Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran
Teknologi maklumat dan komunikasi (lCT) memainkan peranan yang penting dalam era globalisasi .. Perkembangan ICT telah memberi perubahan dalam semua sektor termasuk sektor pendidikan. Berikutan dengan itu proses pengajaran dan pembelajaran dirancang supaya berlaku dalam persekitaran yang kondusif...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9680/1/24p%20NOOR%20AZLINA%20HASHIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9680/2/NOOR%20AZLINA%20HASHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9680/3/NOOR%20AZLINA%20HASHIM%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.9680 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.96802023-08-16T07:12:55Z Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran 2002-09 Hashim, Noor Azlina LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Teknologi maklumat dan komunikasi (lCT) memainkan peranan yang penting dalam era globalisasi .. Perkembangan ICT telah memberi perubahan dalam semua sektor termasuk sektor pendidikan. Berikutan dengan itu proses pengajaran dan pembelajaran dirancang supaya berlaku dalam persekitaran yang kondusifyang mengoptimumkan penggunan lCT. Sejajar dengan itu, maka kajian ini dijalankan dengan matlarnat untuk mereka bentuk dan mengkaji kesesuaian pengajaran dan pembeJajaran berbantukan komputer iaitu dengan menggunakan perisian pendidikan. Peri sian ini dibina menggunakan alat pengarangan Microsofi Frontpage 2000. Ujian pra dan pasca dijaJankan terhadap 30 orang respond en untuk mengetahui sarna ada terdapat perbezaan pencapaian pelajar dalam kedua-dua ujian tersebut. Untuk meninjau sarna ada perisian tersebut sesuai digunakan dalarn proses pembeJajaran, soal selidik diedarkan kepada responden yang sarna. Hasil kajian mendapati bal1awa terdapat perbezaan statistik yang signifikan terhadap pencapaian ujian pra dan pasca yang dijalankan. Hasil kajian juga rnendapati bahawa peri sian yang dibangunkan sesuai digunakan dalarn proses pengajaran dan pembelajaran 2002-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9680/ http://eprints.uthm.edu.my/9680/1/24p%20NOOR%20AZLINA%20HASHIM.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9680/2/NOOR%20AZLINA%20HASHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9680/3/NOOR%20AZLINA%20HASHIM%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Hashim, Noor Azlina Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran |
description |
Teknologi maklumat dan komunikasi (lCT) memainkan peranan yang
penting dalam era globalisasi .. Perkembangan ICT telah memberi perubahan dalam
semua sektor termasuk sektor pendidikan. Berikutan dengan itu proses pengajaran
dan pembelajaran dirancang supaya berlaku dalam persekitaran yang kondusifyang
mengoptimumkan penggunan lCT. Sejajar dengan itu, maka kajian ini dijalankan
dengan matlarnat untuk mereka bentuk dan mengkaji kesesuaian pengajaran dan
pembeJajaran berbantukan komputer iaitu dengan menggunakan perisian pendidikan.
Peri sian ini dibina menggunakan alat pengarangan Microsofi Frontpage 2000. Ujian
pra dan pasca dijaJankan terhadap 30 orang respond en untuk mengetahui sarna ada
terdapat perbezaan pencapaian pelajar dalam kedua-dua ujian tersebut. Untuk
meninjau sarna ada perisian tersebut sesuai digunakan dalarn proses pembeJajaran,
soal selidik diedarkan kepada responden yang sarna. Hasil kajian mendapati bal1awa
terdapat perbezaan statistik yang signifikan terhadap pencapaian ujian pra dan pasca
yang dijalankan. Hasil kajian juga rnendapati bahawa peri sian yang dibangunkan
sesuai digunakan dalarn proses pengajaran dan pembelajaran |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Hashim, Noor Azlina |
author_facet |
Hashim, Noor Azlina |
author_sort |
Hashim, Noor Azlina |
title |
Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran |
title_short |
Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran |
title_full |
Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran |
title_fullStr |
Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran |
title_full_unstemmed |
Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran |
title_sort |
kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk cd rom dalam proses pengajaran dan pembelajaran |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
publishDate |
2002 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/9680/1/24p%20NOOR%20AZLINA%20HASHIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9680/2/NOOR%20AZLINA%20HASHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9680/3/NOOR%20AZLINA%20HASHIM%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103456426164224 |