Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran

Teknologi maklumat dan komunikasi (lCT) memainkan peranan yang penting dalam era globalisasi .. Perkembangan ICT telah memberi perubahan dalam semua sektor termasuk sektor pendidikan. Berikutan dengan itu proses pengajaran dan pembelajaran dirancang supaya berlaku dalam persekitaran yang kondusif...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hashim, Noor Azlina
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9680/1/24p%20NOOR%20AZLINA%20HASHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9680/2/NOOR%20AZLINA%20HASHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9680/3/NOOR%20AZLINA%20HASHIM%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9680
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.96802023-08-16T07:12:55Z Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran 2002-09 Hashim, Noor Azlina LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Teknologi maklumat dan komunikasi (lCT) memainkan peranan yang penting dalam era globalisasi .. Perkembangan ICT telah memberi perubahan dalam semua sektor termasuk sektor pendidikan. Berikutan dengan itu proses pengajaran dan pembelajaran dirancang supaya berlaku dalam persekitaran yang kondusifyang mengoptimumkan penggunan lCT. Sejajar dengan itu, maka kajian ini dijalankan dengan matlarnat untuk mereka bentuk dan mengkaji kesesuaian pengajaran dan pembeJajaran berbantukan komputer iaitu dengan menggunakan perisian pendidikan. Peri sian ini dibina menggunakan alat pengarangan Microsofi Frontpage 2000. Ujian pra dan pasca dijaJankan terhadap 30 orang respond en untuk mengetahui sarna ada terdapat perbezaan pencapaian pelajar dalam kedua-dua ujian tersebut. Untuk meninjau sarna ada perisian tersebut sesuai digunakan dalarn proses pembeJajaran, soal selidik diedarkan kepada responden yang sarna. Hasil kajian mendapati bal1awa terdapat perbezaan statistik yang signifikan terhadap pencapaian ujian pra dan pasca yang dijalankan. Hasil kajian juga rnendapati bahawa peri sian yang dibangunkan sesuai digunakan dalarn proses pengajaran dan pembelajaran 2002-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9680/ http://eprints.uthm.edu.my/9680/1/24p%20NOOR%20AZLINA%20HASHIM.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9680/2/NOOR%20AZLINA%20HASHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9680/3/NOOR%20AZLINA%20HASHIM%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Hashim, Noor Azlina
Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran
description Teknologi maklumat dan komunikasi (lCT) memainkan peranan yang penting dalam era globalisasi .. Perkembangan ICT telah memberi perubahan dalam semua sektor termasuk sektor pendidikan. Berikutan dengan itu proses pengajaran dan pembelajaran dirancang supaya berlaku dalam persekitaran yang kondusifyang mengoptimumkan penggunan lCT. Sejajar dengan itu, maka kajian ini dijalankan dengan matlarnat untuk mereka bentuk dan mengkaji kesesuaian pengajaran dan pembeJajaran berbantukan komputer iaitu dengan menggunakan perisian pendidikan. Peri sian ini dibina menggunakan alat pengarangan Microsofi Frontpage 2000. Ujian pra dan pasca dijaJankan terhadap 30 orang respond en untuk mengetahui sarna ada terdapat perbezaan pencapaian pelajar dalam kedua-dua ujian tersebut. Untuk meninjau sarna ada perisian tersebut sesuai digunakan dalarn proses pembeJajaran, soal selidik diedarkan kepada responden yang sarna. Hasil kajian mendapati bal1awa terdapat perbezaan statistik yang signifikan terhadap pencapaian ujian pra dan pasca yang dijalankan. Hasil kajian juga rnendapati bahawa peri sian yang dibangunkan sesuai digunakan dalarn proses pengajaran dan pembelajaran
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Hashim, Noor Azlina
author_facet Hashim, Noor Azlina
author_sort Hashim, Noor Azlina
title Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran
title_short Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran
title_full Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran
title_fullStr Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran
title_full_unstemmed Kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk CD ROM dalam proses pengajaran dan pembelajaran
title_sort kesesuaian penggunaan perisian pendidikan berbentuk cd rom dalam proses pengajaran dan pembelajaran
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2002
url http://eprints.uthm.edu.my/9680/1/24p%20NOOR%20AZLINA%20HASHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9680/2/NOOR%20AZLINA%20HASHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9680/3/NOOR%20AZLINA%20HASHIM%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103456426164224