihasilkan bagi mata pelajaran undang-undang binaan (C 532) bagi topik perubahan/pindaan kerja terhadap pelajar semester enam kursus diploma ukur bahan politeknik Kota Bahru
title_short Penilaian kesesuaian MPK yang dihasilkan bagi mata pelajaran undang-undang binaan (C 532) bagi topik perubahan/pindaan kerja terhadap pelajar semester enam kursus diploma ukur bahan politeknik Kota Bahru
title_full Penilaian kesesuaian MPK yang dihasilkan bagi mata pelajaran undang-undang binaan (C 532) bagi topik perubahan/pindaan kerja terhadap pelajar semester enam kursus diploma ukur bahan politeknik Kota Bahru
title_fullStr Penilaian kesesuaian MPK yang dihasilkan bagi mata pelajaran undang-undang binaan (C 532) bagi topik perubahan/pindaan kerja terhadap pelajar semester enam kursus diploma ukur bahan politeknik Kota Bahru
title_full_unstemmed Penilaian kesesuaian MPK yang dihasilkan bagi mata pelajaran undang-undang binaan (C 532) bagi topik perubahan/pindaan kerja terhadap pelajar semester enam kursus diploma ukur bahan politeknik Kota Bahru
title_sort penilaian kesesuaian mpk yang dihasilkan bagi mata pelajaran undang-undang binaan (c 532) bagi topik perubahan/pindaan kerja terhadap pelajar semester enam kursus diploma ukur bahan politeknik kota bahru
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/9676/1/24p%20MHD%20AZMIN%20MAT%20SEMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9676/2/MHD%20AZMIN%20MAT%20SEMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9676/3/MHD%20AZMIN%20MAT%20SEMAN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103455477202944