Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji "apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko?" Bagi menjawab persoalan ini, empat dimensi kajian yang digunakan iaitu pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Harun, Mohd Mohadir
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9697/1/24p%20MOHD%20MOHADIR%20HARUN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9697/2/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9697/4/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9697
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.96972023-08-21T02:24:44Z Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO 2001-09 Harun, Mohd Mohadir LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji "apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko?" Bagi menjawab persoalan ini, empat dimensi kajian yang digunakan iaitu pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian mi telah dijalankan ke atas pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun Satu dan Dua, dan Pensyarah -labatan Kejuruteraan Mekanikal Di KUiTTHO. Seramai 140 orang pelajar dan 20 orang pensyarah telah dipilih secara rawak untuk menjawab soalan soal selidik. Soalan soal selidik yang dibina mengandungi profail responden, pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Data dianalisis dengan menggunakan pensian SPSS 10.0 for windows. Statistik diskriptif berbentuk peratusan, kekerapan dan skor min digunakan untuk menerangkan dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa jurang digital mempunyai hubungan yang lemah dengan pencapaian akademik pelajar. Selain itu, dapatan kajian juga menunjukkan kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran agak sederhana dikalangan pelajar dan pensyarah. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9697/ http://eprints.uthm.edu.my/9697/1/24p%20MOHD%20MOHADIR%20HARUN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9697/2/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9697/4/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Pendidikan Teknikal
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Harun, Mohd Mohadir
Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO
description Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji "apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko?" Bagi menjawab persoalan ini, empat dimensi kajian yang digunakan iaitu pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian mi telah dijalankan ke atas pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun Satu dan Dua, dan Pensyarah -labatan Kejuruteraan Mekanikal Di KUiTTHO. Seramai 140 orang pelajar dan 20 orang pensyarah telah dipilih secara rawak untuk menjawab soalan soal selidik. Soalan soal selidik yang dibina mengandungi profail responden, pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Data dianalisis dengan menggunakan pensian SPSS 10.0 for windows. Statistik diskriptif berbentuk peratusan, kekerapan dan skor min digunakan untuk menerangkan dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa jurang digital mempunyai hubungan yang lemah dengan pencapaian akademik pelajar. Selain itu, dapatan kajian juga menunjukkan kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran agak sederhana dikalangan pelajar dan pensyarah.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Harun, Mohd Mohadir
author_facet Harun, Mohd Mohadir
author_sort Harun, Mohd Mohadir
title Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO
title_short Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO
title_full Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO
title_fullStr Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO
title_full_unstemmed Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO
title_sort apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (dwa) tahun satu dan dua, dan pensyarah jabatan kejuruteraan mekanikal di kuittho
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/9697/1/24p%20MOHD%20MOHADIR%20HARUN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9697/2/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9697/4/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103460464230400