Sikap dan persepsi pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Awam terhadap penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (CAI - CAL) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
Kemajuan dalam bidang teknologi komputer hari ini turut membawa perubahan dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Pelajar dan guru pada masa kini mempunyai banyak pilihan kaedah pengajaran daripada yang berbentuk tradisional seperti 'chalk and talk sehinggalah kepada penggunaan komputer me...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9708/1/24p%20SITI%20HAZIANA%20ABD.%20AZIZ.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9708/2/SITI%20HAZIANA%20ABD.%20AZIZ%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9708/3/SITI%20HAZIANA%20ABD.%20AZIZ%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kemajuan dalam bidang teknologi komputer hari ini turut membawa perubahan
dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Pelajar dan guru pada masa kini
mempunyai banyak pilihan kaedah pengajaran daripada yang berbentuk tradisional
seperti 'chalk and talk sehinggalah kepada penggunaan komputer melalui Pembelajaran
Berbantukan Komputer (CAL) dan Pengajaran Berbantukan Komputer (CAI). Selaras
dengan perkembangan tersebut, kajian kes ini dijalankan bagi mengkaji sikap dan
persepsi pelajar-pelajar Tahun Tiga, Saijana Muda Kejuruteraan Awam di KUiTTHO
terhadap proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (CAI-CAL).
Seramai 160 responden terlibat di dalam kajian kes ini. Proses penganalisaan data
dijalankan menggunakan perisisan SPSS Versi 10 dan analisis stastistik deskriptif telah
dijalankan untuk mendapatkan nilai peratusan kekerapan dan skor min. Hasil kajian
menunjukkan bahawa sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan kaedah CAL dan
CAI adalah berada pada tahap yang tinggi dan positif. Faktor ini sangat dipengaruhi
oleh pengalaman dan pengetahuan pelajar dalam penggunaan komputer |
---|